عاجل محتاج مساعده

اخواني الله يخليكم انا عندي بي ال سي ال جي master k120
وعندي موتور dc كيف اقدر اتحكم بسرعة الموتور ارجوكم الدكتور طالب مني الموضوع عملي وقالي ممكن تعمله
في pulse width modulation (pwm)
تعديل عرض النبضه . ارجوكم الي يعرف طريقة برمجتها مع الشرح يعطيني اياها . وبجد بتمنى تساعدوني[/
size]

[CENTER][size=4]رجاء قراءة Page 179
[B][SIZE=4][SIZE=5]من الملف المرفق رابطه

[/size][/size][/b][/size]

http://www.mediafire.com/?ksk6bik3t2fbax7

وتحت أمرك فى المزيد

[/center]

شكرا يعطيك العافيه ياباش مهندس بس ياريت لو عند حضرتك مثال او lad لانها مش واضحه بصراحه انا مش فاهمها ضروري الله يخليك نزلي اياه لاني فعلا محتاجه ضروري والف شكر لحضرتك مره تانيه

شكرا أخ محمد على المساعدة

أخى العزيز محمد
ده هو أمر واحد
برجاء إرسال المشكلة
وسوف أعمل لك البرنامج
وتحت أمرك
شكرى وتقديرى لزميلى د/خالد

ربنا يوفقك يا باشمهندس محمد، وجزاكم لله خيراً على شغلك في المنتدى
بس أنا لي طلب عند حضرتك وهو أننا في مساعدتنا مع الطلبة يختلف عن مساعدتنا للآخرين، لأن الطلبة لازم يتعلموا لأن هدفهم مش ربحي وهانكسب فيهم ثواب، هدفهم هدف تعليمي ولابد أن تكون مساعدتنا فيها تعليم، أنا شايف إن حضرتك تكمل معه خطوة بخطوة وهو عليه أن يعمل الموضوع بنفسه لأنه المفروض يتعلم

جزاكم الله خيراً أستاذي الكبير

ياباشمهندس محمد
أنا محتاج احرك موتور dc مره بنسبة 50% ومره أخرى بالنسبة 70%
علما بأن الموتور dc and 24 volt 110rpm
ويعطيك العافيه وانا فعلا متشكر ليك جدا
انا مش قادر اطبق الامر فشكرا جزيلا لحضرتك
وياريت تساعدني لاني بجد محتاج الموضوع ده ضروري

[RIGHT][SIZE=5][B]شكرا للزميل أبوأنس على نصيحته التى بالفعل أعمل بها
وعلى كلماته والتى أرجو أن أكون عندقدرها
أما أخى محمد برجاء قراءة الصفحة المرفقة
وخاصة ماتم تظليله باللون الأصفر

[/b][/size][/right]

جزاكم الله خيراً أستاذ محمد على هذا الجهد الطيب المبارك -إن شاء الله تعالى-.
وأشكرك أستاذ أبو أنس على التنبيه، فهذا ما نحاول عمله عند مساعدة الطلاب.

شكرا ياباش مهندس محمد على هذه المعلومات المفيده بس انا مشكتي هي عندما افتح برنامج KGL_WE Application الخاص في برمجة lg plc لا اجد الخيار pwm يعني بحاجه الى البناء والله اعلم الله يخليك ياريت تساعدني في طريقة كتابة الامر الي حضرتك شرحته في البرنامج ولك مني جزيل الشكر والعرفان ياباش مهندس محمد

الأخ /محمد
إضغط على F10
وستجدها فى الإختيار ومرفق الصورة التوضيحية
وشكرى وتقديرى لمشاركة الزميل /هانى الشطرات

والله ياباش مهندس عارف بس مابتضهرش عندي لازم تزبط parameters للبرنامج هي دي الخطوه الي انا مش عارفها لو فتحت ياباش مهندس البرنامج وضغطت اف 10 مش حتظهر الخيار ده ليك الا اذا عدلت بعض الخيارات وده الي انا نفسي اعرفه من حضرتك . ياريت ياباش مهندس تجرب بنفسك الموضوع ده بانه الامر مش موجود في اف 10 من بداية البرنامج لازم نغير حاجات بعدين الامر بيظهر؟؟؟

Project - New Project- MK-S - 120s - OK
Double Click Program in left window
Then F10click in right window then press F10

يعطيك الف عافيه ياباش مهندس الحمد لله فهمتها وهذا والله بفضل الله ثم حضرتك وانا متشكر جدا ليك ولهذا الموقع الرائع

وانا بدوري أشكر المهندس محمد زوبع على جهده في تحقيق رسالة المنتدى فهذا فعلاً التفاعل العملي الخالي من الكلمات الرنانة والتي لا نأخذ منها إلا صدى لا يلبث إلا أن يتلاشى

[CENTER][SIZE=4]شكرى وتقديرى لجميع من مروا بالموضوع
وخاصة أخى م/محمد وفقه الله
[COLOR=Black]
[B]ولازلت أكرر أى خدمة فى مجال برمجة PLC

[/b][/color] [/size][/center]

ياباش مهندس محمد بعد اذن حضرتك المجموعه عندي قرروا انهم يشترو cimon plc main block 32 ممكن تساعدني ياباش مهندس وتشوف ص340 من الرابط هذا هو pwm ولا مختلف الامر اسمه duty الله يخليك شوفه وانا في انتظار ردك بارك الله فيك

http://www.atcontrol.pl/katalog/pliki/UM_Cimon_PLC.pdf

عفوا الرابط لايعمل
أرجو إرسال الأوامر الخاصة به
وباللغة الإنجليزية