تعرف ازاى بيشتغل مترو الانفاق وايه الفرق بين خط المرج والجيزة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى الاعزاء مهندسى الكهرباء صادفك مرة وانتا بتركب المترو واحد يسالك هو المترو ده شغال ازاى يابشمهندس وهل الكهربا جايلله من القضبان وطب ولو جايه من القضيان يبقى فين الsafty اللى بنكلم عليها فى الصناعة مهممكن اى حد يقع على القضبان غصب عنه ؟وطب ليه خط المرج فيه كهرباء من فوق ؟وخط الجيزة ملوش حاجة من فوق ؟انا انشاء الله انا فكرت فى الموضوع بس مش عارف ازا كان صح ولا غلط هسمع راى مهندسين الكبار وبعدين نتناقشوشكرررررا ليكم

[FONT=Arial][SIZE=5][COLOR=Orange][B]ياريت الناس يجماعة اللى تدخل
تقول رايه يمكن يكون واحد فين عنده المعلومة الصح ؟
يعنى محدش يدخل ويمشى

وهستنى منكم رد على الموضوع[/b][/color][/size][/font]

يجماعة نفس المشكلة الناس تدخل ومتردش انا بصراحة مش عارف

معلوماتى عن المترو بالنسبة لخط حلوان ده شغال بجهد مستمر و الجهد اللى شغال بيه 1500 فولت والتصميم ان التغذية للمترو بتكون من فوق المترو زى الترام كده اما بالنسبة لمترو الجيزة فده شغال بجهد 750 فولت متردد و التصميم بتاعو ان التغذية بتكون عن طريق القضيب التالت و ده قضيب موجود فى المنطقة الفاصلة بين الخطيين من و الى الجيزة ده كل معلوماتى عن الموضوع ده

انتا شايف ان الكلام ده معقول

السلام عليكم
يا جماعة موضوع المترو كل اللى اعرفه عنه
ان مترو الجيزة شغال ايه سى والتغذية من البص بار اللى بين الاتجاهين
اما بتاع حلوان شغال دى سى والتغذيه من فوق زى الترماى …

ايه اللى فيه مش معقول؟؟؟؟
ياريت توضح كلامك عشان اعرف انت تقصد ايه بالظبط

Bus Bar

السلام عليكم
معلوماتى بتقول ان الخظ اللى كهربتة فى القضبان الارضية بيشتغل 24 فولت كهرباء ثابتة ولكن الامبير عالى جدا جدا

عندي طلب صغير للأخوة المشاركين في النقاش !

طلبي هو ممكن صورة للموضوع الذي تتحدثون عنه . لأنه بصراحة القطار الكهربائي - إن كان هو المقصود - غير موجود كوسيلة نقل في كثير من البلدان العربية مثل الأردن

متشكرين ليك جدا

جزاك الله كل الخير

يا ريت لو فى حد يعرف الموضوع دة كويس يرد علينا عشان عايزين نعرفة وخصوصا انى مهندس كهربا ويبقى عيب عليا لو حد سألنى ومعرفتش فيا ريت الرد بسرعة ويكون رد وافى

thanksssssssssss