ممكن اخذ رايكم فى شئ يخصنى ::::::

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا طالبه فى كليه هندسه زميله ليكم انا المفروض انى خلصت سنه اولى كهرباء نظام الجامعه بتاعى مبتخصصش على طوول بعد اعدادى يعنى ادخل كهرباء وبعدين اتخصص

بور او اتصالات او حاسبات

مبدئيا انا مش حابه حاسبات بس انا محتاره بين بور واتصالات
وعايزه اخذ رايكم كناس بتفهم احسن منى طبعا

مين احسن بور ام اتصالات يعنى هو ايه مميزاته او عيوبه ؟؟
هو ينفع للبنات ولا لا يفضل ؟؟؟
مين فرص عمله احسن وليه ؟؟؟

معلش انى طولت عليكم بس اختكم الصغيره ومستنيه مساعدتكم
وسلام عليكم ورحمه الله
يا ريت حد يرد عليا

طب شاف الموضوع 12 واحد مفيش حد حاول يقول لى على اى شئ او يساعدنى او حتى يقول مش عارف ليه؟؟؟؟؟؟؟

يا جماعه انا بقول لكم لو سمحتوا لو حد عنده اى معلومه ميبخلش بيها عليا يعنى لو حد قسم بور او قسم اتصالات يقول لى ايه رايه فى القسم وشغله وكده نبذه مختصره عن القسم وانا احدد ان شاء الله

اختي العزيزه
الاتصالات افضل من البور وفرص العمل فيه اكثر الان اني اعمل في مجال الاتصالاتواذا اتحبي تتطلعي اكثر ممكن اتراسليني على الايميل /المهندس علاء
aalaa62@yahoo.com
اخوكي

هو الايميل الاداره حذفته

بس انا ممكن اعرف من حضرتك او من اى حد اتصالات احسن من حيث ايه او دراستها بتتعلق بايه ومجال شغلها يكون فى ايه وكده ؟

ولو حد بور يا جماعه يا ريت برده يقول رايه من حيث بور ؟

وشكرا ليكم مقدما

اختى انا بدرس هندسة التحكم الالى المفروض بعد كده عندي بيكون في تخصصين بور وكنترول
انا هكلمك عن بور لان ده واضح من كلامك اللى يهمك تعرفى عنه
بالنسبة لبور بيشتغلوا فى محطات التوليد ومحطات التوزيع وبيشتغلوا فى الشبكات وده بيكون مكان شغلهم وغالبا بنسبة 90%بيفضلوا الاولاد لان معظم الشبكات بتكون فى مناطق نائية وبتحتاج رجاله
لكن اتصالات قسم بيحتاج90%بنات فى الشغل وده مش كلامى ده كلام دكاترة فى اتصالات
بس اللي عايزة اعرفه منك جامعة ايه ؟؟؟؟؟؟
لان بصراحة انا مش عارفة ايه التوزيعة الغريبة بتاعتكم دى المفروض ان قسم كهرباء بينقسم لالكترونيات وتحكم وبعد كده تحكم بينقسم لبور وتحكم والكترونيات بتنقسم لحاسبات واتصالات ؟؟؟
من كلامك مش لقايه تخصص تحكم فين مع ان بعد كدة هوه اللي بيوصل للهندسة الطبية!!!
على كل ياريت اكون عرفتك بور فيه ايه؟؟؟؟
والخيرة فيما اختاره الله

انا جماعه طنطا وهى نظامها كده بعد ما بنخلص اولى كهرباء

بنتخصص بور او اتصالات او حاسبات

شكرا ليك جدا على كلامك ويا ريت يا جماعه لو اى حد عنده معلومه تانيه اعرفها؟؟؟؟؟

يعد اذنكم يعنى انا عايزه اعرف احنا ايه المواد اللى بندرسها فى الاقسام ديه سواء بور او اتصالات لو ينفع حد يرد عليا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وشكرا مقدما

[CENTER][SIZE=4]السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
انا زميل في تالته اتصلات بس في هندسه شبرا
ف بالنسبه لقسم بور فمش هقدر افيدك كتير اما بالنسبه لاتصلات
فده مجاله مفتوح في كذا اتجاه و كل مجال له فروعه المختلفه مثلا

