مشكلة مش لطفية

أنا شغال على Solidworks 2009 و الدنيا تمام أوى عليه و أنا بشوف design library لقيت فى solid works content حاجة عن robotics فرحت أوى و نزلت الاجزاء كلها من البرنامج و قولت أخيرا لقيت models تسعدنى و من هنا بدأت المشكلة
جايت أفتح ملف لقيت رسالة طلعت بيقولى future version
أنا مش عارف هل الاجزاء من 2010 ولا 2011
حد يقولى يا مهندسين

و ده لينك عن robotics

يا هندسة إن شاء الله بسيطة، إنت بس ادينا الأجزاء تباعتك إللي إنت حملتها، وما تشيلش هم إن شاء الله نحولهالك لأي تنسيق آخر مشترك وليكن IGES وساعتها هاتعرف تفتحه ولو انت كمان تجيد البرنامج ممكن تعمل FEATURE RECONIZE وتستطيع تحويله لملف سوليدووركس 2009

وربنا يوفقك

http://www.mediafire.com/?fmq3cq6dwwd6drx

ده جزء من الاجزاء . قولى أزاى أعمل FEATURE RECONIZE

إحم إحم، لازم يعني الإحراج ده :slight_smile:
هو أنا أقوم بعمل Feature Recognize بطريقة تلقائية وأترك البرنامج هو من يحدد الخواص بنفسه، ولكن هناك طريقة تفاعلية للتمييز ربما يساعدك فيها استشاري المنتدى أخونا أحمد عايش solidworks2010 عندما يدخل للمنتدى

أنا حملت الأجزاء التي أرسلتها لنا وهي فعلاً تعمل على نسخة 2010 وممكن أحولها لك إلى iges ومن ثم يمكنك فتحها واستخدامها في التجميع بتاعك. أنا حاولت أحمل تمميز لها ولكن لم تفلح كل الأجزاء بالذات الجنزير فشل تماماً لأنه من المفترض أنه تجميع لكن الجزء المرسل لنا عبارة عن جزء متعدد الأجسام multi-body part فلم يستطع البرنامج تمييزه
لو أردت أن أحول الأجزاء لك لامتداد iges فأنا إن شاء الله مستعد فقط ارفعهم كلهم وأنا إن شاء الله أحولهم لك في نفس الليلة

عاوزين نشوف مصممين عندنا في المنتدى ولو كنت عملت حاجة على البرنامج خلينا نتفرج على شغلك، ارفعلنا شوية صور عن مشاريع سابقة ليك

أنت ممكن يحملها تلقائيا من البرنامج عن طريق solid works content ثم robotics ثم first
يوجد فيديو عن robotics فيه robotics resources
حاجات جميلة جدا علما بأن أنا قسم mechatronics
بس أنا عندى سؤال إيه iges دى ؟

نعم أنا قمت بلتحميل الآن وإن شاء الله ربنا ييسر الخير

بالنسبة لموضوع iges أو igs هذه أحد التنسيقات لعامة التي تفهما كل برامج الجرافيكس وأعتقد أن معناه international graphics system تقريباً والسوليدورركس يستطيع أن يخرجها كما أنه يستطيع أن يقرأها ولكنها ستحول إلى جزء أصم ليست له خواص سوى أنه يحتوي على أسطح، ويمكنك أن تضيف إليه بعض الخواص الجديدة إلا أن الجزء الأصلي سيبقى كما هو، حاول تعمل حفظ باسم لأي جزء عندك وابحث عن هذا التنسيق وبعد ما تعمله افتحه تاني بالبرنامج علشان تعرف الفرق بوضوح أكثر

يكون افضل لو تدينى ملف تورنيت ل نسخة 2010

والله تورنت وكلام من الكبير ده، أخوك بيفك الخط في النت، وما عنديش مضاد فيروسات، وأغلب المواقع بتاعة التورنت بتحاول ترمي ملفات تجسس

لكن لو عاوز روابط تبقى غالي والطلب رخيص

هذا الموضوع فيه DSS SolidWorks 2010 SP1.0 برنامج السوليد ورك
ودي النسخة إللي أنا شغال منها وهي رائعة مفتوحة بكاملها

أما التورنت والكلام ده فأخوك أحمد عايش استاذ فيه، وهو قد لنا تورنت لنسخة 2011 بس بتاعة ويندوز 64 بيت

يا باشمهندس أنا بتعلم منك
و بعدين أنا بقول تورنيت علشان انا بكره الروابط الكتير علشان بحملها معظمها و فى الاخر يطلع رابط بايظ

السلام عليكم
أخواني أحبابي أسف على التدخل
أرجو أن تقبلوا مني ملف التورنت لبرنامج SolidWorks_2010.32+64
و هناك ملف تونرنت SolidWorks_2011 إن كنتم تريدونه قولوا لي
أخوكم عزام

تورتنا (يعني نورتنا بس بعد التورنت) يا باشمهندس عزام
والله لما بتغيب إني افتقدك جداً ولما أفتح الإيميل ألاقي منك رسالة بأفرح بيها جداً

أدينا يا هندسة 2011، مش عارفين السوليدووركس هاروح بينا لغاية فين :slight_smile:

أسف يا هندسة بس ياريت تمدنا ب 2011 كمان

السلام عليكم
تكرم عيونكم إخوتي
بالمرفقات ملفين واحد للسوليدوورك2011 -32
والثاني سوليد وورك2011 -64
لاتنسونا من الدعاء