الشباب و الشابات

على كل شاب لا يقدر على الزواج العمل وممارسه الرياضه لحرق طاقته
على كل فتاه ان تتق اله في الشباب وترحم الجميع من الملابس الضيقه واظهار المفاتن ففي الجاهليه لم يفعل مايحدث في عصرنا فالمتبرجات في الجاهليه واصحاب الرايات الحمر محتشمات بالنسبه لما تفعله فتايات المسلمين وعليكم بقراءه وفهم سورة النساء

نصيحنك وايد حلوه حق الشباب الله يجعلها في ميزان حسناتك وجزاك الله خير أخوي بس أنا ما قول غير الله يهدى شباب وبنات المسلمين …أمييييييين

جزاك الله خيا اخى نعيش عصر المهازل الاخلاقية كما اطلق عليه

أخي وحبيب في الله جزاك الله خيراً وبعد
فإني أرى مشاعر الحزن والأسى تنحدر من كلماتك وأنا أقول لك وللشباب “صبراً آل ياسر فإن موعدكم الجنة” ولكن أضيف عليها ليس جنة الخلد فحسب ولكن هناك أيضاً جنة في هذه الحياة الدنيا سوف تحيونها إن شاء الله في منازلكم بعد الزواج إن شاء الله
نعم هناك أعباء مادية واجتماعية ومشاكل زوجية ولكن في النهاية ما دامت قد قامت على تقوى الله وكان الوصال بين شريفين اقيا الله في شبابهما وعفا أنفسهما فلا ضير لن تعدم نعيماً إن شاء الله
ألخص فأقول ما يعانونه الشباب قد مررت به وما هي إلا أيام وتنقضي وتستريحون إن شاء الله:):slight_smile:

ولكــــــــــــــــــــــــــــــــــــــن
هيهات والوقوع في الخطأ (بعد التوبة أما ما مضى فالله غفور رحيم)
وإلا فالنتيجة مجهولة

السلام عيكم و رحمة الله و بركاته
اولا جزاك الله خيرا على هذا الموضوع
ثانيا لى راى فى الموضوع :
انا واثقة تماما انى نسبة كبيرة من الخطأ على البنات لكن هما البنات دول مش ليهم اهل واخوات من (الشباب) وليهم قرايب معنى كده انى ماحدش قدر يمنع البنت دى انها تلبس كدة او اقله ينصحها يعنى معنى كده برضه انهم موافقين على اللبس ده .
وبعدين زى ما ربنا امر البنات انهم يلبسوا لبس واسع فضفاض لا يصف ولا يشف و (ان يضربن بخمورهن على جيوبهن) امر الشباب برضه بغض البصريعنى مش لازم الواحد يمشى جنب واحدة ويبصلها من فوقها لتحتها
والصراحة برضه فيه شباب ما بيعتقوش حتى المحترمات اللى لبسهم كويس
بيقعدوا يعاكسوهم (والمنظر ده بشوفه يوميا) .
يعنى فالاخر العيب عيب مجتمع انحل بصورة تقلق واتخلى عن تعاليم دينه الحنيف و رمى التقاليد ورا ضهره
ربنا يهدى الجميع

جزاك الله خير جزاء
وصبرك وصبرنا على مانراه من بشر نسوا الله فانساهم وربط على قلوبهم بما كانوا يفعلون
صح فى بنات كتييييييييييييييييييييير كده
وفى عدد مش قليل محترم
وعلى فكره باه البنات المحترمه دى بيتبصلها زى الغير محترمه
لان دى اصبحت للاسف ثقافه شعب
الولد لو ممشيش يبص لكل واحده معديه من جنبه( متقيه ربنا كانت ومحترمه او متعرفش هى ازاى مش مكسوفه من نفسها وهى ماشيه ) يحس ان فيه حاجه غلط
بجد مش عارفه الغلط فى مين
هو بعد عن الدين اكيد
و دى فتن والمفروض اننا نصبر ونجاهد انفسنا وربنا يبدل العسر بيسر عن قريب
وربنا يهدى بنات المسلمين اجمعين