1. مجال الاتصلات
    (الموبيل - الاتصلات السلكيه - الميكرو ويف)
  2. مش عارف ده في كل الكليات و لفا لا بس احنا درسنا
    الشبكات(networking(
    3.الالكترونيات
    4.التحكم (الريبوت و البترول)
    خلي بالك ان كل فرع من المجلات دي ممكن تتخصصي فيها لوحده
    و في فروع تانيه موجوده
    بس المهم عشان الشغل هو القرصات
    و ياريت لو في حد عنده توضيح افضل ياريت يفيدنا
    يعني ده علي حد علمي
    [/size][/center]

أختى العزيزة والمهندسة الفاضلة …السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
مبدئيا من واقع خبرتى الصغيرة فإننا لانستطيع أن نجزم بقولنا أن هذا القسم له مستقبل باهر وذلك القسم ليس له مستقبل ولكن أقولها لكى بكل صراحة إن أى قسم من أقسام كلية الهندسة سواء الهندسه الكهربية - الميكانيكية - المدنية هذا على وجه العموم له فرص عمله الكثيرة والتى قد تتفاوت من حيث طبيعتها أو من حيث الأجر الذى يحصل عليه المهندس أو المهندسة
أما في مثل حالتك أنت فلقد واجهتها وعشتها فكلا من قسمى ال power , وال communication ,;`وكذلك أيضا قسم ال computer
أقسام مكملة لبعضها وإنه لمن الطبيعى جدا أن تحتارى بين هذا القسم وذاك بل إنه لدليل على ذكاؤك وحرصك على رسم مستقبلك …إذن ينبغى عليكى أن تنظرى إلى المواد التى تدرس علي كل من طلاب ال power وال communication هذا أولا ثم تنظري إلى أى قسم سوف تجدى نفسك …أما من ناحية فرص العمل فهى كثيرة ولا تقلقى ولا تخافى فكلا من القسمين له فرصه الواسعة فى ظل تقدم تكنولوجيا الكهرباء في كل المجالات… وفقك الله إلى مافية الخير والفلاح
أخيكى مهندس / محمود عبد الجليل
مهندس وقاية أجهزة القوى والآلات الكهربية بشركة توزيع كهرباء الدلتا

انا بجد متشكره ليكم جدا

dark angle متشكره ليك جدا على رايك بس ممكن اعرف من حضرتك ايه نوع الدراسه يعنى اغلب المواد اللى حدرسها لو دخلت اتصالات بتكون ايه وكده تفكيرهم بيبقى مركز فى ايه يعنى بيعتمد على دوائر واليكترونيكس ولا كمبيوتر ولا خليط بينهم

بشمهندس محمود انا متشكره على كلامك جدا وفعلا انا ابتديت احاول اوصل كل قسم بيدرس ايه وانا ميولى ايه وحابه ادرس ايه عشان اعرف انا ممكن امشى فى مين

للاسف انا لحد دلوقتى متخذتش القرار الصح بس كتير شجعونى على اتصالات اكتر وقالوا انه كهرباء شغلها جاامد وشاق بالنسبه للبنات بالذات وانه الغلطه فيها بموت هو لسه مقررتش بس شكلها كده اتصالات ان شاء الله

متشكره ليكم بجد ولو فى اى حد يقدر يفدنى تانى يا جماعه يا ريت

بصى اختى انا بدرس بور وفى سنة تانبة .بور كويسة ومجالها واسع وكويس
يعنى زى ما زميلنا قالك محطات الكهرباء وتوزيع الكهرباءونقلها دة جزءوكمان فىجزء الماكينات بانواعهاوالجزء الاهم من وجة نظرى
بقى هو الجزء الخاص بالتحكمودة الافضل بالنسبة لبنوتة يعنى لانة اكترةsoftware.
بس علشان مش اكدب ليكى صو قسم عايز مجهود كبييييييير
ونصيحة دورى على المادة العلمية الى انتى حباها قبل الشغل لان لو حبيتى الدرلسة كونى متاكدة انك ان شاء الله
هتشتغلى كويس.
ربنا يوفقك.

