إضافة جديدة لأنصار أبو الفتوح


(أبو أنس المصري) #1

بعد فشله فى إقناع مرسى بالانسحاب

	[B]  				 				  						أبو إسماعيل يؤيد "أبو الفتوح" رئيسًا لمصر  				 		[/b]

[LEFT][COLOR=#000000][RIGHT] كشف الشيخ صفوت بركات، القيادي بحملة الشيخ حازم صلاح أبو إسماعيل، المرشح المستبعد من انتخابات الرئاسة عن أن الشيخ حازم أعلن تأييده ودعمه بشكل رسمى للدكتور عبد المنعم أبو الفتوح المرشح لمنصب رئاسة الجمهورية فى الانتخات الرئاسية المقرر إجراؤها فى أواخر الشهر الجارى.
وأضاف بركات فى تصريحات لـ"بوابة الوفد" أن الشيخ حازم سيعلن دعمه لأبو الفتوح فى مؤتمر صحفى السبت القادم في الدرس الأسبوعي بمسجد أسد بن الفرات بالدقي.
وأشار بركات إلى أن الشيخ حازم اتخذ هذا القرار مع جميع مؤيديه ومستشاريه وأعضاء حملته أمس الأربعاء بمقر منزله، وذلك بعد أن فشلت مساعيه التى كان يقوم بها منذ أن تم استبعاده من سباق الرئاسة فى محاولة الاتفاق على مرشح رئاسة واحد يعبر عن التيار الإسلامى.
وتابع بركات أن الشيخ حازم سعى وضغط على جماعة الإخوان المسليمن من أجل سحب مرشحها ومن ثم الاتفاق على أبو الفتوح كمرشح إسلامى واحد إلا أن جماعة الإخوان أصرت على موقفها بعدم سحبها المرسى لحساب أبو الفتوح، مشيرا إلى أن محاولات الشيخ حازم كانت من أجل رأب الصدع ولم شمل التيار الإسلامي، حتى تفيق جماعة الإخوان وتعود إلى رشدها.
من جانبه، قرر مجلس شورى العلماء فى بيان له حصلت “بوابة الوفد” على نسخة منه، ترك أمر اختيار رئيس الجمهورية لتقوى الله فى نفوس المسلمين، مطالباً الشعب المصرى باختيار المرشح الأقرب إلى المنهج الإسلامى والأكثر حسمًا بقضية تطبيق الشريعة، على أن يكون من المرشحين الإسلاميين واضحى الهوية، وعدم دعم أى مرشح لا يصرح بوضوح بتطبيق الشريعة وحراسة الدين وسياسة الدنيا به.
وأوصى مجلس الشورى المرشحين بتقوى الله والوفاء للمواطنين والهيئات بما تعاهد عليه الجميع، من السعى الجاد لتطبيق الشريعة، والحكم بالحق والعدل، وتحمل أعباء خدمة هذا الوطن وشعبه.
يشار إلى أن مجلس شورى العلماء كان قد أعلن تأييده فى وقت سابق للشيخ حازم صلاح أبو إسماعيل الذى تم استبعاده من سباق الرئاسة نظرا لأنه الأصلح والأقرب لتطبيق الشريعة الإسلامية.


اقرأ المقال الأصلي علي بوابة الوفد الاليكترونية الوفد - أبو إسماعيل يؤيد “أبو الفتوح” رئيسًا لمصر

[/color][/left][/right]


#2

والله احسن حاجة عملها من ساعه موضوع امه بدل ما يجعع على الفاضى والمليان على الفضائيات وهو بيكذب


(أبو أنس المصري) #3

هو انت يا هندسة ما بتعرف تذكر لواحد بتكرهه حاجة حلوة أبداً.

قديماً قال الحكيم العاقل:

[CENTER]أحبب حبيبك هوناً ما *** عسى أن تبغضه يوماً ما
واكره عدوك هوناً ما *** عسى أن تحبه يوماً ما

[RIGHT]الله على لطفك بنا ورحتك بنا يا رب، كم نعصيك ونغضبك ولكنك تحلم علينا.

ياه لو ربنا بيعاملنا بمدأنا البشري مع بعض، والله كنا هلكنا كلنا في أول محطة.

