منزل ضد السرقة فكره رائعه

منزل ضد السرقة

فكره رائعه

الفكرة أراها تكاد تكون مستحيلة للتطبيق.

ليه مستحيله ابو انس ممكن وتطبق عادى ولكن عاوزة قصور او مليونير يصرف عليها

هى مش مستحيلة بس مكلفة جدا طبعا لكن بالنسبة للناس اللى عندهم بيت زى ده هتكون حل عبقرى ليه

يا باشمهندسين شوفوا الشباك حجمه أد آيه، ولازم له مفصلات شكلها عامل ازاي وفينه المحرك إللي هايحركه، وفينها المحركات اللي هاتحرك الكلام ده كله، وأمور كتيرة لو اتسكملناها -على حد ظني- مش هايكون الشكل الجمالي بنفس الطريقة المعروضة.

وايه المشكلة هذه الاومور كلها يمكن اخفاءها او تكون مدمجة فى الشباك نفسه وكذلك التوصيلات الكهربية

وكذلك التوصيلات الكهربية

أنا لا أتكلم عن الوصلات الكهربية، أنا أتكلم عن المحركات وتروس تخفيض السرعات وأدوات نقل الحركة. يعني مثلاً الحائط الكبير ومشواره الذي يبدو من الصورة أنه من 20 إلى 30 متر، والذي لا يوجد له تثبيت من أعلى وإنما هو تثبيت من أسفل فقط.
كل هذه تساؤلات لا أقول أنها ستعصف بهذا التصميم ولكنها على أي حال تحتاج إلى إجابة.
كنت مرة حضرت محاضرات هندسة قيمية وكانوا المحاضرين والطلاب كلهم هندسة مدنية فكانوا يتكلمون عن خيال المهندس العماري وكيف أن المهندس الانشائي لابد أن يدقق النظر فيهمن وجهة نظر الهندسة القيمية وتحدثوا عن الصراع بين المعماري والانشائي، أما في هذا النموذج فالانشائي سيكون سعيداً جداً وسيبقى الصراع بين المعماري والميكانيكي لأول مرة :slight_smile: وبعدين بقى الجماعة بتوع ميكانيكا روحهم قصيرة وخلقهم ضيق مش زي بتوع مدني :slight_smile: يعن في أول جدال مع المعماري ممكن يديله مفتاح فرنساوي ف راسه ويرتاح :slight_smile: علشان كده بس أنا قلت أطرح تساؤلاتي قبل ما يحصل المحظور :slight_smile:

انا مش عارف ايه المشكلة وليه انت افترضت حاجات ممكن متكونش هى الموجودة فى الحقيقة

ولادعى لوجود اى تثبيت من الاعلى او من الاسفل فقط ممكن يكون على هيئة مجري وينزلق الحائط عليه والمحرك مدمج فى الشباك نفسه ولا داعى لوجود اى تروس لتخفيض السرعه لانه بالطبع ستكون المحركات DC يعنى سرعتها قليله جدا والعزم سيكون عالى

وهناك ايضا بعض الابواب تكون لها مفصلات للداخل والخارج ويمكن ان تكون الابواب من الصاح والمدعم بالالواح الحديد من الداخل ويكون وزنها خفيق ويمكن تحريكها باليد

انا مش عارف ايه المشكلة وليه انت افترضت حاجات ممكن متكونش هى الموجودة فى الحقيقة

ولادعى لوجود اى تثبيت من الاعلى او من الاسفل فقط ممكن يكون على هيئة مجري وينزلق الحائط عليه والمحرك مدمج فى الشباك نفسه ولا داعى لوجود اى تروس لتخفيض السرعه لانه بالطبع ستكون المحركات DC يعنى سرعتها قليله جدا والعزم سيكون عالى

وهناك ايضا بعض الابواب تكون لها مفصلات للداخل والخارج ويمكن ان تكون الابواب من الصاح والمدعم بالالواح الحديد من الداخل ويكون وزنها خفيق ويمكن تحريكها باليد