يااختى ما انا بنت وسنة رابعة وزى ماقلتلك قبل كده بور محطات وشبكات وزى ما المهندس قالك برضه ماكينات ونظريات عملها وفعلا انا افضل التحكم لان مناسب للبنات وكمان دراستة ممتازة وبوابه للهندسة الطبيه وهى غنية عن التعريف انا عن نفسى افضل ده فانت شوفى ايه اللى انت بتحبيه اكتر وادخلي قسمه وزي ما قلتلك استخيري ربنا قبل كل شئ واللى فيه الخير يقدمه ربنا وربنا يوفقك يارب

شوفي يا أختي انا راي الاتصالات افضل للبنت وشغلها احسن واوفر والارزاق بتاع ربنا

اختي العزيزة اعتقد ان افضل طريقة لمساعدتك هي عمل مقارنة بين البو ر والاتصالات سوف اذكرها لكي من واقع تجربتي العملية فانا خريج الجامعة التكنلوجية ببغداد سنة 2003 هندسة اليكترونية والتي يكون فيها التخصص بعد اكمال الدراس للسنة الثانية ولكي ان تقرري ان كانت تفيدك هذه المقارنة ام لا طبعا مع الاخذ بنظر الاعتبار اختلاف الظروف بين مصر والعراق .
الاتصالات
1-اعلى من حيث التسلسل الدراسي والمعدل.
2-اسهل من حيث الدراسة.
3- اقل من حيث فرص العمل (عندنا في العراق) حيث ان عملها في القطاع الخاص يعتمد بشكل اساسي على شركات الاتصالات والجوال والتي غالبا متطلب اشخاص ذوي خبرة وبالتالي صعوبة حصول الخريجين الجدد على وظائف اما في القطاع العام فانهم غالبا ما يتم تنسيبهم لوزاره الاتصالات والتي تكون الرواتب فيها اقل بكثير من رواتب وزارة الكهرباء والتي بنسب اليها خريجي البور وخصوصا محطات التوليد اما القطاع الخاص فان فرص البور اوسع وخصوصا في شركات المقاولات فانا شخصيا عملت في احدى هذه الشركات وبالرغم من اني لست اختصاص بور ولكن تجربتي كانت ناجحة في بناء ثلاث محطات ثانوية sub station
4- امكانية الاستفادة من الدراسة النظرية والابداع في مجال الاتصالات اقل وذلك لحداثة هذا العلم نسبيا واعتمادنا على الغرب في هذا المجال حيث يكون عمل مهندسي الاتصالات في الغالب روتيني في العمل على برامج جاهزة وتشغيل اجهزة وبدالات تم تصنيع معضمها في الغرب اما البور فان امكانية الاستفادة من الدراسة في الحياة العملية تكون كبيرة وحتى في الحياة اليومية عند استخدام الاجهزة الكهربائية فانا شخصيا كنت استعين كثيرا بمحاضرات قسم البور في عملي بشركات المقاولات وكذلك وجود العديد من الشركات العربية التي تقوم بتصنع المعدات والجهزة الخاصة بمجال البور.

[CENTER]اسف علي التأخير في الرد علي استفسارك
طبعا القسم كله بيعتمد أساسا على الإلكترونيات والدوائر الكهربية وشغل الكهربا عامة .
[FONT=Tahoma][SIZE=4][COLOR=#003399]
الإلكترونيات : مادة تقيلة بصراحه والكورس فيها جامد وبيتشرح فيها الأجزاء الخاصة بفيزياء الإلكترونات والفجوات وايه الي بيحصل داخل حتة شبه الموصل بالزبط كما بتحتوي على شوية دوائر بتحتوي على الترانزستورات والدايودات والمكونات الصغيرة الي بنشوفها في أي بوردة لاي جهاز الكتروني .

الدوائر الكهربية : وفيها طرق حل جميع انواع الدوائر الي بتحتوي على مقاومات ومكثفات وملفات مهما كان شكلها وعددها او طريقة توصيله وطبعا المادة لذيذه جدا جدا وبالذات في الترم الأول للجزء بتاع الدكتورة هالة عبدالقادر .

برمجة الحاسب :- مادة متخصصه في مجال الحاسب الألي ( سوفتوار بس ) وكلها لغات برمجة سواء في الترم الأول برمجة برامج او في الترم التاني برمجة صفحات انترنت وخلافه … اما عن طبيعة المادة فهيا برضو سهله جدا ولذيذه ومفيش فيها اي مشاكل طبعا انا بتكلم بالنسبالي انا معرفش باقي الدفعة عاملين ايه .

