عاجل

[CENTER][FONT=Arial][SIZE=4]

[/size][/font]

طيب ثاني مؤيد ‘2’
اختي منار بالنسبة للبداية فينا نأجل وما تكون البداية الاسبوع القادم مع اني لم اقرر بعد لان انتظر اراء البقية …طيب الاسبوع يلي بعد الاسبوع القادم ان شاء الله يساعدك ؟؟؟ [/center]

ان شاء الله يناسبنى وانا عاوزة نعتمد راي ابو انس مش شرط نتبعه كلنا طالما الهدف فى النهاية واحد اننا نحفظ كتاب الله انا ممكن احفظ غدا الجمعه والسبت والاحد ان شاء الله لكن باقي الاسبوع صعب بس انا خلاص مش مشغولة حاليا فى الايام دى يعنى انا ممكن اضاعف الحفظ فى الثلاثة ايام التالية وان شاء الله على استعداد انى ابدا احفظ من سورة الكهف زى ما قولنا بس نشوف ابو انس وطيب هيبداو امتى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أؤيد أخى أبوانس

ممكن نبدأ يوم السبت
بس لازم تردي علينا يا طيب

مش عاوزين حد يقع منا من أولها

انا مشترك…المره دي هتجدعن اكتر من المره اللي فاتت يا ساره…اؤيد فكره ابو انس بس انا حافظ سوره الكهف اصلا …وده هيسهل البدايه وما اعتقدش انه يعتبر غش بما اني قلتلكم…ولو اني نفسي نبتدي من سوره يوسف…اصلي نفسي احفظها من زمان واعتقد انه معظمنا واخد على سماعها وقراءتها اضافه انه سردها القصصي بسهل حقظها …القران كله كلام ربنا ولا ادري ان صح ان اقول اني اعشق سوره يوسف …خاصه اذا ضاقت بي الدنيا …بالنسبه للبدايه كان هيبقى جميل لو ابتدينا مع رمضان رايي نبتدي مع بدايه اغسطس لانه بدايه رمضان بعيده شويه

سعداء جدا بعودتك يا اخي
تعرف يا اخي والله اروع ما قرات
المره دي هتجدعن اكتر من المره اللي فاتت:sm244:
طيب يارب
وياريت كلنا يقول نفس الكلام وطبعا مع التطبيق

و انا فرحانة كثير تعرفوا ليه
فرحانة لاني حدخل في تناتفس 1 ضد 4 :sm244:
بهذا ارفع همتي اكثر واكثر
(وفي ذلك فليتنافس المتنافسون)

بالنسبة للبداية ننتظر رد اختي طيب وبعدين ان شاء الله نبدا

اه ذكرت يا اخي انك حافظ للسورة ما شاء الله
واظن ان معظمنا حافظ السورة اذا لم يكن الكل

بالخلاصة كل من يداوم عليها ويحرص على قراءتها كل جمعة حيحفظها حتى ولو لم يحفظها اكيد ان داوم عليها اكثر سيثبت حفظها
وربنا يوفقكم

وذكرت ان نفسك تحفظ سورة يوسف

اعطيك اقتراح بس اقتراحي يحتاج لصاحب همة
تعرفوا ان برنامجنا يعتمد على حفظ صفحة كل يوم خلال خمسة ايام ويومين للمراجعة ايه رايكم في اليومين المخصصين للمراجعة نضيف معه حفظ مقدار من السورة الى ان نتمها ان شاء الله ايه رايكم

كلامك جميل أختنا سارة موافقك طبعاً

الله أكبر ولله الحمد أن يجمع الله شملنا في وقت واحد
سبحان الله
بعد توقف طويل، ويوم ما اطلق موضوع “عاجل” جمع الله شملنا مرة أخرى من غير موعد، أغلب الظن أن الاخت طيب ما هاترد قبل يوم الأحد، ولما ترد علينا إن شاء الله نبدأ فوراً بدون تسويف، وكلنا نؤيد ميمو هندسه في حملته

"خلونا المرة دي نتجدعن أكتر"

أما بالنسبة لسورة يوسف فمن الممكن أن نحفظها على التوازي وأنا أقول لكم أننا ببدايتنا من سورة الكهف لن نواجه صعوبة تذكر إلا في سورة الحج فقط، وسنستمتع بحفظ السور الأكثر سماعاً والتي تحوي كثير من العبر كسورة مريم والنور والمؤمنون والفرقان ولقمان والسجدة والأحزاب وغيرها كثير إن شاء الله

أختي المشرفة سارة أنصحك بالتراجع عن رأيك لأن المنافسة أصبحت شديدة بعد أم جاءنا مدد من حلقة ذي النورين، والانضمام الفعلي لفارس منتدى المهندس أخونا عبد الظاهر