واضح يا هندسة إن قصة advanced robotics خليت الدنيا كلها عندك ممكنة :slight_smile: محرك دي سي وأكتواتورز مدفونة وتقنية النانو شويه وها تدخل في الموضوع علشان نعمل باب :slight_smile:
باشمهندس أحمد تثبيت حائط بطول 30 من أسفل فقط مع وجود رياح أو زلازل هو أمر ليس مستحيلاً ولكنه قد يكون خيالاً بحيث أيضاً يكون كل منظومة الحركة مدفونة تحت الأرض ومحافظة على شكلها الجمالي ولازم كمان يكون فيه سير شكل سير الدبابة من على جانبي الباب علشان يغطي المجرىبعد أن يتحرك عنها الباب،أحسن تيجي قطة وتولد فيها بالليل.

أنا أعرف أنه بفضل الله لا شئ مستحيل ولكن cost/benfits لابد أن تكون في الحسبان الهندسي وإلا قد يكون أرخص لصاحب هذا المنزل أن يتعاقد مع شركة أمن وبرتاح من اللصوص للأبد.

على فكرة هذا الحوار هو حوار جميل جداً لأنه هو السبيل لتحقيق التصميم.

فين الحائط ال 30 متر اللى متثبت من تحت ده؟؟
انا قلتلك مجرى بيتحرك عليه وهو كده كده محكوم من فوق والجنب الموضوع بسيط جدا انا مش عارف والله ايه المشكلة وطبعا حاجة زى كده هتكون ارخض بكتير من شركات الامن وخصوصا فى اوربا وامريكا

هنا مثلا ممكن يمكن المحرك والكهرباء بتاعته مدفونه تحت الارض والعمود ده اللى فى الصورة هو اللى يتحرك والباب يتحرك معاه او يكون جوه الباب نفسه لانه طبعا الباب مش مصمط يعنى صاج ومن جوه فاضى فقط مدعوم بالالواح حديد

وهنا الحائط اللى 30 متر اللى بتقول عليه واضح المجرى اللى فوق والمجرى اللى تحت يعنى الحائط مش هيروح فى حته ولا زلال هيعمل فيه حاجة ولو لتحط تحت وفوق عجل صغير يتحرك على المجرى مش هيكون فى اى مشكلة واى محرك صغير هيحركه وحتى ممكن تحركه بايدك كمان

رأيت الصور و يتهيألي بأنها حقيقية و أن البيت منفذ فعلاً على ارض الواقع !! أعتقد أن الفكرة ممكنة و لكن منظر المنزل طالع و كأنه صندوق او حصن و هذا سيحول الصراع من الانشائي مع المعماري الى صراع بين الكهربائي و الميكانيكي و الانشائي و المعماري مع صاحب المنزل لأن منظر البيت إلتعن أبو شكله

دي تقريبا شبه مستحيله للشخص العادي واشبه بالسجن للساكن جواه

بالنسبة للشخص اللى جوه مش هيحس باى حاجة هيكون زى اى بيت او فيلا عادية
انما فى حالة السفر البيت هيتحول الى صندوق

تعرف يا احمد ان معظم البيوت في مصر عاملين سيفتي عالي جدا وبرده الحرامي مش بيغلب

لا مش شرط فى مصر مفيش السيفتى العالى اللى بيكون فيه اجهزة تحكم وليزر يحدد اى حرجة والتنبيه فى الحال للبوليس
كل اللى الناس بعمله بوابات وشبابيك حديد وكل حاجة بيكون ليها قفل او كالون وهو نقطة الضعف

عندك حق الناس كلها مش مهتمية بالسيفتي على ان لو يعرفوا قد ايه ان السيفتي مهم جدا ولسلامة الناس ايضا. اتمنى بان يجي يوم والناس تعرف يعني ايه سيفتي وتقدر تطبق الكلام ده عندها في البيت او في المكتب وغيره.