[ سؤال ] بخصوص الموتور والسرعه


(system) #1

بسم الله الرحمن الرحيم ,

انا ابحث عن قانون يتيح لى السهوله فى التعامل مع الطارات (( البكرات )) من حيث قطر البكره الاساسيه الموجوده فى الموتور والاخرى العامله معها

مثلا فى الصوره الى انا مرفقها دى لو فرضنا الطاره الخارجه من الموتور 10.5 سم والطاره الاخرى 70 سم طبعا فرق كبير كم يكون سرعه الطاره ال 70 سم لو كان الموتور 960 لفه قوه 5 ونصف حصان

ولو قل نصف سم من الطاره الموجوده بالموتور اى 10 سم كيف تكون النتيجه حاجه تانيه مهمه جدا طو السير بيعمل فرق فى السرعه . وكيفيه تقدير عدد السيور بمعنى الطاره كام سير

ياريت الاهتمام من اساتذه الفيزياء

شكرا واسف للأطاله ,


(الشيخ ممدوح للف المواتير) #2

اخى خيرى
احسب محيط الطاره ألأولى الخاصه بالموتور
ثم احسب محيط الطاره الكبيره
وشوف الطاره الكبيره اكبر من الصغيره كام مره
هو ده فرق عدد اللفات بين الطارتين
فلو كانت الطاره الصغيره مثلا محيطها 50 سم
والكبيره 250 سم فسوف تقسم ال250 على 50
يبقى فرق السرعه بين ألأثنين 5 لفات


(system) #3

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ,

اخى العزيز الشيخ ممدوح مشكور جداا جداا على توضيحك ولكن , اذا كملت جميلك معى هل من الممكن استخدام ال 960 لفه الموجودين بالموتور كلهم ؟ ولا فيه ليمت معين مينفعش اتخطاه عشان الامبير ؟ ونفس الموضوع مع عدد سيور الطاره فمثلا الموتور 27 حصان وشغلت طاره سير واحد اقصد لم استنفذ كل الطاقه تبع الموتور هل هذا يوثر على الامبير ؟

انا بقصد يعنى ما فائده الاتنين سير وال3 و ال 4 الخ وفى اى وقت يتيح ليها استخدامهم وما الضرراذا لما استخدمهم وما علاقت ذلك بعدد اللفات او الاحصنه

مشكورر جداا اخى العزيز على مرورك وانا عارف انى تعبتك معى :slight_smile:


(الشيخ ممدوح للف المواتير) #4

اخى الفاضل
علاقة السيور بالموتور علاقه ميكانيكيه بحته وليس للكهرباء فيها نصيب
كيف ذلك= كل ما كان الحمل كبير كلما ذادت عدد السيور حتى تتمكن السيور من تدوير الطاره الكبيره
والحمل هو سبب ألأمبير وليس السيور == السيور ما هى الا وسيله للأداره فقط
والله ولى التوفيق


(system) #5

مشكوور اخى الفاضل سأطرح الموضوع فى قسم الميكانيكا وهأسخبرك برد الفعل , وشكرا جزيلا