محتاجه مساعده اهل الخبره

انا اول مره اشارك في المنتدي ده ومحتاجه اسال اسئله كتيير هيا ممكن تكون بالنسبالكم سهله بس بالنسبالي مهمه اوي عشان اعرف افهم شغلي انا اولا لسه متعينه في مكتب استشاري وللاسف اللي في المكتب مش بيدوني معلومه مفيده يقولولي اعملي ده ولما اسال ليه يقولولي بالخبره كده وانا عايزه افهم اول سؤال عندي

عايزه افهم دائره التكييف المركزي اللي فيها air cooled chiller واللي water cooled chiller وبيحصل ايه جوا chiller ووظيفه برج التبريد ايه في الدائره ؟
في مشروع شغالين فيه نقلوا التشلير في البدروم بعد ماكانت في الرووف وقالولي هنحسب بقى ال condenser water وحسبوها من غير ما اعرف حسبوها ازاي ياريت حد يساعدني وللاسف هتعبكوا لان عندي اساله تانيه انا اسفه

[SIZE=4]فكرة بسيطة عن طريقه عمل الشيلر :

[/size]

ال water cooled chiller يتم فيها التبريد باستخدام المياه المثلجة حيث يتم تبريد المياه داخل وحدات خارجية تسمى الchiller ويتم تبريدها باستخدام فريون 134 A عادة . ثم تضخ هذه المياه المثلجة فى مواسير الى داخل المبنى الى وحدات مناولة الهواء ( اللى فى البدروم ) حيث يحدث تبادل حراره بين المياه المثلجة والهواء ويتم دفع هذا الهواء بواسطة مراوح ال SUPPLY الى الاماكن المراد تكييفها .

[SIZE=4]

[/size]

ملحوظة : اللى بتركب فى السقف اسمها وحدة ملف مروحة fan coil unit ودى كل غرفة ليها وحدة التكييف الخاصه بيها وفى الحاله دى انا بوصل خطوط المياه المثلجة الى داخل الغرف فى السقف مع وحدة التبريد ملف مروحه fan coil unit ليحدث تبادل حراره بين المياه المثلجه والهواء ويتم التحكم فى كل وحده على حده بواسطة ثرموستات يحدد درجة الحراره وسرعة المروحه .

** نظام وحدة الملف مروحة مختلف عن وحدات مناولة الهواء مع العلم ان الاتنين بيشتغلوا على خطوط المياه المثلجة اللى جية من الشيلر …ولكن وحدات الملف مروحة موجوده داخل الغرف أما وحدات مناولة الهواء فى البدروم .

مع احترامي الشديد لسيادتك
هي تقصد اية الفرق بين الشيلرات التي تعمل بتبريد الهواء والشيلرات التي تعمل بابراج تبريد

بارك الله فيكم

موفقة

السلام عليكم
اريد معرفة استطاعات وحدات فانكويل المستخدمة في التدفئة المنزلية
كوني بحاجة لمعرفتها في مشروعي التخرج
ولكم جزيل الشكر

الشيلر يوجد نوعان نوع المكثف يبرد بالهواء عبر مراوح بنفس الشلر وهذا يفضل بالاماكن المفتوحة لسهولة التبادل الحراري للمكثف مع الهواء يسماء نظام مغلق
والنوع الاخر وهو تبريد المكثف عبر ابراج تبريد بالمياه نظام مفتوح وهذا عادي باي مكان ينحط لكن
يفضل بمكان مخصص مغلق بسبب وسائل حمايتها اكثر من النوع الذي بالهواءويتطلب مضخات اكثر وواجهزة وسائل معالجة كيميائية للمياه

ودائما تجم الشلر النوع المفتوح بالمياه برج التبريد ع في غرفه او قبو وتسمى معمل او محطة تكييف