أرجو المساعد ضرورررررررررررررري جدا

[RIGHT]

السلام عليكم جميعا

[CENTER][SIZE=5]أنا عندي مشكلة في جهاز الكمبيوتر

[/size][/center]
1- الفيرس يقوم بإخفاء الملف الأصلى ينسخ ملف ظاهر بنفس الأسم وبالطبع عند فتح الملف دا يطلع ماسدج خطأ بتقول أن الـ Directory path is not found والملف دا إمتداده EXE دا اللى عرفته قداريا
2- كما أناه بيفتح موقع ديما إسمه أعتقد فيه الحروف دي tamo… حاجه كدا يعني مكتوب بلغه غريبه
[SIZE=5]3- كما أنه عند محاولة فتحي msconfig من Run دي كانت أخر مره أشوف فيها سطح المكتب لان الجهاز بقا بيرستر لوحده ومش بيدخل على الويندوز أصلا

[/size]أنا ديما بنزل 2 ويندوز على برتشنين C & D
كل ما أختار الويندوز الأول واللي فتحت فيه أمر Run - msconfig شكرا
[SIZE=5]التاني أنا شغاله عليه عادي

[/size]أنا مش عارفه أشيل الفيرس دا إزاي
[SIZE=5]أنا عندي برنامج Nod32 anti virus بس بما عملت به Scan مطلعش حاجه

[/size][SIZE=5]أنا مش عارفه أعمل إيه

[/size]

أرجو المساعده
جزاكم الله خيرا

[/right]

عليك وعلى kaspersky هناك نسخة تجريبية لمدة ثلاثين يوم وبتقبل التحديث خلال هذه الفترة، أنا آسف إني معاييش روابط ليها بس غالباً هذه الفيروسات بتكون من صنع الشركة نفسها وهما بيعرفوا إزاي يشيلوه وربنا يعينك
آه بس كما هناك برنامج اسمه hijack this ده بيوقف عمل البرنامج لحين عمل ريستارت وبيمكنك من حذف ملفاته مؤقتاً ممكن تستخدميه لغاية لما ربنا يزيحه من الكمبيوتر بتاعك، بس خلي بالك على الويندوز التانية أحسن تصبح حوسة

ربنا يوفقك، لحين ما المتخصصين يردو عليك

أعتقد انه فى الحالة انك مش عارف تفتح الويندوز ده معنا ان الفيرس خرب الويندوز ولابد من تغييره
او اذا كنت قادر على فتح الويندوز ممكن تعرف اسم الفيرس او اسم الملف exe والبحث عنه فى موقع
http://www.viruslist.com
وفيه كيفية ازلة الفيرس والاعراض التى تظهر عن الاصابة به وطبعا الموقع ده مش شركة kaspersky lab العملاقة