للسادة المهندسين

هل من الممكن ان تعمل فى مجال اخر بعيد عن الهندسة؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عضوة جديدة فى المنتدى حبيت ارحب بيكم اولا

وبعد كدة خطر فى بالى موضوع معين عايزة اخد رايكم فيه:-

هل ممكن تشتغل حاجة تانيه غير مهندس؟

تقدر ولا لأ فى حالة لما يكون الاختيار فى ايدك مش علشان مفيش شغل فى مجال الهندسة

انا الحقيقة بسال علشان عملت كدة واشتغلت فى شركة استثمار كمحللة مالية وانا خريجة هندسة انتاج و بشتغل بقالى 4 سنين ومبسوطة فى الشغل الحمد لله وجالى اكتر من شغل فى مجالى الاصلى وبمرتبات كويسة ومع ذلك رفضت اسيب شغلى فهل انا غلطانة زى ما ناس كتير قالتلى ولا لأ وهل صحيح انى ضيعت التعب والشقا بتاع فترة الدراسة على الفاضى وكان احسنلة مدخلش هندسة من الاول؟؟؟

حبيت اسمع وجهات نظركم فى الموضوع

وشكرا,

الاخت العزيزة اريد ان استفيد من مجالك في التحليل المالي

هل ممكن تعطيني بعض الافكار عن التحليل المالي

جزاكي الله خيرا

الاخ العزيز

بالنسبة للتحليل المالى فهو بصورة مبسطة هى الطريقة التى يمكنك بها الحكم على اداء الشركات من خلال قراءة القوائم المالية لها وتفسيرها عن طريق استعمال بعض النسب و المؤشرات المتعارف عليها وذلك بهدف عمل التحليل المناسب وبالتالى نستطيع تكوين فكرة جيدة عن الشركة تجعلنا نعطى التوصيات المطلوبةلتقيم تلك الشركة وهذا هو الدور المطلوب من المحلل المالى.

و العملية ليست مجرد حسابات ونسب فقط او ارقام صماء بل لابد من ان تعطينا تلك النسب والارقام معنى يعبر عن انشطة الشركة.

والخطوة الاولى لتعلم التحليل المالى هى فهم القوائم المالية وطريقة اعدادها وبالنسبة لى صراحة بدات التعلم بمتابعة تقارير التحليل المالى الجاهزة والقوائم المالية التى تم تحليلها والربط بينهما ثم بعد ذلك السؤال عن بعض النقاط المعقدة بالنسبة لى حتى اصبحت املك خبرة معقولة فى هذا المجال بشهادة الادارة بالشركة التى اعمل بها
ولكن الحقيقة لم اكتفى بذلك بل بدأت منذ العام الماضى فى عمل دبلومة فى الاستثمار والتمويل لمدة عامان لمزيد من الدراسة الاكادمية التى ارى انها مطلوبة بالاضافة للخبرة العملية.

ارجو ان اكون استطعت اضافة معلومة مبسطة ومفيدة فى حدود علمى عن التحليل المالى

وشكرا