الرياضيات : طبعا المادة أغنى عن التعريف بس المرادي هتتعمق اوي في الأعداد التخيليه وطرق حل المعادلات التفاضليه والتكاملات برضو وحبة حبشتكنات كدا من بتوع الرياضه .

الهندسة المدنية والميكانيكا : مادة الهندسة المدنية هي مادة من بتوع عمارة ومساحه وكدا وواخدينها زي نظام المادة الأدبية في الثانوية العامه وهي بتتكلم عن العماويد وانواعها ورسم البيوت وعفشها وتوزيع الكهرباء فيها وكدا يعني وبرضو فيها طرق لطبخ الأكل وغسل المواعين اما الهندسة الميكانيكا فهي مادة تعتبر نفس فيزياء اعدادي الترم التاني وفيها طبعا الحرارة والfluid والحاجات دي الي انتوا خدتوها .

مادة الإختبارات : مادة عملية كل شغلك فيها في المعمل طبعا مش هتشتغل حاجه بايدك ودا عشان المعامل بتاعتنا المتميزه والي فوق المستوى الطبيعي وبتتكلم عن بدائيات الدوائر الكهربية وجزء من البرمجه .

مادة التشريعات الهندسية : مادة بتتكلم عن القوانين الي ماشية في السوق سواء قوانين هندسة او قوانين اجتماعيه وبرضو بتتكلم عن الدستور وايه العقوبات الي عندنا وكدا يعني … من الأخر هيا مادة حقوق .

مادة اللغة : مادة حلوه ولذيذه بتتكلم عن اللغه اكيد مش العربية ولا الفرنسيه وهيا مادة مكمله بس مش أكتر .

دي كدا المواد وتعريفها … في بقى الشركات الي ممكن تدرب فيها زي توشيبا العربي والمصرية للإتصالات ومصر للطيران وفودافون وموبينيل واي سنترالات اتصالات واي حاجه تختص بمجال الإتصالات

طبعا القسم بيخرجك مهندس اتصالات يعني بتتعامل مع الرادارات والكومبيوترات والحاجات الديجيتال الحديثة

نسيت أقول ان في 3 بتخصص اما اتصالات الكترونيات أو حاسبات وبرمجة وكل قسم طبعا متعرف من اسمه
[/color][/size][/font][FONT=Tahoma][SIZE=4][COLOR=#003399] أرجو اني اكون وفيت بالشرح

[/color][/size][/font][/center]

اختي العزيزه انتي بنت ومجال الاتصالات افضل لك

بصى يا باشمهندسه
بور رجتاى واتصالات حريمى
وده من الاخر

نصيحة أخويه خليكى فى الاتصالات
لأن البور عايز عضلات ومش هينفع فيه بنوته

الاخت المحتاره بين بور واتصالات
من البدايه الهندسه مش للبنات
لكن الامر عدي وفات
ومعدش قدامك غير الاتصالات
هي اللي تمشي شويه مع المهندسات
وده رأيي من غير زعل ولا خلافات
اخوك خريج هندسة سيارات

السلام عليكم …انا ادرس بجامعة نظامها نفس نظام جامعتكم…قسمي هندسة طاقة
انا رايح اكلمك عن الموضوع من ناحيتين المادة العلمية وظروف العمل
هندسةى الطاقة قسم واضح جدا تطبقاتة مملموسة(محولات -مولدات-محركات-محطات توليد) ولكن عملة يحتاج شوية جهد بدني اكثر مما يكون ذهني وغير كذا قسم خطير يتعامل مع فولت عالي جدا ولكن قسم ممتع جدا وملموس
هندسة الاتصلات قسم يحتاج الى خيال نوعا ما تخيل شكل الاشارة وكيفية ارسالها وستقبالها والعوامل المؤثرة عليها ولكن مريح ومناسب للفتيات غير مجهد بدنيا وفرص عملة ممتازة جدا ولكن يحتاج الى جد واجتهاد على اصول الجد والاجتهاد

واللة يوفقك ويجعلك من المتفوقات

الهندسة مش للبناتفي 2009 :sm241:معدش ينفع الكلام تانى !!!