مساعدة لأخيكم من أعضاء المنتدى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
معلش أنا وضعت هذا الموضوع في منتدى لغات البرمجة بس قلت أضعه أيضاً هنا لأنهم بيقولوا إن منتداكم ده منتدى المشرفين وإنه أنشط قسم وياريت تساعدوني

أنا عندي طلب يا رب حد منكم يعرف يساعدني فيه.
لما سافرت ومريت من أجهزة المطار والكشف على الشنط وطبعاً بيعرضوها لموجات مغناطيسية عالية فوجئت إن الهارد ديسك بتاعي رااااااااااااااااااااااااااااااااااح

ببساطة كل الـpartitions بقيت بارتيشن واحد بس وكل البيانات اختفــــــــــــــــــــــــــت

في واحد صاحبي قالي إن البيانات لم تمسح ولكن حدث على حد تعبيره فقد للـpartition indexing فلو يا شباب حد يعرف يساعدني بالله عليكم لا تتأخروا الهارد كان مليــــــــــــــــــــــــان بكل ملفات خبرتي السابقة كلها وكما عليه ملفات دينية يصعب جداً أن أجمع كثلها مرة أخرى
وجزاكم الله خيراً

فى الحقيقة اجهزة المطار نوعين
النوع الاول وهو باستخدام اشعة X والنوع الثانى باستخدام الرنين المغناطيسى MRI
والنوع الثانى ممكن فعلا يسبب اضرار للهارد ديسك وواضح ان الهارد ديسك بتاعك اتمسح من عليه كل البيانات والتقسيمات لكن انت ممكن توصله بالكمبيوتر وتعمله ckeck disk او اى فحص ببرامج الكمبيوتر وتتاكد من المساحة الكلية وتعرف هل الملفات مازالت موجودة او لا

شكراً على اهتمامك وشكراً على ردك أستاذي الكبير

هو الموضوع بصيغة تانية إن الهارديسك كان عليه 5 بارتيشنز NTFS وبعد السفر صاروا كلهم بارتيشن واحد خالي تماماً وأيضاً NTFS FORMATED أعتقد لو أن الموضوع كان عبارة عن تدمير كامل للبيانات كان من الصعب إن الهارديسك يظل NTFS FORMATED.

عامة انا ما جربتش CHECK DISK بس في برامج بتعمل PARTITION INDEXING RECOVERY ممكن لو فيه عنها خلفية تفيدوني بها.

الاخ ابو انس
مقدر وضعك … ولكن للاسف ما عندي اي معلومة ممكن تفيدك
ربنا يوفقك

تدري يا المهندس سعود، بالله ردك هذا أفضل من إن تكون وجدت لي حل، صدقني أو لا تصدقني، فهو صدق إن شاء الله، لأن فيه معنى الأخوة