New wind turbine design

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
طبعا احنا قولنا نبدا نعرض الافكار ونحط ليها الخطوط العريضة للتنفيذ
انا فى فكرة عجبانى جدا وهشتغل فيها بس انا محتاجة مصممين مهندسي ميكانيكا
طبعا العالم كله بيتجه للطاقه البديلة وكل دول المنطقة مهتمة بده بحيث يكون في مصادر للطاقة بدل الوقود الحفري المعتاد
وكل الاتجاهات نحو طاقة الرياح
انا دلوقتى عاوزة اعمل بروتوتايب لتوربينة بحيث انى احط افضل تصميم كهربي وميكانيكى لها وبعد كده احط نظام حماية ليها ضد الصواعق
ولما يكتمل التصميم نقدر نقدمه للشركات اللى مختصة فيه بس لما يكتمل
انا بس بوضح فكرة سريعه
المهم انا محتاجة مهندسين ميكانيكا عشان تصميم الريش بتاعت التوربينة لانى كمهندسة كهربة ماليش فيه ومعرفش اعمله بس انا عاوزة نوع معين للريش جديد اسمه whale blades مين يساعدنى بس على الاقل في عمل تصميم للريش كمهندس ميكانيكا والجزء الكهربي بعد كده هعرضه مرتب وده هيكون فيه شغل ممتاز ان شاء الله وان شاء الله مفيش مشكلة

انا مستنية مهندس ميكانيكا يساعدنى فى التصميم متتاخروش عليا

أختى فى الله أنا موجود وتحت أمرك وأخى العزيز أبوأنس أيضاً

الله المستعان بس الريشه محتاجة مهندس ميكانيكا باور هم إللي كانوا مريشين خالص أثناء الدراسة :slight_smile:
ربنا ييسر وطبعاً نحن موجودين وإن شاء الله نبدأ قريب، ولو موضوعك ده مستعجل ممكن نديله أولوية

انا ليه تعليق حول هذا الموضوع
ان نماذج تربينات الرياح بالفعل تم عملها وتم تصميم أفضل الانظمة الميكانكية والكهربية فيها
فليه منفكرش فى عمل حاجة جدبدة وممكن تكون فى مجال الترتبينات فعلا
ممكن مثلا نشوف ما هى السعة الحالية او اقضى طاقة بنحصل عليها ونشوف اى محاولات لزيادة هذه النسبة كمجرد مثال فقط

بارك الله فيك أستاذى احمد الديب

ماشي رايك صح وانا فكرتى كده انى اجمع بين افضل تصميم ميكانيكى وكهربي الميكانيكى من حيث تصميم الريش نفسها وعشان كده انا بفكر في نوع اسمه whale blades لو انتم عندكم حاجة افضل مه اوكيه مفيش مشاكل
من الناحية الكهربية هيكون الشغل فى جهتين الاولى نوع المولد اللى هنستخدمه ودوائر power electronices اللى فيه والاتجاه التانى هوه نظاه ال protection
يعنى باختصار هجمع افضل شئ في كل حاجة
بس المشكلة انى عشان ابدا في الجزء الكهربي فانا عاوزة اطبق الشغل الكهربي بتاعى على تصميم ميكانيكى جديد مش تقليدى ولكن لما سالت في الموضوع قالولى انه مش سهل وبيحتاج عمل ما يسمى البروفيل لكل ريشة وحاجات غريبة عشان كده انا محتاجة حد يقوم بالمهمة دى عشان ابدا احط الخطوط العرضة للموضوع
ايه رايكم

والله أختى أحنا ولكن هنشوف رأى أخنا وأستاذنا أبوانس واستاذنا أحمد الديب

موضوع الريش ذى ما قال ابو انس انه محتاج مهندس ميكانيكا باور او حد عنده دراية ديناميكا الموائع

انا عارفه انه محتاج مهندس ميكانيكا باور بس انا اعتقدت ان فيكم من هو كذلك على العموم انا في انتظار ظهور اى مهندس ميكانيكا باور وانا من جهتى هحاول اجد من يساعدنى برده
وربنا يوفقنا كلنا

ان شاء الله عن قريب سنبدأ بإذن الله الكريم

والله انا ممكن اساعدك بس الاول هناك انواع عديدة وتصميمات كثيرة فمنها ما يعمل بقوة الرفع او الجر drag force or lift force و كل نوع له حساباته و معادلاته و طبعا التربين الذي يعمل بالقوى الرفع اكفا واكثر انتشارا و اصعب في التصميم .
انا معرفش هل انتم مازلتم مهتمين بالموضوع ام لا وعلى اي حال انا ممكن اوفر لكم معلومات تفيدكم ان شاء الله ومعذرة على عدم نشرها الان لان اخر رد كان بتاريخ 25 - 7 واليوم 30 - 7