بس تعرف يا أحمد، والله العظيم بجد أنا لما قرأت ردك، ارتحت جداً لأنه كان فيه كابوس كبير كنت خايف منه بس الحمد لله لم يأت بشر كبير ولكنه “تحت السيطرة”، هذا الكابوس هو ردك على هذا الخبر :slight_smile: بجد وأنا أضع الموضوع قلت في نفسي ربنا يستر أحسن تغير كلامك وتسيب أبو الفتوح هههههه
بس الحمد جات سليمة، خبطت في أبو اسماعيل بس، وأبو اسماعيل على أي حال هو بره المسابقة، المهم بس ربنا يستر أحسن بشاير السعودية مش في صف أبو الفتوح خالص.
[/right]
[/center]


#4

انا لا اكرهه شخصيا بل على العكس انا احب بعض موافقه وخصوصا التى ضد العسكرى ولكنى لا احب الكاذب

وبالنسبة لتغيير رايى انا خلاص اصلا انتخبت ابو الفتوح وفعلا لسه نتيجة السعودية متأخره وفى اشاعات بتقول ان مرسى واخد 32 الف وابو الفتوح 9 بس معتقدش انها حقيقية وخصوصا ان النسب بعيدة جدا عن بعضها ولكن عموما نتيجة الخارج لا تعبر كثيرا وحتى ان عبرت فستكون هناك اعادة بين ابو الفتوح ومرسى وهذا سيكون فى صالح ابو الفتوح


(أبو أنس المصري) #5

نتيجة السعودية هذه فيها تدليس كبير، لأنهم إن صدقوا فهم ذكروا نتيجة مرسي في الرياض وجدة وأما ما ذكر لصالح أبو الفتوح فهو ما حصل عليه في جدة فقط.

هي المؤشرات على غير المتوقع فعلاً تتجه نحو تقدم كبير لمحمد مرسي على الرغم أنه في العمارة مثلاً عندنا الكل أبو الفتوح ما عدا واحد بس، وفي الشغل كلنا أبو الفتوح ما عدا زميل هو أصلاً عضو نشيط في الجماعة واستطاع أن يؤثر فقط على واحد بس في حين غفلة مني، وحتى زوجة زميلنا هذا هي نفسها انتخبت أبو الفتوح، ولما ذهبت للبريد كل من سألت كان أبو الفتوح أيضاً في ما عدا واحد كان برده زوجته مع أبو الفتوح.
وحتى زمالينا اللي كانوا في القنصلية شافوا واحد كان عامل استطلاع للرأي وكانت النتيجة في صالح أبو الفتوح.

بس المؤشرات الرسمية كلها بتشير لتفوق كبير لمحمد مرسي في جدة حيث كانت النسبة تقريباً 27 ألف صوت لصالح 8500 صوت.

بس ابو الفتوح عمل شغل كويس جداً في أغلب الدول الأخرى، وإن شاء الله في مصر هايكون شغله أكبر وأحسن.

بس أجدع شئ في تصويت الخارج هو تطبيق قانون العزل على الفلول رغم أنف بجاتو وشفيق وموسى.


#6

ايوة فعلا محمد مرسى فى جدة واخد 26 الف وابو الفتوح 14 والرياض واخد فيها اعلى برضه بس للاسف هذه النتيجة غير مبشرة وربنا يستر


#7

ايه المهزلة اللى فى السعودبة دى يا ابو انس انا مش عارف انت بتعمل ايه عندك ؟؟
كده مرسى بقى الاول رسمى فى الخارج بسبب السعودية


(أبو أنس المصري) #8

والله إلى حد كبير جداً عندك حق مقارنة بالنتائج اللآتية من أوربا :slight_smile:

بس زي ما هو واضح إن الكارثة لم تأت من جدة ولكنها جات من الرياض، شوف عبد الظاهر هو اللي كان بيعمل آيه :slight_smile: حتى الكويت وقطر نتائجهما كويسة، هي الرياض بس اللي خربت الدنيا على الآخر.

