ارجو مناقشة دائرة الا نفرتير هذية

هذه دائرة one arm bridge inverter واستخدم pic من اجل التحكم فى النبضة المرسلة للبوابه gate نوع الترانزسيستور المستخدم هو power MOSEFET بناء على الشكل المستخدم ويتميز بان الفصل والتوصيل به سريع جدا وهو ايضا Voltage controlled switch
بالنسبة لشكل الخرج فان التيار الخارج بيكون موجة جيبية ولكن بها العديد من ripples والجهد الخارج موجة مربعه ومتعددة فى العرض width
وانا انصحك يا اخى الكريم ان تستخدم برنامج الماتلاب فى فهم اى دائرة كهربية فى المستقبل ولا سيما ان كانت متعلقة بالالات الكهربية او الكترونيات القوى فان المكتبة الجاهزة فى البرنامج مليئة بالامثلة التى تشرح موضوعات العديد من التخصصات وانا ارسلت ليك فى المرفقات برنامج على الماتلاب يوضح عمل مثل هذا الانفرتر باستخدام 2 ترانزسيستور او باستخدام 4 ويمكنك رؤية الخرج وفهم الموضوع اكثر
واذا وجدت صعوبه فلا مانع من العودة والسؤال وفقك الله ,

الف شكر بس الان انا وصلت وعملت الدائرة بس المشكلة ان الجرج طلع صفر شوف المرفقات

شكرا لالا ستخابة بس المشكلة انا اللمبة مش عاوزة تنور عاوز افهم من حضرتك عند حضرتك الور عاوز اعرف المفروض جرج المذبذب يكون كام والدريف يكون كام هو ظاهر عند حضرتك 27 فولت ac الخرج المحول صفر عاوز اعرف لية وشكرا

ارجو من حضرتك متيعتى

اخى هل تاكدت من خروج النبضات على بوابات الترانزسيستور اولا ؟؟ تاكد باستخدام راسم الاشارات oscilloscope

السلام عليكم احب ان اشكر حضرتك ثانين بعد تعديل فى الورة ارجو من حضرتك لو فية اى اضافات

استخدم راسم الا شارة ازاى

عندما توجد مشكلة فى تشغيل الدائرة اولا عليك ان تتاكد ان النبضة المرسلة للترانزيستور موجودة وراسم الاشارات هو جهاز يعرض شكل الخرج عند اى نقطة بالدائرة , فانا ارى انك نفذتها عمليا ولهذا عليك استخدام الجهاز والتاكد من خروج النبضة فان كان عليك تتبع الجهد عند كل نقطة حتى تصل لنقطة الخرج التى بها المشكلة قطعا ستجد المشكلة اذا تتبعت هذا الاسلوب

ثانيا اعتقد انك تنفذ هذه الدائرة المرفقة صح ام خطا؟؟

لا مش هية دى المهم ياباشا الدائرة الا فى المرفقات مميزتها اية عن باقى الدوائر

" المهم يا باشا" اخى فى الله - اكرمك الله- ارفض هذا الاسلوب فى الحوار والحديث
الدائرة المرفقة لا تتميز فى شئ فهى عادية الا انها تعمل اما دائرتك فانا اراها من خلال برنامج مرسومة به والاصح ان تاتى بالدائرة من المصدر حتى تتاكد من تمام عملها من عدمه ثم تقوم بتجريبها على احد برامج المحاكاة قبل شراء المكونات والبدء فى التنفيذ , هذا اسلوب التنفيذ الناجح الذى يوفر عليك هدر المال والمجهود لان ليس كل ماهو موجود ومكتوب يعمل .

وفقك الله لما يحب ويرضي ,

اسف جدا