والله ان سعدت جدا بظهور مهندس يمكنه المساعده فى التصميم وطبعا الموضوع احنا مستمرين فيه
بالنسبة لموضوع التوربينة فحتى لو القسم مستمرش فيه فانا هعمله بنفسي انا عاوزة اشتغل عليه فعلا وعندى شغل كهربي كتير بس للاسف لازم الجزء الميكانيكى يتم الاول
بالنسبة بقي للنوع فانا معرفش نهائي نوع او طريقه العمل ايه انا مهندسة كهرباء-تحكم
بس كل اللى انا عاوزاه نوع اسمه whale blades انا قرات عنه ان كفاءته عالية بس معرفش عنه اى حاجة عنه

يا باشمهندسة منار واحنا برده هانسيب فكرة ممكن تنفيذها، العائق الوحيد في المضي في اي فكرة هو عدم وضوح فكرة التفيذ أو أن يكون هناك عجز في فريق العمل وبمجرد أن تتاح الفرصة مثل باسمهندسنا الجديد، فنحن على أتم الاستعداد ولا سيما إن كانت القضية ستخدم شخصاً بعينه من أفراد المجموعة وليست مجرد فكرة وخلاص
احنا إن شاء معاكي طبعاً

ان شاء الله طبعاً يدنا بيدك وبارك الله فيك

انا اسف جدا على التاخير

الهدف : فهم كيفية تصميم تربينة رياح

انواع الطاقات المتجددة الاخرى : انا اسف بس لازم ذهنكم يوسع وتفكيركم في الطاقة المتجددة يأخذ جوانب عدة فهناك
1- الطاقة الشمسية ( هل تعلم ان ما يسقط على الكرة الارضية في دقيقة واحدة يكفي استهلاك البشرية في عام كامل ) ولكن كيف نستغلها هذا هو التحدي هل تعلم ان كفاءة الالواح الشمسية 10 % فقط وبعض الانواع المتطورة وصلت 15 و 16 % بس بالاضافة لارتفاع ثمنها.[FONT=Arial Black][B][SIZE=4]
هل تعلم ان القدرة التي تسقط من الشمس في الصيف في مصر وقت الظهيرة يصل الى 1000 وات في المتر المربع
بعد ما نخلص موضوعنا ممكن نتكلم عن تصميم السخانات الشمسية واجزائها و كذلك تصميم نظام pv اي photo voltaic system نظام خلايا كهروضوئي و الاجهزة المطلوبة للنظام . كما هناك الابراج الشمسية ايضا
العيوب 1- غير مستمرة ليلا نهارا 2- غير منتظمة عبر اليوم والفصل والسنة 3- لا بد من التخزين

العيوب 1- غير مستمرة 2- تشغل مساحات كبيرة 3- تؤثر على الملاحة

العيوب 1- ارتفاع تكاليف انشاء السدود مما تؤثر على تكلفة الكيلووات ساعة 2- قد يكون قرار سياسي مثل مشكلة الافارقة معانا

المنشأ : متى تم استخدام طاقة الرياح في التطبيقات العملية ؟
تتخيل متى منذ 50 سنة مثلا ؟ اكيد لأ طب 100 سنة بردو لأ بل تم استخدام طاقة الرساح منذ اكثر من 5000 سنة في مصر في تسيير السفن الشراعية في النيل فهي تعمل بطاقة الرياح.و ايضا طحن الغلال و استخدمها الغرب مؤخرا تقريبا القرن 17
العيوب : مصدر ضوضاء كبير

العيوب مش عيوب في مصر وممكن نتكلم عنها بعدين
المشاركة القادمة نبدأ نفهم في الرياح أكتر و نعرف نحسب القدرة و خلافة
السلام عليكم[/size][/b][/font]
2- الطاقة المخزنة في باطن الارض : كما نعرف ان باطن الارض عبارة عن جهنم فماذا لو حفرنا حفرة ونزلنا فيها ماء وحينما يصعد البخار يستخدم في ادارة توربينات عيبه ان الاماكن التي تصلح لذلك قليلة
3- طاقة الامواج : عبارة عن شئ يشبه الصوبة بفتحة من اعلى عندما تاتي الموجة اي ترتفع منسوبها فالهواء يخرج من الفتحة يدور تربين على طول و عند انحسار الموجة يدخل الهواء للجسم الذي يشبه الصوبة فيدور التربين ايضا - عيبه 1- الضوضاء 2- المنطر
3 - ارتفاع ثمن السواحل غالبا 4- غير مستمرة

