لو سمحتو منين اخد دورات Quality Control

سلام عليكم
اخوانى بقالى كتير بدور مش عارف

لى واحد نصحني بالدورات دي
بس انا مش عارف هي ايه بالظبط
Quality Control

قالى اسأل فى كلية الهندسه
دخلت هندسه المنصوره كأنى بكلم ناس عن معلومات من القمر ولا حد فاهم حاجه

يا ريت تفهموني ايه هي الدورات دي … ؟

بيقولولى بتتاخد فى الاكادميه البحريه
بس عا اعرف اقدم ازاي … ؟ ومصاريفها و نظام الدراسه ؟

ومين اقدر لااخدها
للعلم انا جامعة المنصوره …

شوف يا سيدى الفاضل…أولا انت تخصصك ايه و بعدين ايه هو مفهومك عن ال Quality control و بعدين ان شاء الله أفيدك بس واضح من سؤالك ان انت ايضا معلوماتك قليله عن هذا الموضوع و ان انت عاوز تاخد الكورسات دى من اجل الحصول على فرصه عمل …على اى حال حدد أولا ايه اللى انت عاوزة و أنا أفيدك ان شاء الله.

اللى اعرفه إن الموضوع ده تبع قسم إنتاج
Production Engineering

الاخ هشام قابيل انا مثلك تماما لم اجد من يدلنى لكن انا كنت اخدم الجيش بتاعى فى الاسكندرية حى الجمرك وهى المنطقة التى يتم منها كل الاوراق اللازمة تقريبا ومن الممكن ان نذهب ونسأل سويا وهذا ايميلى fth_6100@yahoo.com

الاخ هشام قابيل انا مثلك تماما لم اجد من يدلنى لكن انا كنت اخدم الجيش بتاعى فى الاسكندرية حى الجمرك وهى المنطقة التى يتم منها كل الاوراق اللازمة تقريبا ومن الممكن ان نذهب ونسأل سويا وياريت نرجوا من الاخ بسوم افادتنا ولك كل الشكر وعلى فكرة بما انك موجود الان فنحن ايضا موجودين وننتظر رد شكرا

أخى العزيز:
أولا…أنا حاصل على المستوى التانى فى الاختبارات غيلا الاتلافيه فى المجالات التاليه:
1-الفحص البصرى
2-الكشف بالصبغه المتغلغله
3-الكشف بالخاصيه المغناطيسيه
4-الكشف بالموجات الفوق صوتيه
5-الكشف بالتصوير الاشعاعى
أما بخصوص اماكن التأهيل فهى عديدة فى القاهرة و الاسكندريه و طبعا كل دورة من هذة الدورات لها كورسات معينه و عدة امتحانات منها العملى و النظرى و المتخصص
على سبيل المثال فى الاسكندريه يوجد مثل هذة الكورسات فى مركز كوميبصل أما فى القاهرة فيوجد بمركز الامان النووى و الرقابه الاشعاعيه بمدينه نصر
و أنا موجود لو عندك اى استفسارات اخرى
مهندس هشام قابيل

:a29::a29:

لو سمحت انا في هندسة كيمياء وعايز اخد دورات في الطاقة النووية مثل الامان النووي وشكرً علي مجهودك