استشارة بخصوص سلم داخلي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخواني الكرام

اطلب المشاورة منكم والنصح والرأي بعد الله فيما يلي

• بدي ان شاء الله اعمل سلم داخلي لربط دورين ببعض وده تخطيط خاص بالمنزل تبعي

والسلم بدي اضعه في الصالة كما هو موضح في الصورة بالدائرة الحمراء والسلم او السلام الا بدي اعملها اعتقد انها هتكون واحد من تلك السلالم في الصور التالية ك

واستفساري في النقاط التالية :

1- اولا الصالة مصبوبة يعني ما فيهاش فتحه للسلم فهل ينفع اني افتح فتحة في السقف ليها وما هي مقدار الفاتحة المطلوبة للسلم علما ان مساحة الصالة تقريبا 3 متر في 3 متر فا ايه المساحة المطلوبة انها يتم فتحها او بمعني ادق ما هي قطر الدائرة علما بان السلم ان شاء الله هيكون دائري وفي اي مكان هيتم عمل ذلك هل هيكون في منتصف الصالة ام في الاطراف علما بان الصالة مصبوبة وقال لي البعض انه لا يجوز انك تعمل فتحه في السقف لان ده هيضعف السقف ومش عارف ايه كلام كتير يعني وفي الا قال من كتر الخبط في السقف هيضعف وهيفك من بعضه وبصراحة مش عارف هل الكلام ده صحيح علميا ام لا فا نرجو النصح من اهل الخبرة

2- السلم هيكون تكلفته كام تقريبا سواء تم عمله حديد او خشب يعني تقريبا كده

3- عاوزكوا تختاروا السلم المناسب لي من الصور السابقة وايهما افضل عمله خشب ام حديد وليه
4- عايز نصيحتكم من الناس الا نفزت شغل زي ده وايه العواقب الا قبلتهم لما عملوه وايه الا اخد بالي منه وهل الحداد الا بيصمم الحاجات دي والا مهندسي الديكور وانه الافضل

وختاما لكم جزيل الشكر

والله الموفق والمستعان

اخواني في الله ده ابعاد الصالة عندي تقريبا كما يالصورة

وعامل دائرة قطرها 150 سم اتوقع انها مطلوبة للسلم الدائري فهل انفع افتح فتحه في السقف بهذا القطر ام لا يجوز وهل انفع ازيد في القطر ام لا يجوز

وشكرا