ممكن تساعدوني لو سمحتوا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته/
لو سمحتوا عايزه مساعده منكم انا طالبه في كلية هندسه اعدادي يعني لسه جديده في الكليه دي وانا متلخبطه فيها جدا جدا المواد فيها شوية صعوبه مع العلم اني مش واخده الثانويه العامه من مصر اخذتها من السعوديه صح المواد فيها شبه من اللي موجود هنا لكن في مواد انا لم ادرسها هناك مثل مادة المكانيكا انا ماخذتهاش هناك يمكن اخذت جزء منها في مادة الفيزياء بس علي انها جزء من الفيزياء فعندي صعوبه فيها شويه واضافه الي ذلك اني انا اصلا ما كنتش عايزه الكليه دي كمان لكن دخلتها بعد المعدله وانا مش حباها علشان مش دي حلم حياتي صراحه انا كان نفسي في كلية الطب مش علشان هي كلية قمه او غيره لكن انا كنت بحبها كدراسه وكنت جايبه 97.9 % بعد المعدله لكن قدر الله وماشاء فعل انا صراحه بحاول احبها علشان امشي فيها صح انا بحب الرياضه والحساب وكده بس مش اوي زي الاحياء مثلا …ومادة الرسم الهندسي دي صعبه كمان
**المهم انا عايزه حد يعرفني بس ازاكر ازاي المواد دي واعمل ايه بس اللغه لسه لم اتعود عليها وامتحانات اعمال السنه قربت بعد اسبوع تقريبا وانا لسه ما زكرتش حاجه ومحتاره جدا اعمل ايه محتاجه لنصايحكوا لو سمحتوا (ارجوا المساعده )
وشكرا

اعتقد اننا تعرضنا للموضوع منذ فتره
واحب ان اقول لك يجب ان تحددى مستقبلك
ليه انتى دخلتى كليه مبتحبيهاش
او
لازم تحاولى تمشى فيها وتذاكرى وتحضرى وتعملى اللى عليكى علشان متكونش النتائج غير مرضيه

ماشي شكرا يا اخي بس حضرتك ما اعطتنيش جواب لاسالتي علشان كده انا بسال مش اكتر وشكرا علي مرورك ده وردك وجزاك الله خير

ماشي شكرا يا اخي بس حضرتك ما اعطتنيش جواب لاسالتي علشان كده انا بسال مش اكتر وشكرا علي مرورك ده وردك وجزاك الله خير

بالتوفيق ان شاء الله وربنا يعينك

حبيتي المشتاقه الى ربي كاني اقرا حالتي بالضبط منذ 5 سنوات وانا نفسي اساعدك من كل قلبي لاني حاسه بيك جدا انا نفس الحاله وتقريبا كان نفس طموحي وكمان نفس مجموعي تقريبا ومن نفس المكان وعارفه انك دخلت متاخر علشان التنسيق بس صدقيني اتعبي على قد ماتقدري ماتبصي على التحصيل لكن اتعبى والله والله والله ربنا هيوفقك واتق الله من الاول وراح تنجحي ان شاء الله وراح تحصلي التفوق كمان انا عارفه ان الجو كمان جديد عليك بس ربنا هيوفقك وخلى قدام عنيك من يتق الله يحعل له مخرجا ويرزقه من حيث لا يحتسب بالنسبه للمواد حاولي احضري المحاضرات وان كانت صعبه في الاول بس في امتحانات mid term انا رحت عليها مش قبلها وكمان قبل ما استلم الكتب ونصحوني اصحابي اني ادخل اكتب اسمي واخد 5 درحات والحمد لله اجتهت بعدها واثبت نفسي والحمد لله على كل حال واذا اردت اي مساعد انا في الخدمه راسليني حتى لو على الايميل وربنا يوفقك وتسمعينا نجاحك علطول والى الامام

اعتقد ان زميلتنا العزيزة/smsm

وضحتلك الطريق فعلا للنجاح دائما فعلا كلية هندسة رخمة كتير ومملة احيانا وتخليكى كدة عايزة تتتحرى بس اعملى اللى عليكى وذكرى واتعبى وابذلى مجهود وميهمكيش بعد كدة اية النتيجة وصدقينى ربنا دايما هيكون جمبك ويسهلك الامور ان شاء الله