مساااااااااااعده لو سمحتوووو

السلاااااااااااااااااااام عليكم والرحمه

[RIGHT]لكل الأخوة الكراام والمتميزين في هذا الموقع الرائع والمفيد جدا

أبغى طلب منكم الا وهو انو عندي برنامج ماتلاب لكن مايشتغل معي لأن اصداره قديم يمكن وابغى أسوي نفس البرنامج ويشتغل معاااااي في اصدار الماتلاب 10

كيييييييييييف؟؟؟ وهو عن معالجه الصور وانا أبغى يكون نفس التصمييم أهم شي حتى لو غير الأكواااد
ارجووووووووووكم تراني محتاااجه ضرررروي لمشرووع تخرجي

ولكم دعوه في جوف الليل[/right]

وهذا البرنامج

يرجى التوضيح اكتر ولكن غالبا برامج الماتلاب تشتغل بغض النظر عن نوع الاصدار ولكن الاهم هو توافر ال toolbox المستخدم فى البرنامج

اخى انا شغلت البرنامج اللى في المرفقات واشتغل لا اري اى مشكلة (انا اعمل على ماتلاب 2009)
من المعروف ان الاصدار الجديد يفتح كل ما تم عمله على القديم
مشكلة المكونات قد تظهر فقط فى الماتلاب بصفة عامة فى السيولنك حيث ان بعض الاصدرات القديمة لغت مكونات كانت موجودة قبل سابق

اما الـM-file الخاص ببرنامجك شغال وجربته
صورة البرنامج بعد التشغيل فى المرفقات

سلااااااااااااااااام عليكم
مشكوووور اخووووي على الرد

حتى انا يشتغل الmfile وتخرج لي الشاشه هذي لكن المشكله الازرااار ماتشتغل ودي اعرف هل المشكله من البرمجه؟؟
او من الاصدااار ؟او من الtoolbox

بداية البرنامج ده مش مشكلته الاصدار المشكلة ان اول مربع والمعرف بـload المفروض لما تضغط عليه فى صورة هوه بيستدعيها المفروض فى البرمجة بيكون متعرف مسار الدالة او المتغير ده وهنا ده مش متعرف عشان كده بمجرد الضغط عليه الـ command window بيديك رسالة ان المتغير او الدالة مش متعرف
ثانيا هى ملاحظة صغيرة البرنامج هل بيعمل interface مع بورت خارجى ؟ يعنى هل بياخد الصورة من بره لانه شكله مش مجرد معالجة
هى المشكلة زى ماقولتلك فى تعريف مسار اول مربع load لو اتعرف صح او بمعنى ادق عرفت البرنامج هياخد الصورة من اين كل المربعات الباقية ان شاء الله هتشتغل او على الاقل هنعرف المشكلة فين