والده الشيخ أبو إسماعيل دخلت مصر بجواز سفر أمريكى فى 16 أغسطس 2009 على الطائرة القادمة من ألمانيا

[COLOR=#000000][FONT=tahoma][CENTER][B][SIZE=4]والده الشيخ أبو إسماعيل دخلت مصر بجواز سفر أمريكى فى 16 أغسطس 2009 على الطائرة القادمة من ألمانيا
الأحد, 01 أبريل 2012 09:40

أرسلت وزارة الخارجية الى السفارات المصرية فى الخارج اسم الشيخ حازم صلاح أبو إسماعيل ليكون المرشح السابع فى سباق الرئاسة وطلبت البحث فى حصول المرشح أو ايا من والديه على جنسية اجنبية .مثلما فعلت مع كل المرشحين السابقين …
وأكدت مصادر مقربة من اسرة زوج شقيقة الشيخ حازم فى الولايات المتحدة … أن والدة الشيخ قد حصلت بالفعل على جواز سفر أمريكى يحمل رقم 500611598 …وأكدت المصادر أن موضوع دخول الشيخ حازم الى الممارسة السياسية قد أثير على نطاق عائلى …وأن الأسرة كانت تخشى من تأثير حصول والدته على الجنسية الأمريكية على مسيرته السياسية خصوصا فى إنتخابات مجلس الشعب عام 2005 وعرضت الأم التنازل عن الجنسية لكن قانونيون أكدوا لهم أن الترشح لإنتخابات مجلس الشعب لايتطلب تنازلها عن الجنسية الأمريكية … طالما لم يحصل هو على الجنسية .
وأكد مصرى يعيش فى الولايات المتحدة ومقرب من زوج شقيقة الشيخ وهى السيده حنان أبو إسماعيل …أن السيدة نوال نور وشقيقته السيده حنان وشقيقه أحمد حاصلون على الجنسية الأمريكية …وكشفت المصرى الذى يعمل فى المحاماه أن الدكتورة نوال التى توفيت عام 2010 كانت تسافر الى مصر بجواز سفر أمريكى …مؤكدا أنها زارت مصر يوم 16 سبتمبر عام 2009 ودخلت البلاد على الطائرة القادمة من ألمانيا مستخدمه جواز سفرها الأمريكى …وقال أن إدارة الجوازات المصرية ووزارة الداخلية تعلم جيدا هذه المعلومات ولكنها تصمت لأسباب لايفهمها

[/size][/b][/center]
[/font][/color]

الفجر

وقال أن إدارة الجوازات المصرية ووزارة الداخلية تعلم جيدا هذه المعلومات ولكنها تصمت لأسباب لايفهمها

الفجر

أسباب لا يفهمها!!!
يعني أبو اسماعيل المجلس العسكري بيداري عليه علشان يدعمه في الانتخابات، وبتضحك علينا انت كمان يا شيخ حازم وأنا إللي كنت بأثق فيك وطلعت انت والعسكري أصدقاء،… توقيع “الفجر” على الموضوع يخلينا نكذبه حتى لو صدق، والله كلامهم بيخر نكت أحسن من بتاعة توفيق عكاشة والراجل بتاع السيديهات ده اللي اسمه مرتضى منصور.

طالما الخبر في الحلاوة دي، جريدة الظلام هي كمان كانت مخبياه ليه.

تم حذف المشاركة المكررة

أعتقد انك لا تعلم شيىء عن والدة ابو اسماعيل وكذلك انا وهذا الخبر ليس فى الفجر فقط وانما صادر فى الكثير من الجرائد وارفت ايضا موضوع اخر فى البديل وهناك خبر اخر فى جريدة الموجز وغيرهما من الجرائد

وموجود فى الخبر ارقام جوازات وتواريخ وشخصيات يعنى الخبر واضح وصريح ولا داعى لتكذيبه من الوهله الاولى بدون التأكد ولا تنسى ما فعلته فى موضوع النائب الذى قام بتجميل انفه

طب والله البرادعى كان مظلوم علشان عاش شوية بره قالوا عليه معاه جنسية امريكية امال نقول ايه بقى على اللى مربياه امريكية
هتبقى ماما امريكا

قصة النائب أنا بادرت برد كلامي وكنت أول من أورد تأكيد الخبر.

أما كوني لا أعلم، فلا، سمعته يتكلم عنها وأنا أثق فيه، فهل تثق أنت في كاتبي هذه المقالات.

هل ترى غنت غن الموضوع كده مؤكد، طيب يا عم أم الدكتور البرادعي اسمها السيدة فتكات سيد أبو كرشه، من مواليد تل أبيب وتحمل جواز سفر رقمه 666666777777788888888888888889999999999999، خبر مؤكد اهه وانفراد أهديه لمنتدى المهندس.

طب والله البرادعى كان مظلوم علشان عاش شوية بره قالوا عليه معاه جنسية امريكية امال نقول ايه بقى على اللى مربياه امريكية
هتبقى ماما امريكا

أنزهك عن الكلام بهذه الطريقة عن امرأة كانت زوجة لرجل عالم أزهري فاضل أنت لم ترها في حياتك ولم تسمع عنها قبل اليوم، لو ترضى أن يتكلم الناس عن أمك بهذه الطريقة وينعتوها أنها أمريكية ووووو لمجرد إن إشاعة (وهي حتى الآن إشاعة حتى تثبت صحتها) يبقى بجد حرام علينا، على الأقل هي امرأة ميتة، وزوجة وعرض عالم أزهري ميت، ولا لو هي حتى أمريكية تبقى كافرة وتستهال جهنم.

لا حول ولا قوة إلا بالله، ألهذا الحد هانت أعراض المسلمين الرافعين لشعار الدين ونصرة الإسلام في أعين مثقفينا ونخبتنا في كل مؤسسات مصر الثقافية ومنها منتدى المهندس، لا حول ولا قوة إلا بالله.

إنا لله وإنا إليه راجعون
إنا لله وإنا إليه راجعون

هو حتى لو أمه أمريكية مسلمة هل يعني هذا أن انتمائه سيكون لأمريكا، وهل كانت أم صلاح الدين مصرية، أو حتى أم قطز كانت مصرية، لكن حسني مبارك كانت أمه مصرية وعلشان كده طلع عين “أم” كل المصريين.

أما عمنا البرادعي الذي أراح الله من شره العباد والبلاد فرضع واتفطم في حضن أمه أمريكا فعلاً وبدلته وحملته كان بيصرف عليها من فلوس أمه أمريكا، يوووه جيبت سيرة الراجل في غيبته، المفروض كنت استنى لما يرجع مصر بعد أربع سنين في الانتخابات اللي جايه.

اشاعه او مش اشاعه محدش يقدر يقول كده الا لما يتبين لنا الامر وهذا ليس كلامى هذا الموضوع منشور فى اكثر من صحيفة اليوم

وانا الحمد لله امى ليست امريكية حتى ارضى او لا ارضى وليست ام ابو اسماعيل فقط فاخته ايضا تعيش هناك واضح انه صناعه وتربيه امريكية واللى يضحك انه عامل فيها بطل والناس بتوع حملته بيهتفوا ضد امريكا وهو امريكا اللى مرابياه

وليس ابو اسماعيل او غيره الذى ينصر الاسلام والمسلمين والاسلام لا ينتظر ابو اسماعيل ان ينصره او يرفع رايته ابو اسماعيل مجرد شخص لاهث وراء الرئاسة ويحلم ان يكون رئيس ولذلك لن يكون رئيس ماما امريكا

آيه الرد العجيب ده، هو آيه إللي حصل.
كل ده علشان الراجل قال هايحجب النساء وقال بن لادن الله يرحمه، لكن إللي قال شنودة الله يرحمه ده ننتخبه رئيساً للجمهورية، أقصد أبو الفتوح وبمنتهى الصراحة.

وايه المشكلة انه قال شنوده الله يرحمه ولا الله ميرحموش هى دى بقت المعيار لاختيار الرئيس واللى الحلو دلوقتى اللى يشتم فى الاقباط شوية ويقول على بن لادن مجاهد عظيم يبقى ده هو الحلو

ماما امريكا