أين أنتم يا مهندسين

ونحن بالخدمة
مهندس كهرباء وتحكم بتاع كلو

وانا كمان يا جماعه معاكم انا والله مش بعظم في نفسي او غرور بس انا مش بعمل اي حاجة فى الحياة غير اننى افكر في ابتكارات ومشاريع جديدة ومشروع تخرجى الحمد لله كان احداهم
المهم انا معاكم بجد انا مهندسة كهرباء - تحكم ده تخصصي الدراسي ولكن الواقعى من البحث والاهتمام فانا تحكم ومتخصصة في نظم الطاقات الجديدة (طاقه شمسية ورياح )ونظم القوى الكهربية

ياريت تهتموا بالموضوع بجد وتبداو تقولوا عاوزين نعمل ايه بالظبط يعنى نحط الاطار الخارجى للموضوع

انا مهندس كنترول ومستعد لاى مساعدة

السلام عليكم
كلامك كويس جدا وكان نفسى اشارك معاك لكن اقولك حاجة انا خريج عين شمس 2007 سيارات ومش لاقى شغل ومش لاقى حتى حد يسلفنى فلوس عشان اعيش انا واسرتى الصغيرة
تظن ان واحد زيى يفكر يبتكر ويطور
هذه واحدة والتانية انى لما فكرت اشتغل فى مكان شفت الذل وذقت الامرين من صاحب الشغل كانى مش فنى كانى عامل نظافة والكل كان مشغلنى مرمطون كبير وصغير وما حدش كان بيقول ده مهندس الا اسما فقط وده طبيعى لانى كنت بصمجى وما بفهمشى حاجة خالص فى المجال اللى بقول انى واخد البكالوريوس فيه
فى قلبى كتييير ومش عاوز اطول عليك هل ده واحد يقدر يطور فضلا عن انه يبتكر؟يا ريت الاقى اى كلام رد من اى واحد يخفف عنى اللى انا فيه والهم اللى شايله والسلام عليكم

يارب يوصلك كلامي!!!
يا هندسة ويا أحلى هندسة، بداية أسأل الله العظيم رب العرش العظيم أن يبارك لك في أسرتك “الصغيرة” وأن يوسع رزقك ويبارك لك في علمك.

ثانياً اخي الكريم -معذرة أن أقول- يبدو أنك قصرت شئً ما أثناء الدراسة أو أن الظروف التي أحاطت بك أثناء الدراسة لم تساعدك على ذلك

ولكن هل هذه نهاية الطريق؟؟
لا يا أخي الكريم ليست هذه نهاية الطريق، مجال العمل المنتشر في مصر فيما يتعلق بتخصصك هو الصيانة والصيانة حتماً ولابد تحتاج إلى خبرة عملية لأنها مرتبطة بفكرة المصمم نفسه، والسؤال هل كل ماكينات البنزين هي نفسها، افتح كابوت سيارة مرسيدس موديل 80 وافتح سيارة مرسيدس موديل 2010 بالله عليك هل هم نفس الشكل، بالطبع لا، ولذلك يجب عليك أن “تتمرمط على حد تعبيرك” شوية وبعد كده تسيب المكان إللي بدأت به حياتك العملية وتنتقل لمكان آخر -أسأل الله أن ييسره لك- وساعتها كلمني وقوللي هل لا يزال الكبير والصغير هايعاملوك على إنك ؟؟؟؟ بالطبع لا، وأتحدى لأنك “مهـــــــــــــــــــــــــــــــــــندس” رغم أنف أي فني أو صاحب عمل

وبالنسبة لموضوعنا الحالي
هل نحن محتاجين لك وممكن تفيدنا؟

بالطبع نعم!! واحد زي حالاتي ما شافش مكاين بعنيه ولا عمره شاف منظومة ميكانيكية في حياته وكل شغله على الكمبيوتر، ازاي أعرف أبتكر بدون خلفية عملية من خبرة سابقة، بالطبع أكيد بمعرفة واحد زي حضرتك، عاوز أعمل توصيلة معينة وعمري في حياتي ما شوفت أي نطام سابق، مين يقترح على الفكرة، بالطبع واحد زي حضرتك

منتظر ردك

يا أهلاً وسهلاً بمعيدتنا الجديدة إن شاء الله
أبشر يا عبد الظاهر، مادام أختنا con-eng انضمت للفريق، يبقى 90% من العدد المطلوب اكتمل
أنا بجد ما بهزرش، بس ربنا يستر أحسن الأفكار ممكن تولع جامد

ربنا يكرمك يا ابو انس دايما رافع معنوياتى
باعتبارك المؤمن الوحيد بعبقريتى في العالم
اكيد لما اخد نوبل لازم اذكر ايمانك المبكر بنبوغى

يالا يا شباب هنعمل ايه

ربنا يكرمكم جميعاً وأهلا باستاذتنا con-eng وبارك الله فيكم

بجد والله أنا سعيد جدا بيكم وحاسس أننا هنعمل حاجة بجد وكان الموضوع فى منظورى كان سيقتصر على مهندسين الميكانيكى والكهرباء والتحكم والحاسب الآلى لعمل مشاريع تخصنا ولكن بعد ما رأيت النشاط الملحوظ بارك الله فيكم سنعمل مشاريع بكل التخصصات وبعد يومين من كتابة هذا الموضوع فقدت الأمل ان يكون أحد من المهندسين يرد عليا الا بعد أخى العزيز أبوانس وهو كان نقطة البداية وبارك الله فيكم ولابد من وضع نقط البداية وننتظر منكم المزيد

والله عندك حق فى كل كلمه قولتها بس انا عاوز اعرف ازاى اقدر اساهم

السلام عليكم
فكرة كويسة جدا وفي وقتها
وكل الكلام ده جميل بس ازاي

أخوانى الاعزاء سنبدأ عن قريب جداً وأنتظر الرد من منتدى المشرفين لفتح قسم الافكار والمشاريع الجديدة

كلام جميل ولكننا مضدهدين في عالمنا العربي
انظر ما نفعل في امريكا واوربا ولكن هذا الكلام
موجه (لاسيادنا) العرب.

تمنياتي بالزوال لهم او يبدلوا اوضاعهم

الحكاية مهيش في لحظة علشان تبتكر أو تخترع الحكايا ان تجد الموضوع أو المشروع الذي يقتنع بة العقل و يتوفر لة التمويل الكافي لجعل مشروع أو ابتكار ما يولد علي وجة الارض ولكن كما تعرف العرب اخر همهم البحث عن الموهبين فعلي سبيل المثال قمت بعمل مشروع عن تقدير الانتروبيا للنص العربي والانجليزي واستخدمت القران الكريم كعينة و اظهرت نتائج مذهلة في هذا المشروع اثبتت اخطاء بعض الاوراق البحثية التي نشرت في IEEE ولكن جهدي ذهب هدر ولم يهتم احد بهذا المشروع وانتهي الامر به في ورق ابيض في مكتبة الجامعة فكيف تريدنا ان نبني واشخاص اخرين يهدمون ورائنا

أخوانى الاعزاء والله ما دمنا خائفين سنقف على نقطة واحدة ولا نتحرك مهما يكون القادة لا يساعدونا فربنا أكبر من قادتنا سنبدأ وربنا المستعان " أعملوا فسيرى الله عملكم ورسوله والمؤمنون" فهيا بنا وربنا المستعان أكيد سوف نقابل من سيدفعنا للامام أما اذا وقفنا سنكون مذلولين لاسيادنا ( الغرب ) الان معنا والغرب محتاج منا البترول وفى حالة أكتفائهم سوف يمنعوا عنا الطعام والشراب وكل ما تحتاجه كفا سلبية وخوف وهيا بنا يا مهندسين أنتم الأساس وان وقفنا يد بيد سيكافئنا الله سبحانه وتعالى
وجزاكم الله كل خير

انا مهندس طيران و عاوز اساعد بس ازاى؟

بارك الله فيكم هأكيد هنحتاج خبرتك ونستفيد منك وجزاك الله خير

والله يااخي الكريم الفكرة ممتازة بس المشروع هذا ما يحتاج كلام ورسائل هذا يحتاج فريق عمل وتطبيق عملي ولو يتم انشاء تكتل هندسي من مختلف التخصصات مثل اتحاد المهندسين العرب ويكون لهم دعم من الدول العربية وبالذات الدول التي تبيع ملايين براميل النفط دون ائ فائدة ويتم تأهيلهم وتدريبهم وتزويدهم بالبحوث ومركز بحوث وتفرغ لهذا العمل وتخليهم يكتفوا ماديا حتى يستطيعوا يعيشوا اسرهم هناك يمكن نحقق شئ والسلام عليكم

آيه هو تخصصك؟ وهل أنت طالب أم خريج؟ وإذا كان لك خبرة سابقة أو هواية ففي أي مجال هي؟
ساعتها هانعرف ازاي نستفيد منك:sm244:
أبشر يا عبد الظاهر يا صاحب اللواء، ولكن هل من الممكن أن تبين للناس الفكرة أكثر وكيف ستكون آلية عمل الفريق والذي انضم إليه بالفعل أكثر من ثلاثة بالإضافة إلى مهندسين كتيــــــــــــــــــــــر مستعدين للتعاون والانضمام

بسم الله الرحمن الرحيم
بعد كلام أخى وصديقى أبوانس سنبدأ أخوانى الاعزاء بتوضيح آلية العمل وسنبدأ بمشيئة وعونه والله المستعان .
أولاً : سيطرح أحد منا الفكرة ويطرح الخطوات المطلوبه وسيتم تحديد مراقبين أو مرشدين لتحديد أى من التخصصات التى تساعد هذا المشروع للخروج به بأحسن صورة ومن حق لجميع الاعضاء للدخول وطرح أفكارهم فى هذا المشروع ليتم الانتهاء
بفكرة تعتبر أختراع والمشاريع لا تقتصر على تخصصات معينة فكل التخصصات تقوم ونتفاعل لنصل الى ما وصل اليه الغرب بل أفضل .

ثانياً : بعد نجاح الفكرة والوصول الى النقط الاساسية سيتم الاتجاه الى تجهيز المشروع عملياً والله المستعان