سؤال بخصوص ماتور مياه كالبيدا الإيطالي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لدي ماتور كالبيدا نصف حصان كنت شاريه من حوالي سنة ونصف وانا اسكن في الدور الرابع علوي

المهم الماتور مشكلته اول ما اشغله يشتغل عادي بكامل قوته وقوة ضخ المياه لدى وبنفس صوته المعتاد ولكن بعد حوالي (10-15) دقيقة صوته يكتم والماء لا يطلع لي نهائيا

ولا يعمل مرة اخرى الا بعد مرور بعض الوقت ويعمل نفس المشكلة يعمل عادي ثم يتوقف ارسلته لفني مواتير فتحه واخبرني ان الساقية فيه جديدة والعمود تمام

اذن اين المشكلة وما حلها

جزاكم الله كل خيــــــــــر

السلام عليكم ورحمة الله 00 المشكلة أخى العزيز أن المحرك به متمم حرارى من الداخل مربوط بالملفات وعندما يعمل الموتور فترة طويلة 15 دقيقة مثلا ً ترتفع درجة حرارته فيتم فصله أوتوماتيكيا ً عن طريق المتمم الحرارى . وعندما يبرد يعود المتمم الحرارى كما كان ويعمل المحرك من جديد .

واحد حصان مناسب لحل المشكلة

تركيب بالونة+مفتاح ضغط يحل المشكلة

انا عاوز اشترى ماتور جديد.

انا ساكن فى الدور التاسع علوى.
مش عارف اشترى كام حصان . انا ها شترية واشتغل علية لوحدى.
مش عارف اشترية كام حصان؟ز بس انا اعرف ان كالبيدا احسن حاجة فى السوق.

ياريت اللى لية خبرة فى الموضوع ده يفدنى.

اخ الفاضل بالنسبه لصعود المياه الى الدور التاسع لوحدك فواحد ونصف حصان كافى لك

الاخ العزيز السائل عن سبب توقف ماتور المياة بعد عشر دقائق
السبب الرئيس هو تاكل رلمان بلى وغالبا مايكون مقاسه 6202zz وقد انتهى عمره الافتراضى اما بسب تسريب المياه داخل الماتور او ان البلى من نوع ردى وغير مغطى من الجانبين وا من الماكد تلف اولسيل الماتور المانع لتسريب المياة الى الداخل
يجب عليك تغير البلى فورا مع تغير اوليسيل وغالبا ما يكون 12 هرمى
وشكرا
مهندس/ عصام سالمان

الاخ العزيز السائل عن قدرة الماتور
انت تقول انك ساكن بالدور التاسع
اذن على فانت على ارتفاع ما يقرب من 25 متر تقريبا
اذن قبل الشراء يجب عليك معرفة قدرة الرفع للطلمبه معبرا عنها بالامتار العلويه
وقدرة التصريف للطلمبه بالمتر مكعب فى الساعه
حتى يمكن لك ان تحصل عل ماتور وطلمبه ذات مواصصصفات مناسبه لك
وهناك العديد من انواع الطلمبات الجيدة بالسوق والتى تؤدى الغرض منها وسعرها بالمعقول . ويمكن ان يفى الغرض ماتور 1 حصان فقط
وعلى فكرة يجب عليك قراءة كتالوج حسابات التصرف للطلمبه وهو مرفق مع الطلمبات
واشكرك

thankssssssssssssssssss

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ماتور كالبيدا ايطالي 1.5 حصان مستعمل ومركون بقاله اكتر من 3 سنين وعند التشغيل تم تغيير له موبينه و2 بلي وكان يوجد سلكه محروقه تم قطعها واتصالها بسلكه اخري فاستفساري بخصوص ثمن هذا الموتور او يترواح من سعر كام لكام لان صاحبه يطلب فيه 1300 جنيه؟؟؟؟ وشكرااااا

السادة الافاضل خبراء مواتير المياه— عندي شقة في الدور العاشر بتاخد ميه من الخزان-- ونظرا لقذراة الخزان وعدم تعاون السكان قررت تركيب موتور مياه لشقتي في الدور العاشر-- السباك ركب الموتور في المنور في الدور الارضي وطلع بماسورة لحد بطارية المياه فوق السطح في الدور ال 13 وعمل محبس بحيث اقدر احول منه اما على الخزان او الموتور-- المشكلة الان ان السباك فاجئني انه مش عارف الاتوماتيك يركب ازاي وبيقول انه ممكن ما يشتغلش بسبب ارتفاع الدور— عايز حل عملي لتشغيل الموتور اوتوماتك وهل فيه امكانية ان مجموعة التحكم في ضغط الموتور تبقى عندي في الشقة لسهولة التعديل في حالة حدوث مشاكل – الموتور اتركب عادي وهو ايطالي GRUNDFORS واحد حصان وضغط الميه بتاعه قوي — برجاء الافادة عن اكثر طريقة عملية لان انا عندي غساله اتوماتيك وما ينفعش اشغل الموتور مانول من الزرار كل شوية— وجزاكم الله كل خير

سؤالي بخصوص أرقام بلي ماتور كالبيدا 1 حصان

السلام عليكم انا اسكن بالدور السادس علوى اريد تركيب موتور لرفع المياه ولا اعرف القدرة المناسبة لى حتى يرفع المياه بقوة مع العلم أنه تم تركيب ١٠مواتير بالعمارة تتراوح قدرتها من حصان لتلاتة حصان رجاء الرد سريعا