بااخي العزيز (عيب عليك ) اتكلم بالمعقول لاتعلم الغيب

الاخ المحترم ابوانس المصري
بعد التحية
اولا اشكر حضرتك بالرد في حال فعلا اذا اردتها نصيحة عامة لكنك لاتعلم الغيب فكيف علمت اننا ننصب علي الناس بهذا الاعلان
ان كان الموضوع فيه نصب او غيره انا اعرض مشروع احسن من مشروع التكاسي اللي انت تقول عليه اذا كان التاكسي يطلع 3000جنيه بالشهر فالمشروع اللي انا عرضته يطلع بالاسبوع 3000جنيه اذا انت لاتعلم .
اسألك بالله كيف عرفت وحكمت علي المشروع بالفشل او النصب وماشابه ذلك وانت لم تعرف عنه اي شي الا عند قرائك للاعلان بكل سهولة وسرعة حكمت حكمك الله يشفيك يابوانس من مرض الوسواس .
اسألك بالله لماذا الصعيدي مع احترامي وتقديري الشديد للصعايدة اجمعين ومعروف عنهم انهم رجاله وكلمتهم وحده لماذا يدفعوا اكثر من 25الف جنيه علشان يسافروا الي الخليج والاغلبية منهم لايحملون شهادات عليا وماشاءالله مبسوطين جدا بالخليج ولانهم ايضا حاصلهم يروحوا ويسافروا بكل سهولة انا اعتبر ردك بهذا الاسلوب انك عاجز او غير قادر علي السفر او غير قادر علي الدفع لذلك لجأت الي هذا الرد وبهذا الاسلوب والذي عبرت عنه بطريقتك الخاصة .
وبهذه الحالة اعطيت انطباع للناس ان هذا المشروع فيه عملبة نصب ووو لكن اقول حسبي ونعم الوكيل فيك لاني الله يحاسبي علي كل كلمة اكتبها واقولها ان النية سليمة وواضحة وان المشروع ناجح مائة بالمائة والكل مبسوط منه والحمدالله فاتحين بيوت ونحمد الله علي ذلك ولدينا مركز رئيسي بصيانة وتصليح اجهزة الكمبيوتر وفروع متعددة وبشهادة الموجودين من الجنسية المصرية واغلبهم مهندسين وعلي استعداد كامل ارسال ارقام هواتفهم للتاكد منهم شخصيا اذا رغب اي شخص بذلك واعلم يأخي انك بهذا الرد والاسلوب قد قطعت ارزاق ناس عند قرائتهم لردك و الله العالم .
اخيرا لايسعني الا ان اشكر شخصكم واطلب من الله يحاسبني ان كان ردك في مكانه واطلب من الله ان يحاسبك ان كان ردك في غير مكانه ويبعدنا عن الذنوب ويغفر لك ولنا
والله ولي الصالحين

أخي الكريم
أولاً أنا ما رددت إلا إرادة للنصيحة وليس بسبب مرض الإسقاط الذي اتهمتني به، ولعلمك أنا سارفت للسعودية وأعمل الآن بها والحمد لله ولم أدفع مليماً واحداً ولله الحمد والمنة
يا أخي الكريم
خليني أكررها، إنت فاكرنا عبط، ولا أقولك بلاش اتكلم بالطريقة دي لأني أنا بطريقتي دي أخطأت وخليت موضوعك في موطن استضعاف مما يجعل الأعضاء يتعاطفون معه
أخي الكريم، آيه علاقة التخصصات إللي إنت ذكرتها بمحل لابتوب؟ وثايناً لماذا أشارك في الكويت يعني هم ما عندهمش فلوسيفتحوا محلات هانروح احنا نفتح عندهم محلات… هابيع المية في حارة السقايين يعني؟
الحاجة التانية ليه جيبت سيرة النصب في موضوعك ونفيت عن نفسك النصب… لو فيه مصداقية ما كنتس جبت سيرة النصابين اصلاً في الموضوع
وغير كده الصعايدة اللي بتكلم عليهم معاهمش مؤهلات بيدفعوا 1000 للأنهم زي ما قلت ما عندهمش مؤهلات دي واحد واتنين مين قالك إنهم ما بيتنصبش عليهم، انا أخو زوجتي سافر قطر ما اشتغلش بريال واحد ورجع أسوأ مما سافر

