ألا تشاركوني الرأي؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخواني أعضاء حلقة الصديق ألا تشاركوني الرأي أن المشروع بالرغم إنه كان في مرحلته الأولى رائع وجميل جداً إلا أنه في هذه المرحلة أكثر امتاعاً ومبشراً بنتائج أفضل
التفاعل صار أفضل بكثير
الأعضاء كلهم تقريباً يشاركون بصفة مستمرة
التواصل زاد وصار الجميع يراقبون تسميع بعضهم، ليس كما سبق شخص واحد أو شخصين فقط مسؤولين عن التدقيق
الحرب النحوية زادت ضراوتها

بصراحة أنا فرحان جداً بالمرحلة التانية من مشروع الصديق

ألا تشاركوني الرأي؟

ربنا يزيد ويبارك يا عم الحج

فعلا المرحلة التانية فيها نشاط عن الاولى بكتير نسال الله العلى القدير ان يديم النشاط ده
بالنسبة للمعركة النحوية رغم انى مبحبهاش اصلا بس الخمد لله بعرف اعرب بس انا ليا تعليق عليها انتم شايفين انها بتثبت ايه يعنى ؟ ولا حاجة
انا شايفه اننا لو استبدلناها باسئلة في التفسير واكتشاف مواطن الجمال فى قول الله هيكون افضل وكمان اسئلة في احكام التجويد للاعضاء اللى عندهم دراية بيها
يعنى انا طلبت منكم قبل كده تعملوا دورة في احكام التجويد وانتم طنشتم المهم انا شايفه ان اسئلة التفسير والبلاغه هيه دى اللى تاكد مدى فهم واستيعاب كل واحد مننا والله الموفق بس لو عاوزين نحو خلاص وماله وامرهم شورى بينهم

ربنا يباركلنا فى المرحلة التانية ويزيدها تفاعل واحنا داخلين على رمضان وكل عام وانتم بخير

كلام جميل انا اؤيد وبشده لأني شخصيا اجهل كثيرا من تفسير القران ومن تدبر القران فهم ايته فماذا لو تحدثنا في كل تسميع عن سبب النزول والمعنى المجمل ومعاني بعض الكلمات…ربنا ينور يا حجه…ابو انس والاخت ساره عايزين دعمكم للفكره واظن ان طيب و عبدالظاهر ايضا لن يمانعوا

[CENTER][FONT=Arial][SIZE=4]

بص يا اختي منار بالنسبة للاعراب فهو مفيد يعني
[/size][/font] الإعراب له اهمية في توضيح المعنى الذي تنشده الآيات القرآنية، وبيان ما تقصده من دلالات وساعد كثيرا في تفسير القرءان
اتذكر ماقالته مرة استاذتنا عن
[FONT=Arial][SIZE=4]الإمام المكي بن أبي طالب، اذ قال : “ورأيت من أعظم ما يجب على طالب علوم القرآن، الراغب في تجويد ألفاظه، وفهم معانيه، ومعرفة قراءاته ولغاته، وأفضل ما القارئ إليه محتاج، معرفة إعرابه والوقوف على تصرُّف حركاته وسواكنه؛ ليكون بذلك سالما من اللحن فيه، مستعينًا على إحكام اللفظ به، مطلعًا على المعاني التي قد تختلف باختلاف الحركات، متفهمًا لما أراد الله تبارك وتعالى به من عباده؛ إذ بمعرفة حقائق الإعراب تُعرف أكثر المعاني وينجلي الإشكال، وتظهر الفوائد، ويُفْهَم الخطاب، وتصحُّ معرفة حقيقة المراد

المهم انا فقط حبيت ابين لك اهمية الاعراب

[/size][/font]
وبالنسبة لقتراحك فانا عن نفسي بحب اسئلة التفسير وكمان اسئلة عن احكام التجويد

بس انا زعلت منك يامنار كيف بتقولي اننا طنشنا فكرة عمل دورة في الاحكام :slight_smile:
بتصدقي انا لهلا بجمع دروس وقلت لما بخلصها ا
[FONT=Arial][SIZE=4]طلب مساعدة من اخي ابو انس واختي طيب وطبعا لمن اراد تقديم المساعدة لان الغرض كله هو التعلم

لان انا يا منار ادرس الاحكام برواية ورش وهي ليست مختلفة عن رواية حفص الا في بعض الاحكام لذا لازم مساعدة من احد درس احكام التجويد برواية حفص
و ان شاء الله حنعمل دورة انت فقط تحلي بالصبر وربنا يوفق

[/size][/font] [/center]

فعلا يوم امس قلت لمنار اني سعيدة جدا لما رايته من تعاون الجميع مع بعض والله انا جد سعيدة
يارب يديم المحبة والاخوة والتعاون بيننا جميعا

[/size][/font] [/center]

يعني يا منار أبو أنس هايطنش طلبك، لا والله ما طنشت وأنا من ذلك الحين وأنا أفكر كيف أعرضها وأحياناً أتخيل أنني أطرحها لكن المشاغل شويه زيادة، وكما جلست أفكر كيف أطرح المادة بطريقة يستطيع الناس تفهما عن طريق الكتابة بالغرم أن الأصل فيها التلقي، حتى أنني فكرت استخدام الكلمات العامية التي أعرف كيف ينطقها كل الناس مثلما يفعل الإنجليز في طريقتهم للتعريف بالنطق الصحيح للكلمة، حتى واجهتني مشكلة تعدد اللهجات في المنتدى

