خبر عاجل وانفراد صحفي لمنتدى المهندس: تورط رجل اعمال نصراني وبلطجية في احداث إمبابة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أثبتت التحريات العسكرية تورط رجل أعمال نصراني وبلطجية في أحداث إمبابة وتبرئة السلفيين منها، وهناك بعض التحريات المستطلعة أن هناك احتمال تكرار نفس الحادث في اربعة أماكن في مصر.

إن شاء الله غداً ستنتشر هذه الأخبار على الأقل نتيجة التحريات العسكرية الأولية.

علشان بس الناس تبطل تسمع عن السلفيين وتحاول مرة سمع من السلفيين

أكيد الخبر ده انا سمعته على قناة فضائية الساعة الثامنة مساءً بتوقيت الرياض وقد كتبت مشاركة عن الموضوع خبر هام عن احداث امبابة وقد تم القبض ايضاً على عشرة من البلطجية بينهم نصارى

هو مين اللى قال ان السلفيون هما اللى عملوا كدة
الخطا اللى ارتكبه السلفيين انهم راحوا يحاصروا الكنيسة وطلبوا تفتيشها لما قالهم الراجل ان الكنيسة خطفت مراته

أحمد إنت شوفت بعينك، أظن لأه، لو كنت تتابع قناة الرحمة وسمعت الشيخ السلفي إللي قالوا إنه كان رايح يفتش الكنيسة، لو سمتعه كنت عرفت الحقيقة وبالمناسبة فهو من كبار العلماء بل هو استاذ لشيوخ معروفين، لكنت عرفت الحقيقة يا هندسة، الموضوع كله كذب والعيب على إللي بيردد كلامهم وينشره في المنتديات

السلفيين لم يشاركوا إطلاقاً في الموضوع باستثناء الشيخ الذي فرق المسملين ثم ذهب ليهدأ النصارى ويكمئنهم وكان معه لواء جيش ففوجئ بضرب النار وتم إجراء خياطة تجميلية له بثمان غرز يا هندسة

الموضوع مدبر وكانت خطة مدبرة ومعروف أمتى التجمع وإمتى الانصراف،

يا احمد علشان تعرف إن الناس بتردد لكم مش عارفها، فيه واحد نصراني جابوه على قناة الرحمة، فبيسألوه آيه ريك مين السبب، فقال مش عارف بس بيقولوا السلفيين، هم جم وقالوا في فتاة ومش فتاة فقالولهم خشوا فتشوا الكنيسة فدخلوا فتشوها وما لقوش حاجة… بالله عليكم صاحبنا ده عايش في مصر فضلاً عن إنه عايش اصلاً في امبابة؟

والله العظيم لو ما بطلناش الكلام المايع في كل القضايا والزف على وتر الفزاعة السلفية هانكون بالظبط زي إللي عنده جيوب أنفية فدماغه صدعت، فبدل إنه يعالج الجيوب الأنفية، لأه مسك شبشب وقعد يضرب في دماغه عشان الصداع يروح

انا سمعت بنفسى امام المسجد فى المنطقة الشيخ اللى اصاب فى وجهه على قناة الجزيرة وقال ان فى ناس ملتحيين من خارج المنطقة ولما قالهم ان الموضوع كذبه وان ملقاش عبير قالوله أسكت يا مجرم.

واللى بيأكد الكلام ابو يحيى اللى قال انه واحد اتصل بيه وقال للاخوة يروحوا يشوفوا الموضوع وكذلك اتصال احدهم بحسام البخارى اللى قالهم يرحوا لمكان الجزيرة وبشهادة الكثير من المتواجدين قبل بدء الضرب قالوا ان فى ناس ملتحيين جايين من خارج المنطقة

قالوا وقلنا وناس مش معروفة، واسكت يا مجرم، واتصال بالتليفون، وعم الشيخ يحيى

بالله عليكم أهكذا توجه التهم

حسبنا الله ونعم الوكيل

والله ده اللى قاله الشيخ امام المسجد فى المنطقة انا مش هقول كلام من عندي

جزاك الله خيرا

وبشرك بالخير