عايز حد عبقرى فى التلاجات

التلاجه عندنا فيها مشكله الترموستات مابيفصلش بتفضل شغاله على طول غيرنا الترموستات وغيرنا الموتور وبرده مش بتفصل ياترى ايه الحل هى تلاجه ايديال جديده

يا اخى انا عندى تلاجة سيلتال نفس العطل ووالله غيرت الموتور والترموستات … ومليون صيانة

عايز الحق من الواضح ان كل الثلاجات المصرى اكثر من رائعة

من فضلك عرفنى بالتطورات

اخي المحترام الموضع بسيط جدا: ممكن تركيب مرواحة :

اخي العزيز ممكن الثيرمستات مش موظوع في مكانو او الماتور ماخث كهربا دايركت

ممكن طرفين الثرموثتات لدعين فى السكه

اولا لمعرفة الحل هيا الثلاجة ايه نو فروست ولا دي فروست ولا باب واحد

السلام عليكم أخى العزيز ممكن يكون أحد الاسباب التالية
1-الover load مبيفصلشى لما الكباس بيسخن
2- الثرموستات ممكن يكون مش مضبوط عند درجة الحراة الى المفروض يفصل عندها
3-أو الثرموستات موصل غلط فى الادايره_على التوالى
4- البالب الخاص بالثرموستات مش ملامس جسم المبخر عشان كده مش بيفصل
السلام عليكم

اخى العزيز احتمال ان يكون حساس الثرمستات غير موضوع فى مكانه الصحيح او انه موضوع على خيار الدايركت
راجع توصيل الدائره الكهربائيه للثلاجه ازا لقيتها سليمه حاول تخفض درجات الثرموستات عشان تعرف ازا كان هو اصلا شغال ولا لا
ازا ما ظبطتت معاك كمان ورينى نشوف ليك حل تانى

اكيد البالب مش متصل جيدا بمرايه الثلاجه

أخى العزيز / سلام الله عليكم ورحمته وبركاته
أولاً الثاجة مش محتاجة عبقرى ولكن لابد من فحص الثلاجة جيداً بواسطة فنى محترف يقوم بفحص الآتى :-
1- الضاغط الجديد الذى تم تركببه ممكن يكون قدرته مختلفة عن الأصلى
2- التأكد من الشحنة وسلامة دائرة التبريد
3- قياس درجة الحرارة مكان حساس الثيرموستات بواسطة ترمومتر يمكن قرائته من خارج الثلاجة
4- التأكد من غلق الأبواب جيداً
إذا كان كل ماسبق سليم والترمومتر وصل للدرجة التى يفصل عندها الثيرموستات ولم يفصل يكون السبب انحصر فى الثيرموستات نفسه أو وجود خطأ فى التوصيلات . وتمنياتى بالتوفيق أخوك م/ سليمان سعد الدين

الموضوع عايز توضيح اكثر من نواحى كثيرة الأبواب الثرموستات مكان الثلاجة الشحن موديل الثلاجة حرارة المكان

وممكن يكون فية تسريب في الهواء من اسفل الباب

انا طالب فى 3 صناعه بس عندى راى لو هيا ازابه السقيع يدويا بتقدر تشوف التوصيل للثلاث اطراف للثرموثتات تمام او لا وغير كده ان سعات الثرموثتات بيجى خربان ودى صوره لتوصيل الثرموثتات بالشكل الصحيح

هاى الثلاحه نوفروست؟ -----
اذا كانت كذلك ممكن تكون فيها مشكله فى دائرة الديفروست----
اذا كانت ليست كذلك — فهل تبريد جيد ؟ والمبخر والمرايا كلها ثلج ؟
اذا كانت التبريد غير جيد أو أن المبخر والمرايه لا يوجد به تشميع لاخر يدل على نقص شحنه
أما اذا كان التبريد جيد والتشميع فى الفريزر و المرايه جيد -----ممكن أن يكون الثرموستات عايز يترجلش
وشكرا

كذلك ممكن تلف سخان المرايه يوادى الى عدم فصل الثرموستات فتاكد منه وأفصل طرفيه اذا فصلت الثلاجه دل ذلك على أنه تالف