استفسار مهم جدا هحدد مستقبلى عن طريقه

الاول مش احب عطف من حد
انا طالب فى 3 صناعه وكنت جايب مجموع كبير ودخلت الصناعه علشان اوصل للهندسه سهل وبصراحه انا عملت حادثه كبيره وخسرت بيها رجلى حصلى بتر فى الرجلين والان انا بمشي على اطراف صناعيه وطبعا مش زى الانسان العادى بس اانا بحب المجال ده يارت ممكن اقدر اكمل فيه وانا كده او اسيبه من دلوقتى واشوفلى مجال تانى ياريت الرد من غير اى اسلوب عطف لانى بجد لو حسيته مش هخش المنتدى تانى لانى مش حابب حد يعطف عليا بكلمه عايز رايكم بصراحه

أما عن العمل في الهندسة فهو ليس مستحيلاً عليك إن كنت تحب الهندسة، وأنا كان لنا زميل في الكلية وكان عنده شلل أطفال من الشديد وكان يمشي على عجله وقد نجح والحمد لله

وكذلك هناك تخصصات كثيرة مجال التصميم فيها واسع، مثل البرمجيات والعمارة والمدني والميكانيكا، وأقصد بالتصميم أي الأعمال المكتبية، قد يكون بالنسبة لك لأنك اخترت أن تدخل هندسة عن طريق صنايع، قد تكون رغبتك أكثر متجه نحو الصناعة، وفي الحقيقة أنت كمهندس لن تستخدم مجهود عضلي حاد بحيث يعوقك ما نتج عن حادثك، ولكني أعتقد أنه قد يسبب لك عائقاً عند أصحاب العمل، أما عن المهنة نفسها فلا

وأنا أرشح لك أن تحترف الكمبيوتر والعمل عليه واحتراف برامج التخصص الذي ترغب فيه.

"القادم من كلامي إن كنت لا ترغب في قرائته لا تقرأه واطلب مني حذفه سأحذفه"
ولكن ختاماً وبعد كلامي الجاف السابق، واعذرني لماذا يا أخي الكريم ترفض المواساة وهي من فطرة الانسان، ما حدث لك هو من قدر الله جل وعلى، وقدر الله كلــــــــــــــــــــــــــه خير وقديما قال الشاعر "يكاد الأسى يقتلنا لولا تأسينا"
أخي الكريم، اعمل أن ما أصابك لم يكن ليخطأك، وأنه خير مادام من قدر الله فاصبر واحتسب الأجر من الله، واعلم أن الفرج مع الصبر وأن مع العسر يسر، واحمد الله أنك لا تزال تمشي وحتى لو كان على أطراف صناعية

وخلينا على تواصل إن شاء الله

مش عارف والله اقولك ايه بس الحمد لله ريحتنى وانشاء الله هكمل وربنا يوقويتى ويقوى الناس اجمعين

رجاء جزف الموضوع:(

العزيمه تصنع المستحيل

جزاك الله خيرا يا ابو انس على هذا الرد الرائع