مصدر رسمى: أبوإسماعيل خارج السباق بسبب الجنسية .. ومرشح رئيسى آخر فى الطريق وثالث انسحب مبكرًا بسبب زوجته

مصدر رسمى: أبوإسماعيل خارج السباق بسبب الجنسية … ومرشح رئيسى آخر فى الطريق وثالث انسحب مبكرًا بسبب زوجته

[B]               لعنة الجنسية المزدوجة تطارد مرشحى الرئاسة[/b]

[B]                             آخر تحديث يوم             الثلاثاء 3 أبريل 2012 - 10:05 ص ا             بتوقيت القاهرة           [/b]

[IMG]http://shorouknews.com/uploadedimages/Sections/Egypt/Eg-Politics/original/Ismail-Abu-campaign-1158.jpg[/IMG]

مجموعة من المنتقبات يحملن لافتات دعاية لحازم صلاح أبو إسماعيل تصوير: علي هزاع

[B]دينا عزت                                                                                            [/b]             [B]«حازم أبواسماعيل سيخرج بالتأكيد من السباق  الرئاسى»، هكذا أكد مصدر رسمى لـ«الشروق» مشيرا الى أن جهات سيادية عليا  بحوزتها من الأوراق الثبوتية ما يحول قانونا وبصورة قطعية دون ترشحه.[/b]

المصدر ذاته قال إن مسألة الجنسيات المزدوجة ممكن أن تؤثر على اسم مرشح أساسى من المرشحين الاخرين كان لديه جنسية لإحدى الدول العربية الكبرى وتنازل عنها، وأضاف إن هناك من خرج قبل ذلك من السباق الرئاسى بسبب تنازل زوجته عن الجنسية المصرية فى سبيل حصولها على جنسية أوروبية قبل أن تعود بعد 5 سنوات للمطالبة باستعادة الجنسية المصرية.

وبحسب المصدر ذاته فإن عدد المرشحين الرئاسيين الرئيسيين الذين سيخوضون الانتخابات فى نهاية الأمر لن يتجاوز 5 على الأرجح سيكون من بينهم كما قال خيرت الشاطر، وفى الوقت نفسه قال مصدر اخر إن فرص الشاطر للوصول للإعادة ليست عالية ويقول المصدر الذى يعمل فى جهة سيادية إن مؤشرات استطلاع الرأى التى أجريت بدقة خلال اليومين الماضيين منذ إعلان جماعة الاخوان وحزب الحرية والعدالة عن ترشح الشاطر «لا توحى اطلاقا بأن الشاطر لديه حظوظ حقيقية للوصول إلى جولة الإعادة حتى فى حالة خروج أبواسماعيل لأن أصوات جماعة الاخوان نفسها مفتتة بين عدد من المرشحين الإسلاميين، إلى جانب عدم ترحيب الرأى العام بمسألة ترشح نائب المرشد العام للإخوان للرئاسة.

من جهة أخرى قالت مصادر وثيقة الصلة بقيادات المجلس الأعلى للقوات المسلحة أن المجلس كان على علم بنية الاخوان وحزبها ترشيح الشاطر وانه لم تكن هناك مفاجآت فى هذا الشأن على الاطلاق، وبحسب احد هذه المصادر « فإن قيادات» المجلس الأعلى تابعت المؤتمر الصحفى للمرشد العام للإخوان ورئيس حزب الحرية والعدالة على التليفزيون».

وأضاف المصدر أن قرار المجلس الأعلى بعفو الشاطر قبل فترة من إعلان ترشحه تم فى ضوء إدارك كامل لاحتمال ترشحه، «وفى ضوء إدراك شبه يقينى أن هذا الترشح سيؤدى فى النهاية لتفتيت الأصوات الاسلامية».

وبحسب المصدر ذاته فإن التطمينات التى نقلتها قيادات المجلس الأعلى للقوات المسلحة فى هذا الشأن الى كثير من القوى السياسية التى اعربت عن قلقها من احتكار اخوانى محكم لجميع السلطات فى البلاد لم ترحب هذه القوى التى أصبحت تشعر بقلق متزايد من أسلمة مؤسسات الدولة «بل إن البعض يطالب المجلس العسكرى بأن يطرح مرشحا قويا فى مواجهة الشاطر الذى سيكون مدعوما بالمكينة القوية للاخوان المسلمين».

غير أن المصدر ذاته استبعد ما يتردد عن احتمال ترشح المشير حسين طنطاوى او سامى عنان، وقال المصدر هناك فى داخل المجلس ذاته من يقول إنه إذا مقبولا أن يغير الاخوان موقفهم فيما يتعلق بطرح مرشح رئاسى بحجة إن مقتضيات الامر تستدعى ذلك فلا توجد غضاضة فى أن يغير المجلس العسكرى أيضا موقفه الذى أعلن عنه إنه لن يطرح مرشحا فى انتخابات الرئاسة».