بس للعلم يا أحمد فإن نسبة الأخوان في السعودية أعلى بكتير جداً جداً من نسبة الأخوان في مصر وزي ما أنا شايف إن نسبة المشاركة لحد كبير كانت سيئة فهي لم تتجاوز 52% على الرغم أنه من المفترض أن هذه الكتلة الانتخابية تكون مشاركتها لا تقل عن 80% لأنه لا يوجد منهم مرضى ولا كبار سن ولا أصحاب إعاقة وكذلك هم كلهم سجلوا بمحض إرادتهم ولم يدرجوا تلقائياً كما هو الحال داخل مصر. وأكيد طبعاً الاخوان كلــــــــــــــــــهم صوتوا في حين أن المتقاعسين أكيد نسبة لا تقل عن 85% منهم لو صوتوا ما كانوش هايدوا مرسي.

إن شاء الله النتايج في مصر مش هاتكون بهذه الطريقة إطلاقاً ولكن الموضوع عاوز تصعيد شعبي للتصويت، لأنه لو لم يصوت الناس فحتماً لن تخرج النتيجة الحقيقية وسنكون تحت أحد أمرين:
الأول فرض مرشح الكتلة التي لا تتوقف عن الحركة وهو الاخوان
والثاني تحويل هذه الأصوات لصالح مرشح الفلول

أما لو الشعب كله خرج فأنا أراهن على أن النتيجة ستختلف تماماً عن الخارج المحسوم مقدماً لصالح الأخوان حتى لو كانوا رشحوا رضيع لم يفطم لأنهم لم يستخدموا الأنصار بقدر ما استخدموا الأعضاء في التصويت.

أنا على صلة ببعضهم وأقول لك إنهم لم يناموا لمدة أسبوع، فعلاً لم يناموا وبعضهم أخد أسبوع أجازة.

بس إعلان النتيجة بالخارج قبل بدء النتيجة بالداخل هو أمر حسن جداً لأنه سيكون ناقوس خطر لأنصار ابو الفتوح ومن يؤيدوه أنهم أمام منافس أتباعه أكثر من أنصاره، وفي ذات الوقت قد يمنح الاخوان لمحة كبر وثقة زيادة تجعلهم لا يقدرون لانتخابات الداخل قدرها ويظنون انهم حسموا النتيجة.

حسب البيانين دول تكون النسب كالتالي:
مرسي 49%
فتوح 26% بفارق 32 ألف صوت ود رقم مش كبير احنا كنا بنشوف في مجلس الشعب فارق 60 ألف صوت في دايرة واحدة، يعني ممكن أقول لك إن السويس لوحدها لو حزب النور اشتغل فيها صح هايطيروا نتيجة السعودية بكاملها، ولو فعلاً حملة أبو اسماعيل مشيوا فعلاً خلف ابو الفتوح يبقى دول لوحدهم يطيروا هذا الفارق بخبطة واحدة

حمدين صباحي 11% وهو ما معناه أن احتماله في الإعادة يتضائل إلى حد ما.

أما الجماعة إياهم فلا عزاء للفلول.


(أبو أنس المصري) #9

هو برده بيني وبينك تأييد أبو الفتوح أتى متأخر جداً لأن أغلب الشغل في السعودية والاتجاه كله كان رايح وبلا منافسة تذكر على الإطلاق لحازم صلاح أبو اسماعيل وهذا ما يفسر انخفاض نسبة المشاركة عن نسبة التصويت بالرغم أن كلا الأمران كان محض اختيار ونابع عن عزم وقصد، ولكن طبعاً إقصاء ابو اسماعيل أصاب كثيرين بصدمة منهم من استطاع تجاوزها ومنهم من لم يستطع تجاوزها.


(أبو أنس المصري) #10

شفيق يتصدر تصويت المصريين فى إسرائيل بانتخابات الرئاسة يليه موسى

حصل المرشح الفريق أحمد شفيق على أعلى عدد من اصوات الناخبين المصريين فى إسرائيل بعد انتهاء فرز أصوات الناخبين هناك فى الانتخابات الًرئاسية للمصريين بالخارج.