وغير كده وكده، أحسن لهم يقعدوا في مصر ويكسبوا 3000 في شهر من الغربة والتشتيت مع احتمال مجرد احتمال للكسب والله أعلم
وكمان واضح جداً من كلامك واعذرني أنا والله ما بتكلم إلا خوفاً على أخواني، إن كل كا هنالك إنك هاتجيب لهم تأشيرة زيارة وبعدها بصا يا جماعة الموضوع حصل فيه مشكلة معاكم 3 شهور تبحثوا على وظيفة وبعد كده نعملكم نقل كفالة، صح ولا غلط

أخي الكريم أنا العام الماضي جالي عقد للعمل في شركة الخرافي إنترناشيونال، لو كنت في الكويت اكيد تعرفها بس ما رضيت اروح لن الحياة في الكويت غالية جداً وغير كده فضلت أبقى في السعودية، لو عندك عقد زي ده للشباب ربنا يباركلك كتر منه

معلش لو كنت فعلاً تبغي النفع ما تزعلش مني لأننا هانكون اتفقنا، ولو كنت أنا ضيعت عليك صفقة فبرده ما تزعلش لأن مصلحة اخواني ابدى من مصلحتك

وعلشان اثبتلك إني مش عاوز إلا الخير، ما رضيتش ارد على موضوعك الأصلي ولكن رديت هنا علشان اسيب الجو هناك فاضي
والسلام ختام

الاخ ابو انس المصري
اولا يبدوا من كلامك انك لاتحب الخير لاحد ابدا انت تشتغل بالسعودية وتنصح الناس مايسافروا ؟
ثانيا مازلت تتكلم علي النوايا وانت لاتعرفنا اصلا وحكمت علينا علي كم موضوع حصل معاك ومع اقاربك؟
ثالثا اتق الله لاترمي الناس جزافا هذا الموقع لأعلانات التوظيف وليس لقذف الاتهامات والدخول بالنوايا وتشكي حالك وحال قرايبك ؟
رابعا هذ اخر رد عليك وادعو من الله يشفيك اذا كل واحد مثلك موجود ويطلعلنا بفتواه ونصايحه
ويقول انا بنصح الحين الناس مش اغبياء للدرجة اللي تتصورها يعني خايف علي الناس ولا عاوز تكسب شعبية في المنتدي والناس تحبك وتتقربك مبروك عليك السعودية والمنتدي وانصحك لازم تظل تنصح ايضا بمواضيع اخري عشان الناس تحس انك فعلا بتحبهم وتخاف علي مصلحتهم استمر في هذا المنوال ولاتبخل بنصحك كثرالله من امثالك.
واخيرا لايسعني الا ان اقدر شعورك واهتمامك بمثل هذه المواضيع التي تتطرح في المندتيات

يا باشا، أنا عاوز أعرف حاجة هو مين فينا إللي عمال على بطال يحكم على التاني بالغيب، يا باشا يا ابو الحكمة والعقل أنا اتهمتك بنقط 1و 2و 3 … واستدليت بأدلة وانت للأسف فشلت إنك تدافع عن نفسك لأن الاحتيال باين
أما أنت يا بطل مرة اتهمتني غني فشلت في السفر فعلشان كده أنا أحاول أمنع الآخرين من السفر، ولما عرفت إني سافرت وكذلك تلقيت عروض في دولة اخرى اتهمتني غني ما بحبش الخير للناس … هو أنا آيه بالظبط، ممكن تقوللي علشان أنا مستني ردك علشان تعرفني على نفسي
وبعدين كمان يا ابو العريف مين قالك إني عندي مشاكل وإني جيت هنا اشتكيها وامنع الناس الخير

معلش يابطل لو كنت ضيعت عليك صفقة كبيرة، بس معلش هاقولها تاني إني بأتكلم لمصلحة الناس وخلينا يا عم نكسب شعبية على حسابك وكل صفقة وانت طيب

يا ابوانس الله يخليك انس وتربيه تربية صالحة وماقولك اكثر من هذا الكلام والحمدالله
لاانت ولاغيرك ضيع علي صفقات الحمدالله الصفقات تجي من رب العالمين ماتيجي منك الحمدااله عندنا خير بس للاسف نزلنا نفسنا لما ردينا عليك علي العموم تحية طيبة لك ولجميع اعضاء المنتدي

مشكور على الرد اللطيف