غير أن المصادر القريبة من المجلس العسكرى اجمالا استبعدت بدرجة كبيرة أن يحدث هذا التغير.

من ناحية أخرى تترقب الحملات الرئاسية للمرشحين الكبار انطلاق حملة الشاطر، وبحسب مصادر «الشروق» فإن هناك مفاوضات تجرى الآن بين عدد من المرشحين الرئاسيين للنظر فى سبل التنسيق فيما بينهم وربما ما هو أكثر من ذلك فى حال تقدم الشاطر فعليا بأوراق ترشحه للرئاسة.

على فكرة يا هندسة
أنا سألت الأخوان عما كنت ذكرته أنا سابقاً ورددته أنت بدون دليل، خيرت الشاطر لا تزال عليه تبعيات جنائية من الأحكام السابقة ولم تزل كلها حتى الآن كما ذكر رئيس تحرير اليوم السابع.
لعبة المجلس العسكري هي الإطاحة بالكل بس واحد واحد، وأنا أظن أن المرشح الذي في طريقه للإطاحة هو أبو الفتوح.

أما الشاطر هايتساب لغاية لما المادة 28 تطيروا ويبقى ما ينفعش يتظلم، ونفضل بقى علينا أن نختار إما عمرو موسى أو حمدين صباحي أو البسطويسي أو شفيق، شفيق مين؟ شفيق يا راجل … والله العظيم حسبنا الله ونعم الوكيل في المسملين إللي بياكلوا في لحم بعض وبيعضوا في بعض علشان الراجل هايلبس الحريم حجاب، وأصبحنا نبيع بعض بأبخس الأسعار ونظن أننا لن نكون سلعة الفاترينة القادمة.

على أية حال، أنا واقف مع من رفع كلمة الله عالية حتى أكون أديت ما علي، فإن أقصوه فسأكون مع من بعده فإن أقصوا الثاني فيصبح ليس لنا أمر إلا السكوت ولزوم البيوت ونسيب العلمانيين والليبراليين أصحاب البوق العالي والسعار المزعج يرتعوا فيها مثل حيوانات البرية لغاية لما تولع فوق دماغهم، أقصد فوق دماغنا، وابقى سلملي على اللي صدعوا دماغنا بدماء الشهداء وأهداف الثورة.

شوف يا ابو انس الثورة باظت من اول ما سمحنا للمجلس العسكرى يعمل اللى هو عايزه من ساعه الاستفتاء
على العموم ان شاء الله ربنا هيفرجها وعلى الاقل مش هنرجع زى الاول ومش مطلوب ان التحسن يكون بهذه السرعه ومفيش ثورة فى العالم حتى الثورة الفرنسية أتت ثماراها من اول سنة او على الاقل عشر سنين

بالنسبة بقى لموضوع الشاطر فيه امرين والخيارات كلها فى ايد المجلس العسكرى
ممكن يقولوا انه اسمه غير مسجل فى كشوف الناخبين لانه لم يرد الاعتبار له ساعتها ومن ثم لا يجوز له الترشح لانتخابات ليس مسجل فيها كناخب
والقول الثانى هو انه اخد رد الاعتبار والعفو الشامل الذى قد يزيل اى اثار سابقه ناتجه عنه ولذلك يمكنه الترشح

بالنسبة بقى لموضوع الشاطر فيه امرين والخيارات كلها فى ايد المجلس العسكرى

يا سلام عليك يا هندسة لما بتهدا.
يعني إن الشاطر لعبة في إيد المجلس العسكري، وما هواش مرشح بحق وحقيقي، دا حاجة كدا يطيروا بيها المرشح الوحيد إللي راعب المجلس العسكري، وأظن إن ما فيش مصري مواطن حقيقي إلا وفقد الثقة تماماً في المجلس العسكري وأنا ظللت حتى شهر أكتوبر الماضي أدافع عنهم وبقوة تم خارت هذه القوة في نوفمبر وديسمبر ثم نفضت يدي منهم منذ مطلع 2012، يبقى الجماعة دول لما يحبوا حد أو حتى على الأقل يقبلوه يبقى لازم نفكر فيه مليون مرة، وأيضاً لما يرفضوا حد وبقوة شديدة يبقى لازم نعيد حسابتنا معاه 100 مرة. لكن نظام التار وتصفية الحسابات عمره أبداً ما يكون في مصلحة البلد، آلاف النصارى يأيدوا مرشح إسلامي منهم 300 يدعمون حملته الانتخابية واحنا أبناء الإسلام نصفة بالجهل والتخلف ونفرح من صميم قبلنا إن أمه بيقولوا عنها إنها معاها ورقة أمريكية.
مصر أغلى من تصفية الحسابات والله، مصر محتاجة لمخصلين أكثر من احتياجها للكوادر المنافقة، مصر محتاجة رؤية وطنية أكثر منها احتياجاً لرؤية بالونية يرضى عنها الجميع بمن فيهم من لا يهمهم شأن البلد.

