Compaction test


(SALAR2005) #1

compaction test

Standard Proctor Compaction Test is used to determine the maximum dry unit weight of compaction for soils. This test is carried out accordance to BS 1377 : Part 4 :1990. During earthwork stage of construction, compaction of soils is necessary to improve its strength. Proctor (1933) developed this Standard Proctor Compaction Test for determination of maximum dry density for soils which can be used for specification of field compaction.
Soil sample would be collected from site and sieved to determine which type of Compaction Test is suitable. During the compaction test, the soil sample is compacted in mould by using a rammer. For Standard Proctor test, this step is carried out using a 2.5kg ram and soil is compacted in 3 equal layers while for Modified Standard Proctor test, this step is carried out using a 4.5kb ram and soil is compacted in 5 equal layers. This step will be repeated few times with a different moisture content added to obtain a series of data
The dry densities obtained in a series of determinations shall be plotted versus moisture contents, W. A smooth curve shall be drawn through the resulting points and the position of the maximum on this curve with the corresponding moisture content shall be determined.
The dry density corresponding to the maximum point on the moisture content versus dry density curve shall be reported as the maximum dry density.
2.5kg Rammer

4.5kg Rammer
1L Mould


(SALAR2005) #2

السادة المهندسين اسف لانني لا املك الوقت الكافي للترجمة الاان المقال مهم واعتقد انه سيفهم بشكل سلس نظرا لبساطة تعابيره


(system) #3

مشكووووووووووووووور


(system) #4

يا عمي و لا تزعل هي الترجمة لعيونك :
اختبار الضغط

يستخدم معيار اختبار دمك بروكتور لتحديد الحد الأقصى للوزن وحدة من الضغط الجافة للتربة. ويجري هذا الاختبار طبقا للمواصفة BS 1377 : الجزء 4 : 1990. خلال مرحلة البناء الترابية، رص التربة اللازمة لتحسين قوتها. وضعت شركة بروكتر (1933) هذا دمك بروكتور القياسية اختبار لتحديد الحد الأقصى لكثافة التربة الجافة التي يمكن استخدامها لتحديد الضغط الميداني.
وسوف يتم تحصيل عينة التربة من موقع ومنخول لتحديد أي نوع من اختبار دمك هو مناسب. أثناء اختبار الضغط، يتم ضغط عينة التربة في قالب باستخدام ماكينة الدك. لاختبار بروكتور القياسي ، ويتم استخدام هذه الخطوة من كبش 2.5KG وضغط التربة في 3 طبقات متساوية في حين تم التعديل لاختبار بروكتور القياسي ، ويتم استخدام هذه الخطوة من كبش 4.5kb وضغط التربة في 5 طبقات متساوية. وسيتم تكرار هذه الخطوة عدة مرات مع رطوبة مختلفة إضافة إلى الحصول على سلسلة من البيانات
يجب أن يكون رسم الحصول على الكثافة الجافة في سلسلة من قرارات مقابل محتويات الرطوبة ، وتوضع جورج منحنى سلس من خلال النقاط الناجمة عن ذلك ووضع الحد الأقصى على هذا المنحنى مع رطوبة المقابلة يتم تحديدها.
يجب أن يتم الإبلاغ كثافة جافة المقابلة لنقطة الأقصى على محتوى الرطوبة مقابل منحنى الكثافة الجافة والكثافة الجافة القصوى