مشروع بيع وصيانة مكيفات منزليةلوسمحت ياجماعة لو حد عندة خبرة فى مجال التكييفات يريت يعرفنى هل المشروع دة ناجح يعنى لو انا اخترت موقع كويس هيبقى رينج المبيعات ازاى وهل الشغل بيبقى فى الصيف بس ولا بيبقى النظام اية ؟؟؟ انا بجد نفسى حد يفيدنى فى الموضوع

[FONT=Tahoma][COLOR=Black]

لوسمحت ياجماعة لو حد عندة خبرة فى مجال التكييفات يريت يعرفنى هل المشروع دة ناجح يعنى لو انا اخترت موقع كويس هيبقى رينج المبيعات ازاى وهل الشغل بيبقى فى الصيف بس ولا بيبقى النظام اية ؟؟؟
انا بجد نفسى حد يفيدنى فى الموضوع دة بما يرضى اللة ويشرح الموضوع باستفاضة عشان يبقى موجود لكل الناس اللى عايزة تستفيد وباذن اللة ربنا يجعلها فى ميزان حسناتة

[/color][/font]

أخي الغالي مبروك مقدما المشروع وبعون الله يظهر لنا في القريب العاجل
لاكن أقترح عليك تعمل في الموقع (تسويق لمنتجات التكييف والتبريد لشركات كبيره داخل الموقع) بنسبه متفق عليها
كذالك يجب (التدرج بحسب أمكانياتك في الصيانه) ليس با الضروه في بدايه المشروع من وجهت نظري أقحام نفسك في
(صيانه مفتوحه أو ابرام عقود صيانه أكبر من امكانياتك) لاكن وسع في الموقع التسويق
(وحتخلي الموورد ذي ما قبل تسويقك يقبل في الخفاء أن تقنعه يعطيك بعض عقود الصيانه المبرمه في الضمان مع الزبون بحسب قدرتك)
بعد كده أكيد في عصر العولمه حينتشر الموقع خاصه الفكره ممتازه بس لازم قدراتك تكون زيها ممتازه (كي تكسب سمعه )
ودع في حسابك التجويد وكسب سمعه أهم من جمع المال في بدايه المشروع وبعده
بعدكده لمن تنفتح عليك أكثر أعمل دراسه وتقيم لماسبق مع مقدار التوسيع الاضافي لمقابله العر ض والطلب
طبعن بعد ما بحول الله توصل المرحله دي
يمكنك التعاقد مع عدد من المهندسين مع مجموعه مهره من مختصي الصيانه في ارجاء من المدن داخل بلدك كي تخبر المستهدف أنك يمكن ان تصله في شركته بيته مبنى حكومي الخ فقط بعد التنسيق معك عبر موقع الصيانه والبيع (طبعن لايلزم دفع راتب لكل مهندس او غيره كي يعمل لك في البدايه كي لاتخسرو يكون هنالك أتفاق خاص تجيب الشغل له في مقابل نسبه أكيد حيقبل بس لازم يحافض على السمعه وذالك قبل مقابلته التحري من خبراته مطلب مهم .
وفي حاله اشتهار الموقع ولديك قائمه من طلبات الصيانه طبعن الشركات ركز عليهم بوضع عروض لصيانه (مقابل الشراء عبر موقعك)
أخيرا بعد نجاح مشروعك
حاول اعمل 1% صدقه لفقراء بلدك (لوواحد بس قال كتر خيرك …حيكثر)
كذالك بيوت الله أعمل خصم خاص لها ابتغاء الاجر من الله
فذالك يطرح البركه ويفتحلك خيرفي الدنيا والاخره

السلام عليكم هي خطوة عملاقة اياك والتراجع توكل على الله