«أبو إسماعيل»: أختي تحمل الجنسية الأمريكية ووالدتي حصلت على «جرين كارد» فقط


(أبو أنس المصري) #1


أكد حازم صلاح أبو إسماعيل، المرشح لرئاسة الجمهورية، الأحد، عدم صحة ما تردد حول حصول والدته علي الجنسية الأمريكية، موضحا أن أخته هي من تحمل هذه الجنسية، لأنها تعيش في الولايات المتحدة منذ 23 عاما، فيما حصلت والدته فقط على تصريح دخول «جرين كارد»، نظرا لأنها كانت تقيم مع ابنتها.

وأكد بيان لـ«أبو إسماعيل»، نشرعلى صفحته الرسمية، على موقع التواصل الاجتماعي «فيسبوك»، إن والدته «مصرية، مولودة في مصر، وعاشت في مصر».
وأضاف «أبو إسماعيل»، في بيانه أن شقيقته «المصرية المتزوجة من طبيب مصري، كان في أمريكا للقيام بدراساته العليا، منذ كان عمرها 17 سنة، وهي مقيمة في أمريكا لمدة 23 سنة، فاكتسبت الجنسية الأمريكية».
وأوضح البيان أن والدته كانت تقوم بزيارات إلي الولايات المتحدة، وحصلت على الـ«جرين كارد» بسبب هذه الزيارات، وجنسية ابنتها الأمريكية، الذي يعفيها من الحصول على تأشيرة دخول، ويعطيها الحق في الإقامة في أمريكا، ولكنها لم تحصل علي الجنسية الأمريكية.
وقال في نهاية البيان «أرجو أن يكون ذلك معلوما للجميع، كما أنه نظرا لأن المعلومات قطعية وليس فيها أي شك، فإنه سيقوم برفع دعوى قضائية أمام مجلس الدولة، فور ظهور أي شيء فيه رائحة زعم غيرهذا الذي ذكره من بيانات».


#2

كويس البشاير ابدت تبان شوية بشوية
بس مسمعناش يعنى الكلام ده من زمان اول الموضوع دا ظهر
وطلع علينا ابو اسماعيل يضحك ويستهزء ويقول كلام فيما معناه ان بينفى ان اى حد من اسرته معاه جنسيه اجنبيه

دلوقتى اخته طلعت امريكية وعايشه فى امريكا الدولة الكافرة الل هو عايز يحرقها وامه معاها الجرين الكارت برضه بتاع الدولة الكافرة
طب من مش الاولى يروح يلم عائله من امريكا وبلاد الكفر قبل ما يحكم مصر

وعلى فكرة بقى انا اتاكدت ان امه معاها الجنسية الامريكية لان الموضوع ابتدى بتسرسب شوية بشوية لحد ما اعترف باخته

ماما امريكا


#3

[B][SIZE=4]يعني إيه كوكا زيرو؟ يعنى البرادعى تبقي امه محجبة وعايشة فى مصر ومراته من كفر الدوار, وابو اسماعيل امه تاخد الجرين كارد واخته تاخد الجنسية الامريكية.

و برضه الناس تقول البرادعي عميل أمريكي !!![/size][/b]