يا عيني عليكي يا بلدي.

مش علشان النصارى بيأيدوا ابو اسماعيل يبقى لازم المسلمين تأيدوا وللعلم اعتقد ان هذه البيانات مبالغ فيها جدا وخصوصا انه قال انه حصل على 30 الف توكيل من النصارى من 150 الف توكيل يعنى نسبتهم 20 فى المائه طبعا نسبه مبالغ فيها جدا واعلى من نسبتهم فى الشعب المصرى

وابو اسماعيل لا يعبر عن الاسلام وليس انتخابه او تأييده هو نصر للاسلام بل على العكس هو خذلان وبهتان للاسلام احتزاله فى شخصية مثل حازم او غيره وله العديد من الاخطاء الشنيعه التى تنم عن جهل فظيع لا يصلح لان يخرج من رئيس جمهورية والنقطة الثانية هو فرضه التعاليم الاسلامية على الناس كالحجاب او غيرها انا طبعا على المستوى الشخصى مفيش حد من عيلتى او اصدقاء العائلة او اى حد اعرفه اصلا مش محجب ولا بنشرب خمرة ولا بنلعب قمار يعنى كل الحاجات دى مش هتفرق معايا ولكن لا اريد تحويل بلدى الى مجموعة من المنافقين مثل ما يحدث فى السعودية او ايران

والنقطة الاخرى لما يحدث الان فانا اراه على انه انتقام من الله سبحانه وتعالى للسلفيين الذين تهجموا واعتدوا وسبوا الدكتور البرادعى وانت يا ابو انس واحد منهم وهذا الانتقام كان من جنس العمل فكما قالوا على البرادعى عميل وامه كذا ومراته كذا وبنته كذا طلع ابو اسماعيل امه امريكية واخته امريكية واخوه امريكى وازواجهم واولادهم جميعا امريكان ولذلك انا فرحان جدا واشكر الله عز وجل على انزاله هذا العقاب على السلفيين ومرشحهم ولكنى كنت اتمنى ان يتم ترشيحه ويدخل الانتخابات ويخسر خسارة فادحه مثل الشحات ولما بتقول على موضوع تصفية الحسابات ليه مقولتش الكلام ده زمان على البرادعى لما كان بتعرض لحملة قذرة من السلفيين ولا الشتيمه فى البرادعى عادى وحلوة اما ابو اسماعيل تصفية حسابات

وموضوع الجنسية مش ورقه
امه فعلا امريكية وسيتم استبعاده والاخوان منزلوش الشاطر الا لما خادور الجرين لايت من المجلس العسكرى والنهاردة بنت خيرت الشاطر منزله بيان على صفحة الحرية والعدالة
ممكن تقرأه من هنا

فيه نقطة مهمة اوى بقى بتقول ايه فيها

و اضافة الي كل ذلك هناك مكر يُحاك بليل ضد المسلمين
لقد أعدوا عدتهم لترشيح عمر سليمان او من يشبهه و اشهد الله ان ابي الحبيب خيرت الشاطر حتي ليلة ترشيح الاخوان له والذي ظل يعرض عليه لمدة عام وهو يرفضه كان يبحث بديل دعم حبيبنا الشيخ حازم رغم رفض البعض لفكرة طلب الاماره و رؤية البعض ان هذا المنصب يحتاج الي خبرات إداريه واقتصاديه اكبر
الا انه ليلة قرار الاخوان كانت احد المحددات الهامه التي أثرت في قرارهم هو إبلاغ الجهات المسئوله لهم انه سيتم رفض أوراقه لتأكدهم من ازدواجية جنسية والدته الغالية رحمة الله عليها

يعنى الموضوع زى ما قال البرادعى الله يمسيه بالخير مسرحية
من الاخر كده حازم ابو اسماعيل طير انت

