من الخردة اصنع c.n.c

انا بحب الحاجات دي من فضلك ممكن توضح اكتر علشان هحاول اجربها في البيت انا عامل عندى مخرطه وفريزه ومتقاب ومنشار ترددى وحجر جلخ كل ده بموتور غساله اطفال قدرته 125 واط بس المشكله فيه ان اسلوب التغذيه فيه يعتمد على حركه الشغله المثبته على المنجله التى تتحرك حركه يدويه تماما اي بدون ذكور قلاووظ مما يترتب عليه اهتزاز الشغله اثناء مرحله القطع مع عدم انخفاض الدقه ل0.5 مم ولكنها البدايه هي على فكره متجمعه برضه على خشب انا مسميها المارده انا اسف اذا كنت طولت عليك بس انا حاولت اشرح ظروفي لكى ترأف بحالى وتحن عليا علشان تقولى انت عملتها ازااااااااى واحاول من التصميم بتاعك اطور اللى عندى وكان الله في عون العبد ما دام العبد في عون اخيه

بارك الله فيك ممكن ترسل لنا الصور او فيديو للمشاريع دى وبارك الله فيك أبو أسحاق

السلام عليكم يأخى انا عندى ماكينات تصوير مستندات مرمية وانا نفسى فى الة cnc للتعديل على الألمونيوم والرسم على البلاستيك يعنى حاجة منزلية صغيرة ابدء بيها مشروعى لأن الظروف المادية مش حلوة اوى وانا ما اعرفش شئ فى الة ال cnc لو مممكن حد يساعدنى او يعملهالى ارجو انكم تساعدونى

أخى العزيز نحن تحت أمرك ولكن انتظرنا لاننا مشغولون بدورة cnc فى المنتدى

ربنا يوفقكم ان شاء الله وانا متشكر جدا لسرعة ردك بس يريت ما تنسانيش والف شكر ولو الدورة دى تيفدنى ممكن اشترك فيها ولا ايه ولو ممكن طيب ازاى والف شكر ليك

مجهود رائع ومنتظرين منك مزيد من الابداع

مشكوريين على الجهد المبذول واتمنى المشاركات اكثر

يعطيك العافية

بارك الله فيكم

اخي رسمة الكرت بدائية جدا وانا جربتها وجربت اكثر من وحده ولكن لاسف لاتعمل
اذا كان عندك مخطط لكرت يعمل على 3 محركات وامبيره عالي افدنا
ولا تكنتم علما

الله يبارك فيك

بالتوفيق دائما

اشكركم

فين التصميم انا شايف الموضوع مهمش مفيش فية اى استفادة خالص

اين الرد على استفساراتى بخصوص ماكينات c n c
اتمنى معرفة المزيد وهل هناك امكانية لتصنيعها بنفسى ؟
ولكم منى جزيل الشكر

م عبد الظاهر مش واخد بالك انك عامل مليون مشاركه فى الموضوع مع العلم ان صاحب الموضوع ناقل الموضوع ولم يشرح فيه اى شىء حتى الان يا اخى من المفروض حذف المشاركات وترك المناقشات فى الموضوع حتى نستفيد جميعا