بسرعة اتعرف على جهاز pinpoint اللى هيغير مسار اصلاح الدوائر الالكترونية الصعبة جدا

[CENTER][FONT=Arial][SIZE=5][COLOR=Red][B]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخوانى المهندسين والمهندسات

اتمنى تكون مشاركاتى جيدة ومفيدة  واتمنى ان ندعم بعض ونعلم بعض لكى ننمو بالعلم العربى يعنى ياريت ميبقاش هام كل واحد انه يفكر فى مصلحته وبس 
                                    اويقرا موضوع وميقلش راى فيه لان راى ممكن ينصح اللى كتبه او يفده او يفيد غير       يعنى محدش يبخل على حد فى العلم 
                               انا اسف انى طولت بس حسيت انى عايز  اقول الكلام ده

ا

فى موضوعنا اليوم عن جهاز يسمى PINPOINT جهاز مهم جدا وجامد جدا يساعد فى اصلاح الدوائرة الالكترونية بسهولة جدا ويحتوى الجهاز على برامج سوفت وير والجهاز يعمل تحت بيئة الويندز ومدعم بهارد 120 وجهاز بانتيوم 4 ويمللك الجهاز امكانية رسم الدوائر ويحتوى على جميع انواع المكونات الالكترونية وترسل الشركة الخاصة بالجهاز كل فتر ة انواع العناصر الجديدة

واهم برنامج فى السوفت وير VI COMPARISONويمكن هذا البرنامج انه يمكن المقارنة بين دائرة سليمة واخرى غير سليمة ويرسم الجاز من خلال 2 probe شكل الجهد والتيار عند كل كل pin فيمكنك من معرفة الفرق فى شكل الجهد والتيار عند هذا الpin فترى سبب المشكلة

وياريت اللى عندى جديد فى الموضوع ده يجماعة يفيدنا
[/b][/color][/size][/font][/center]

اخى الكريم انا مهتم جدا بهذا المجال و اود ان اعرف عنة الكثير برجاء ان وجد اى كتالوجات او اى معلومات عن هذا الموضوع برجاء توضيحها وشكرا على الاهتمام

برجاء ذكر معلومات عن سعر الجهاز ومدي توفره وكذلك عن الشركة الصانعة

أخى
يمكنك البحث فى جوجل عنه فالشركة انجليزية تنتج عدد من الطرازات متدرجة الإمكانيات وهى مكلفة و لها وكيل فى القاهرة

https://www.pinpoint.org.uk/

ةالاخ الفاضل
شكرا جزيلاعلي سرعة الرد وبارك الله فيك مع اطيب تمنياتي

رااااااااااااااائع جداا
مشكووور