هو فرضه التعاليم الاسلامية على الناس كالحجاب

يا أحمد انت مش خابف الناس تستقل من قيمة المنتدى وهم بيقرأوا هذا الكلام، كلامك يا أحمد من العصر الحجري واترد عليه من قبل ما أخناتون يتولى عرش مصر. مشكلتك انك مش عاوز تسمع الكلام إللي الناس كلها سمعته وبالتالي انت أصبحت تتكلم بنبرة حتى عمرو أديب نفسه بطل يتكلم بيها. يعني موضوع الحجاب والخمرة والكلام الفاضي ده انتهى من زمان، ودي كلها بالونات انشاعت في البداية تماماً زي ما حصل مع حزب النور وطلع حزب النور أداؤه الإسلامي أقل من المتوقع بكتير جداً والناس طلعت حلوة وما بتعضش، هو نفس الكلام وأكثر مع أبو اسماعيل.
بجد يا أحمد نصيحة مش علشان أي حاجة، علشان المنتدى بس. بلاش موضوع الحجاب وفرض الدين والكلام ده كله لأنه بجد هايحط جداً من قيمة المعلومات ودرجة النقد المطروح في المنتدى. لأنه اترد عليه والناس كلها سكتت ما عدا انت. لو تحب إني أسيب موضوع أبو اسماعيل ده خالص علشان نحافظ على مستوى موضوعات المنتدى العام أنا ما عنديش مشكلة، لكن لو هانكمل في الكلام فلازم نهتم بدقة النقد وسلامته من التشويش الإعلامي.

كانت احد المحددات الهامه التي أثرت في قرارهم هو إبلاغ الجهات المسئوله لهم انه سيتم رفض أوراقه لتأكدهم من ازدواجية جنسية والدته

ههههههههههه
صباح العـ×ـط

يعني المجلس العسكري عاوز واحد إسلامي يمسك، لكن لما يا عيني اكتشفوا ازدواجية جنسية أم الشيخ حازم، قما زعلوا وخافوا على البلد وطلبوا من الشاطر إنه يرشح نفسه علشان لازم يكون عندنا مرشح إسلامي.
مش ده هو نفسه المجلس العسكري إللي قبلها بيومين كان بيهدد الأخوان برده إنه هايسجنهم ويلمهم كلهم في المعتقلات، ولا دي حاجة وخوفهم على إنه ما يكونش فيه مرشح إسلامي يصبحى رئيساً دي حاجة تانية، طيب بجد لو بيتخانقوا مع الأخوان طيب ما عندهم الدكتور عبد الغفور راجل طيب وابن حلال وما حدش هايزعل منه ولا هو أصلاً هيزعل حد.

دمـــــــــــــــــــــــــــــــاغي، أنا مش عارف الناس بقت بتفكر ازاي، ولا مش عارف هو أنا إللي بقيت بأفكر ازاي، ما هو لازم فيه حاجة غلط، أو إن بقى الدنيا هي اللي اتغيرت.

فى ايه يا ابو انس هو مش ده كلامه ولا انت عايزانى اقول الكلام اللى يعجبك وبس
وبعدين واضح اخد الموضوع عندك بسخرية دليل على انك مش لاقى حاجة تقوله

فى ايه يا ابو انس تانى انت مش عايش فى الدنيا ولا ايه قولنا ميت مرة ان المجلس العسكرى ميهموش مين اللى هيحكم سواء اسلامى او حتى يهودى المهم يعرف يسيطر عليه سواء اخوان او عفاريت المهم يقدر يسيطر عليه
والاخوان زى السمنة على العسل مع المجلس العسكرى سيبك من المسرحيات الهابطة اللى بتتعمل
الشاطر زى ما قلت قبل كده هو المرشح التوافقى اللى يقدر يتفاهم مع العسكر وفى نفس الوقت اسلامى ومحدش هيقدر يتكلم عليه ودا معنى التوافقى

هو مش ده كلامه

لا مش كلامه يا هندسة، وأنا طلبت منك رؤية لقاء 6 على 1 وانت تعرف إنه مش كلامه بس انت إللي رفضت ولا تزال تردد كلام عفا أثره واندثر.

حتى لو سلمنا أن الرجل قال هذا في البداية -وهو لم يقله أو على الأقل كما فمتهم أنت- ثم عاد عنه الآن وتراجع عنه، هل يصح أن نجدد الرفض حتى لو الراجل صلح من نفسه، يعني احنا برده عاوزين الرئيس الديكتاتور الذي لا يتراجع عن رأيه أبداً؟ أم أننا نريد من يصحح خطأه.

على كلا الفرضين أظن أنه لا يصح أن نجدد النكران على إنه هايفرض الحجاب على الرجالة والنصارى.

خليه الاول بس يشوف موضوع امه الامريكية وبعدين نشوف هندعمه ولا لا