4- طاقة المد والجزر : وهي عبارة عن تربينات اسفل سطح المياة و تدور وقت المد والجزر 3- تؤثر على ارسال موجات الاسال و التلفزيون 4- تؤثر على هجرة وحركة الطيور 5- غير منتظمة و صعوبة التنبأ بها و اتجاهها
5- طاقة المياة : او الطاقة المائية : و هي اكبر مصدر للطاقة المتجددة المستعمل في مصر ( السد العالي )
6- طاقة الرياح :
تشويه المنظر و التأثير على الرؤية و الابصار
7- طاقة الكتل الحيوية : ومن رأيي هي اهم مصدر من مصادر الطاقة المتجددة التي يجب ان ينصب عليها اهتمامنا نظرا لان مصر البلد الاولى في انتاج المخلفات و الزبالة فمثلا قش الارز الذي يسبب مشاكل لا حصر لها و السحابة السودا يمكن استخدامة لانتاج الوقود الحيوي بأنواعه السائل و الغازي بالاضافة لعملية التغويز ده غير الزبالة اللي في كل مكان و في كل شارع و كل صندوق و خارج كل صندوق بالاضافة للمخلفات الزراعية والحيوانية المختلفة

يعني نقدر نقول الحمد لله زدنا واحد وفي تخصص كويس
ممكن تعرفنا أكثر عن نفسك

الاسم : مصطفى صبحي
دفعة 2010 هندسة زراعية اسكندرية
مستني تعيين الكلية ( معيد ) ان شاء الله بس الاجراءات و الروتينيات بتأخذ وقت طويل

مسرورين جدا بالاشتراك معانا م.مصطفى ربنا يعينك على الدوام معانا ان شاء الله

القدرة الموجودة بالرياح
من المعروف ان اي شئ متحرك به طاقة ( طاقة حركة ) و الرياح عبارة عن هواء متحرك لو درسنا جزئ من الهواء المتحرك سنجد

dE= 1/2 dm v^2 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــقانون طاقة الحركة العادي
[FONT=Arial Black][SIZE=4][B]حيث الطاقة هي e
الكتلةm
السرعةv

dm= d * dvo
d هي كثافة الهواء

a هي مساحة المقطع المعارض للرياح
dt الزمن

[COLOR=Blue]اذا بالتعويض

وبالتعويض ثانية

بالتكامل

معروف ان القدرة هي معدل بذل شغل

وهذه هي القدرة الموجودة بالرياح حيث

هل لاحظتم ان القدرة تتناسب مع الاس الثالث لسرعة الرياح فلك ان تتخل 2 مكعب بكام و 3 تكعيب بكام و 5-6-7-8 وهكذا ومعنى هذا انه اذا ذادت سرعة الهواء بقدار الوحدة فان القدرة ستزداد وتتضاعف كثير جدا والعكس صحيح ايضا في حالة الانخفاض و لتصميم تربينة يعني انه يلزم تحديد المساحة ومنها طول الريشة ( طول الوتر ) وعليه يجب ان تسأل نفسك ما هي القدرة المطلوبة من التربينة ثم ما هي سرعة الرياح السائدة في المكان الذي سيتم وضع التربينة فيه وما هي ميكانيكية العمل حيث انك لن تستطيع ان تحصد كل الطاقة الموجودة بالرياح و هذه العوامل سيتم مناقشتها في المشاركة القادمة الي اللقاء
ايضاح عشان تكونوا فاهمين انا ماشي ازاي بعد كدة هناقش كيفية تحديد سرعة الرياح وعدد ساعات العمل السنوية ثم شرح انواع التربينات واجزائها واضافة معامل مثل الكفائة على القانون السابق بخلاف كفائة النقل الميكانيكية ثم تصميم الريش وبعد كدة اقتصاديات التشغيل كمان . ياريت اللي عنده سؤال يتفضل[/color] p = 0.5 * dav^3[/b][/size][/font] vo هي حجم الجزئ dvo = a * dx dx هي المسافة التي يقطعها الجزئ\ dx= v * dt dm= d* a *v * dt de=.5 *d av dt * v^2 E=.5 dav^3 *t p=E/t vهي سرعة الهواء عند التربينة وليس اسفلها او اعلاها d كثافة الهواء جيبه من الخريطة السيكرومترية بمعلومية الحرارة الجافة و الرطوبة النسبية لو مش عارف احسب على 1.2 كجم \ م^3
a = مساحة معينة عمودية على اتجاه الرياح