استفسار لكل من يستطيع مساعدتي؟

[CENTER]بسم الله الرحمن الرحيم

أنا عندي مشروع وطلب مني صنع واجهة بالماتلاب وأنا أعرف صنع واجهة بسيطة بالماتلاب 7 ولا أعتقد أنها تصلح بأن تكون واجهة مشروع كيف يمكن أن أقوم بعمل (إدخال صورة للواجهة أو وضع تنسي قات أخرى للواجهة …)قمت بإنزال الموضوع بعد أن بحثت في المواقع ولم أجد أجوبة على أسئلتي وأتمنى المساعدة من إخواني وأخواتي وشكراً .[COLOR=darkorchid][/center]

[SIZE=5][FONT=Tahoma][COLOR=darkorchid]قمة بإرفاق كتاب وجدته خلال بحثي لمن يريده ويساعدني مشكوراً على فهمه فأنا مبتدئة حاولت أن أفهمه ولاكن شيء بسيط و لا كن هذا لا يكفي لصنع الواجهة .

[/color][/font][/size][/color]

السلام عليكي
ان شاء الله اقدر اساعدك بس وضحي عاوزه تعملي ايه

وعليكى السلام
انا بدى اعمل واجهه للمشروع بالماتلاب
بس ابغاها تكون مرتبه وابغى احط فى الواجهه صور
الماتلاب 7 ينفع انه تنعمل به واجهات مرتبه وبصور والا احمل ماتلاب ثانى؟
واذا ينفع اتمنى انك تشرحي لى كيف؟
وشكرا

ممكن ماتلاب 7 يعمل كل ده ياريت ترسمي شكل الواجهه واماكن الصور والزراير علي الوورد مثلا حاجه كروكي يعني وانا هقولك تتعمل اذاي

وعليكى السلام

بصي

وعليك السلام

شوفتي كده احلي ازاي

ok
وعليكم السلام
فى الوارد
واجهه بسيطه
وصوره البصمه ابغاها تكون الخلفيه بدل اللون الرمادى

أسفه حسبتك بنت معليش أتمنى ما تزعل

ولا يهمك بس يريت تحولي الملف بتاعك لوورد2003 وابعتيه تاني …معلش

مشي بس إستن شوية عشان أحولها و أرجع أرسلها تاني

الورد 2003

ممكن تشرحيلي وجهت نظرك عن كيفيه تشغيل البرنامج والفنكشن بتاع الزراير وتقصدي ايه ان الخلفيه تبقي لون البصمه

يعنى تكون الصوره حقت البصمه هى الخلفيه وفوقها الازرار
والازارير لسا الدكتور ما طلب نبرمجها

طب الصوره دي بتبقي ثابته ولا بتتغير مع كل مره مع البصمه يعني ولو ثابته هل الصوره عندك

لا ابغاها ثابته مع كل البرنامج

أولاً :بتكلم عن فكرتي بشكل شامل حتى لو لم يطلب الدكتور هذا الأن بس عشان تفهم أنا بتكلم عن إه
أبعمل ثلاث واجهات يتم ربطها مع بعض وفي كل واجهه عمل يحدث لها: أي في الواجهة الأولى يتم وضع أهلاً وسهلاُ
وفي الأسفل توضع زرار واحد يكتب بها إضغط هنا ثم تأتي الواجهة الثانية : يتم وضع مكان لإدخال البصمة ثم يقوم البرنامج بالبحث في قاعدة البيانات إذا وجدها يضع أسم الشخص ثم عدد الغياب ثم عدد الأيام التي حضرها جميعه في واجهه واحدة ثم يتم الفتح التلقائي للواجهة الثالثة :يكتب بها تفضل بالدخول وأما بالنسبة للصورة فهي ثابتة وأرفقتها في الملف توضع فوق المكان الذي يطب بها إدخال البصمة وأنا أوريد إدخال أي صوره توضع كخلفية للصفحة كاملة .

خلاص انا متابع معاكي وفهمت قصدك رغم اني شايف ان الموضوع مش مستاهل ثلاث وجهات بس خلاص زي متحبي في بس ملحوظه في موضوع مرحبا واضغط عشان مفيش عربي في الماتلاب فلو ضروري هتبقي صوره لو ليكي اعتراض قولي و نحاول فيها

لا عادى بس المهم كيف بحط الصوره

بالنسبه لوضع الصوره

افتحي جي يو اي فاضيه واسحبي اكسيس وحطيها علي الخلفيه طبعا علي حسب رؤيتك لمكان الصوره

مبدئيا خلي الصوره في نفس الباس بتاع الفيل الجديد وبعدين جوه الm فايل هتلاقي السطر ده علي اساس ان اسمو untitled

function untitled_OpeningFcn(hObject, eventdata, handles, varargin)

انزلي لحد متوصلي لحد

% uiwait(handles.figure1);

تحتيه عل طول اكتبي

a=imread('name of your photo.jpg')
imshow(a)

واعملي رن هتلاقي الصوره ظهرت مكان الاكسيس

طلع معاي حاجه غريبة شوفها عملت لها _print screen وأرفقته في ملف وورد

هذا الملف