بس طالما انت قلت كده، أعدك فيا لقريب العاجل سيتم طرح دروس التجويد والله المستعان، حتى أنني فكرت أن أدرس أحكام ورش عن نافع من طريق الأزرق حتى أبين الفروق في مواطن الافتراق مع حفص عن عاصم، صدقاً والله مطلع أنني كنت أفكر في هذه الدورات حتى الساعة قبل أن أفتح المنتدى

طبعاً أنا عارف إن كلمة طنشتم طلعت منك بمزاح، بس أنا حبيت أرعبك شوية، وأستخدم شوية كلام جد على الماشي، لكن طلبك مجاب إن شاء الله، بس لا تنسي الدعاء

خلاص يا سارة نصبر شويه كمان عشان خاطرك بس
وبعدين فكرتى فى استعجال موضوع التجويد هيه رغبتى انى احفظ صح انا بعتمد على انى اسمع احد الشيوخ يتلو ويرتل واحفظ عنه بس انا عاوزة اعرف القواعد واتعلم اطبق بنفسي
بالنسبة للاعراب انا معاكى انه هيساعد الواحد انه يفهم الايه يعنى انا لو عاوزة اعرب كلمة لازم ارجع الجمله للاصل وشوف مين اللى بيتكلم والفعل واقع على مين وكده بس انا شايفه انه واخد اكتر من حقه يعنى انا مش بقول منعربش بس ندى فرصه للمجالات الاخري يعنى انا ارى تذوق معانى الكلمات والتعابير افضل بكتير يعنى من اعجاز القرآن الكريم احكامه اللغوى الرائع ومعانيه وتعابيرة المنفرده ليه ميكنش لها حظ معانا

انا بفكر كده اننا نعمل زى امتحان صغير اخر كل اسبوع نسمع فيه كام آية ومعاهم كام سؤال اعراب وتفسير وبلاغى ويكون صغير مش كبير
بحيث منستناش لاخر الشهر ويبقي كل واحد مضطر انه يراجع اول باول

نسيت أتلكم عن موضوع النحو
شوفوا هو الموضوع كان أصلاً اختياري وأنا كنت أعرض على كل واحد قبل أن أطرح عليه السؤال في أي نوع من الأسئلة تحب، طبعاً إلى ميمو-سيبويه أقصد ميمو هندسة لأن هو على حد تعبيره سابقاً أننا لما دعوناه للمشاركة معنا دخل ووجد حرباً نحوية مستعرة فكان ذلك داعيا له للمشاركة وهو قوي في النحو
أرجع وأقول أن الامر على الخيار وفي الحقيقة نحن نطرح كل أنواع الاسئلو وأنا سئلتك فعلاً في التفسير أما سارة فأنا أشعر بالراحة أكثر عندما أسالها في التجويد
على العموم المهم إن اللي يتسأل سؤال يجاوب عليه
لأن النحو والتجويد والتفسير والبلاغة كلها من علوم القرءان

ياه لو تسمعك طيب اصلها بتكره الاختبارات :slight_smile:

طبعا اذا رغبتم بذلك فلا توجد اي مشكلة مع اني ارى ان اختبار شامل اخر الشهر بيفيد بس ممكن نضيف اختبارات كل نهاية اسبوع

[/size][/font] [/center]

اطمني يامنار اهو اخوك ابو انس وعدك وانا كمان اعمل جهدي والله

وفيما الاحكام برواية ورش [/size][/font][FONT=Arial][SIZE=4]ان شاء الله اقدم كل مادرسته الى الان واكيد ستتبين الفروق بينها وبين حفص

بارك الله فيكم وجزاكم الله خيرا

[/size][/font] [/center]

بص يا ابو انس انا والحمد لله اقدر اتسال في اى مجال من علوم اللغة العربية والحمد لله ومعنديش اى مانع اتسال في الاعراب حتى لو طلبتم اعرب السورة كاملة ان شاء الله ربنا يعنى سيبك بقي من الكلمتين بيتوع على حد الذاكرة:sm248: ده خوف من الحسد يا ابو انس العين فلقت الحجر برده
اما احكام التجويد فحقيقي انا قولت انتم طنشوتنى شوفتم انا صريحة ازاى بس طالما انت وسارة وعدتونى دلوقتى فانا واثقة منكم

ربنا يكرمك ويباركـ في ذريتك ويجعلها لبنة صالحة في مجتمع اسلامى قويم جزاك الله الجنة

لا زلت مقتنع ان التفسير هو الاهم

افتكرت حد نده عليه

ابو انس بدأ النق !!! الله يحمينا من عينك يا ابو انس!!! قول ما شاء الله! :))
مزاح طبعاً
الحمدلله رب العالمين

طب كويس ان فى حد اقتنع معايا باننا نحط التفسير فى اعتبرنا يعنى مفيش مانع اننا نبدا نسال بعض فى التفسير مع الاعراب ايه المشكلة

قال تعالى “افلا يتدبرون القران” اذا من باب اولى ان نولي الاهميه للتفسير وادراك المعنى و منه نتوجه الى البلاغه والبيان و النحو والصرف والاعراب فالقران معجزه بيان وفصاحه تحدى به الله افصح العرب ولكن هذا ليس الا وجه من اوجه اعجازه اذ هناك الاعجاز التشريعي والعلمي والقصصي التاريخي والحجه المنطقيه وما الى ذلك ولتعم الفائده ارى ان نتوسع

ياريت والله انا اتمنى كده فعلا