طبعاً هذا فقط مزاح وأنت صاحبة همة عالية، ومشهود لك بذلك، ولكني أطلب منك أن تداومي مراجعة تمسيعنا لأنني قد تواجهنا صعوبات في التواصل معكم بشكل مستمر كما سبق وقد يكون دخولي لمتابعة المنتدى وإضافة حفظي وربنا يعينني على متابعة تسميعك أنت كما كان والله المستعان

شكرا على النصيحة بس مستحيل اتراجع عن قراري عندي سببين
اولا كما قلت سابقا ساواصل بالترتيب لان ملتزمة ببرنامج مدرسة حفظ القرءان
ثانيا اعمل لنفسي تحدي اصلا بموت في التحدي
حتى ولو كنت وحدي ضد 4 :sm244:
ولو طرأ عليكم تهاون أقول عندها واحدة تفوقت على اربعة …طبعا فهمتم قصدي …لذا بلاش تتهاونوا

بالنسبة لمتابعة التسميع اكيد يا اخي ساهتم بذلك واتابع الجميع لذا لا تشغل بالك انتم فقط ركزوا في الحفظ ولا تتهاونوا

بالنسبة لحفظ سورة يوسف ما رايكم في الاقتراح
[FONT=Arial][SIZE=4]مع اني انتظر رد اخي ميمو هندسة
من يوافق على الاقتراح كي نعمل برنامج لها

[/size][/font]

فما دام الأمر كذلك فلنعد “لأم درمان” مرة أخرى
طبعاً أم درمان مش هايعرفها كل الناس، بس لو بحثتم عنها في جوجل فستعرفون ما أقصد يا معشر المصريين

[CENTER][FONT=Arial][SIZE=4]

[/size][/font]

:sm208::sm233::sm214:

ولو احنا مسالمين وما بدنا حرب
[/center]

ليه احنا فى سلام واحنا ياأبوانس خدنا حقنا فى أخر مبارة بالاربعة ولكل مجتهد نصيب وهما أخوتنا وعمرنا ما هنغضب منهم

( مــــ الجزائرصــــــ أخوة ـــــــــر )

احم احم :sm163:متخرجوش عن الموضوع يا بشمهندسين احسن موضوع الكورة بيقلب بغم ونكد وهنتخانق واحتمال نروح قسم الشرطة وندور على حد يضمنا ولا هيبقي في حلقة الصديق ولا ذى النورين اسمعوا كلامى :sm248:

بدايتنا غدا ان شاء الله للكل صح كده ؟
اما نشوف مين اللى هينتظم واللى هيتاخر لازم نشوف ليه عقاب

اعتذر منك اخي لان عدلت مشاركتك
بس احسن ما نذكر اخبار الكوورة

وبحب احييك على العبارة يلي كتبتها
يارب يديم الاخوة والمحبة بين المسلمين
بارك الله فيك وربنا يجزيك خير الجزاء

وعلى فكرة يارب يديم تواصلك ونشاطك معنا خلينا نشوف مشاركاتك معنا كل يوم

اما عن رد اخونا ابو انس اقول لك ليش ذكر ام درمان انا فهماه
اصله من زمان عامل حملة(لاالمشرفين) وياريت كانت لكل المشرفين
بس الحمد لله اخونا ما شاء الله اصبح مشرف
وصعب عليه يحيي الحملة من جديد
ولكن على ما يبدوا ان بد يعمل حملة باسم (ام درمان)

بس اقول له 1 سيتفوق على 4 باذن الله
على العموم احنا فقط عاوزين نرفع الهمم
ويارب يوفقنا لحفظ كتابه يارب

[FONT=Arial][SIZE=4]

[/size][/font]

ولو مستحيل نتخانق كفاية عبارك اخونا عبد الظاهر

[CENTER]( مــــ الجزائرصــــــ أخوة ـــــــــر )

المهم [/center]

[CENTER]فيما يخص البداية هو في الحقيقة لس ماردتش علينا اختنا الغالية طيب وكمان اخونا ميموهندسة على العموم ان طول الرد اكيد ان شاء الله البداية الاسبوع القام وسارسل رسالة لكل مشترك تعلمه بالبداية

موفقين ان شاء الله[/center]

أتاسف على كتابة موضوع الكرة فى منتدى القرآن الكريم

طيب ردت أمس، بل وبدأت التسميع، ولكن نتيجة أن أمس كان هناك تحديثات في قاعدة بيانات المنتدى نتج عنه أن المشاركتين راحووووووووووا في الهوا
أنا قولتلها ده ذنب إنها بدأت لوحدها :slight_smile:

ابو انس شمتاااااااااااااااااااااااااااان :slight_smile:

لا أبداً، ازاي بقى ودي تيجي برده
ممكن تقولي فرحان بإلي حصل بس :slight_smile:

ربنا يفرحك كمان و كمان… :slight_smile: