6 توقعات لل Digital Marketing في 2017


(Mohammad Enbewa) #1

مع انتهاء سنة وبداية سنة جديدة أي حد بيشتغل في مجال ال Digital Marketing محتاج يعرف الإحصائيات الكافية اللى هتمكنه من وضع خطة للسنة الجديدة. الإحصائيات والتوقعات بتوضحلنا إيه الحاجات اللى محتاجين نركز أكتر عليها ونهتم بيها لأن في إقبال عليها، وكمان بنعرف إيه الحاجة اللى أصبحت غير جذابة وبدأ الجمهور اهتمامه يقل بيها وبالتلى نبدأ نصرف تركيزنا عنها.

موقع Socialmediatoday بيتنبأ ب 6 توقعات للDigital Marketing في 2017 وهي كالتالي:

1 – الاهتمام بالحصول على شهادات في المجال.
في توقعات ل 2017 إن الناس هيبدأوا يهتموا بالحصول على شهادات في المجال والاتجاه إلى الCourses هيكون كبير. وإن الجامعات هتبدأ توظف مدربين لتدريب الناس على الDigital Marketing ده طبعا بالإضافة للـOnline Course اللى بيقدمها Hubspot، و Content Marketing Institution و Lynda وغيرهم من المواقع المختلفة. والاهتمام بالكورسات هيأدي إلى إن هيكون في وظائف أكبر للمدربين واللى هيترتب عليه التسهيل على كتير من الناس اللى داخلين المجال جديد فهم المجال وتعلمه بسهولة.

2 – شركات ال Native Advertising هتبدأ تهتم بشكل أكبر بالـContent Marketers.
هنا هيكون في استفادة للطرفين: الشركات وكمان ال Publisher. علشان شركات ال Native Advertising تحافظ على فرص النمو، مهم إنها تهتم بالContent Marketers لتحقيق نتائج أفضل وده لأنها هتهم بشكل كبير على الـQuality.

3 – الاستثمار في الVirtual Reality
توقعات ضخمة بخصوص ال VR هتكون Mainstream لل Marketers في الفترة اللى جاية وهيتم الاستثمار فيها بشكل كبير.

Image result for virtual reality

4 – شركات ال Native Advertising هتبدأ في استخدام الـVideo.
تجربة الـFacebook مع الVideos أثبتت نجاحها بل بالعكس الموضوع مش مجرد Video بيظهر في ال Newsfeed للمستخدمين ده كمان ال Facebook درب المستخدم على إنه يتوقع إن الVideo هيشتغل بدون صوت. وده هيخلي استخدام الVideo في ال Native Advertising شئ مؤكد.

5 – ال Live-streaming كـMarketing Channel مش هتكون مؤثرة.
على الرغم من إن كتير بيحاولوا يستخدموا ال Live-streaming سواء أشخاص عاديين أو محترفين لكن كتير من ال Brands غير متأقلمين معاه. أكتر الناس اللى هتستفيد من ال Live-streaming هما الأفراد وشركات الميديا، غير كده مش هيكون في إستخدام ليه من الـBrands.

6 – الذكاء الاصطناعي وفروعه؛ التعلم الآلي للألات، ومعالجة اللغات الطبيعة، هتكون متعارف عليها بالنسبة للـMareketer .
مصطلحات زي الذكاء الاصطناعي والفروع الخاصة بيها هتكون جزأ من المحادثات الخاصة بالMarketers في 2017 وده بسبب إن هيكون في إستخدام للتقنيات دي بشكل أكبر في 2017

المصدر:
موقع إعلانجي