حصل أحمد شفيق على ٤٩ صوتا أعقبه عمرو موسى بثمانية أصوات ثم حمدين صباحى بأربعة أصوات وعبد المنعم أبو الفتوح بثلاثة أصوات ثم محمد مرسى صوتين وسليم العوا صوتين


#11

على العموم حصل خير وربنا يستهر ان شاء الله فى الداخل
هما كل الحكاية 60 الف صوت وحتى لو نسبه الاخوان فيهم والمؤيدين ليهم كبيرة
مش هتكون النسبة دى داخل مصر وخصوصا ان الاعداد بالملايين
ومن ناحية الحضور متقلقش الناس هتروح وباعداد كبيرة

انا شايف ان المشكلة دى سببها ارتفاع شعبية حمدين شوية الفترة الاخيرة على حساب ابو الفتوح وده هيكون ميزه لو ابو الفتوح دخل اعادة مع مرسى هيكون هو الكسبان وباكتساح لان مرسى كتلته سابقة اما ابو الفتوح فهياخد كتلة صباحى بالاضافة للفلول كمان


(أبو أنس المصري) #12

المشكلة إن اللي بينتخب حد لما بيخرج من الإعادة ما بيرحوش ينتخبوا. وبعدين العصبيات القبلية الموجودة في انتخابات مجلس الشعب مش موجودة في الرئاسة.

بس آيه رأيك يا هندسة في هذه النتيجة، هل لايزال احتمالية التزوير قائمة بحيث نجد مثلاً واحد خارج المنافسة إطلاقاً زي شفيق مثلاً فنلاقيه داخل إعادة أمام واحد زي الفتوح أو مرسي؟؟
ولا الموضوع ده لحد كبير زاد خناق التزوير بحيث أصبح الأمر قد يصعب السيطرة عليه وسيكون فضيحة علنية. لأني أنا مش يهمني مين يمسك بقدر ما يهمني ازاي هايمسك، لأنني لازلت مؤمن أنه لو نجح مرشح الأخوان رغم ما أشيع ضد الأخوان ودعايات ضياع أصواتهم في الشارع المصري ومع كل ده نجح مرسي على الرغم إنه كشخص عمر ما حد هاينتخبه أبداً وإنما الناس بتنتخب الأخوان وبمنتهى العلانية، مشروع “النهضة والسلام حرفين عبور” معلش أنا ماعرفش ليه اول ما اسمع كلمة مشروع النهضة بعد ما كان مبارك مصدع دماغنا بالسلام، أفتكر الواد سواق المايكروباص وهو بينادي “العبور والسلام حرفيين والنهضة” :slight_smile: المهم إن الناس تشارك وإننا نختار رئيس، لا يفرض علينا هذا الرئيس، لأننا لو اخترناه كم سنة ويروح بالسلامة، لكن لو فرض علينا يبقى لن يخلعه إلا ملك الموت.


#13

لا طبعا صعب احتمالية التزوير اللى بتقول عليها دا مش يبقى تزوير دا يبقى هبل وخصوصا بعد ثورة وبعدين يعنى المجلس العسكرى مش هيموت اوى على شفيق ولا على عمرو موسى هو فى ايديه كل حاجة ومسيطر على كل حاجة ويقدر يتعامل كويس مع اى حد بل على العكس مش فى مصلحة العسكرى ابدا يكون شفيق او موسى الرئيس لانه هيوجد كل التيارات عليه

ومن الناحية دى أطمن ميه الميه ان الانتخابات هتكون سلمية ومفيهاش اى مشكلة خالص


(أبو أنس المصري) #14

بس للعلم بس المجلس العسكري فعلاً هايموت على شفيق، هذا الكلام رواية وليس نقلاً للأخبار.
بل بالعكس دا فيه نظرات متفائلة جداً -متشائمة جداً بالنسبة لنا- إن الأمر ده كله لعبة هدفها نكش ورق كل القوى إللي ممكن تكون معارضة في يوم من الأيام علشان يضعوا النقاط على الحروف.

تعرف يا هندسة إنه حتى الآن يتم رفض بعض الناس للعمل في الجيش أو الشرطة بسبب “دواعي أمنية” والتفسير بيكون “مسجل سياسي” من كام سنة؟؟؟؟ هل مسجل سياسي في أحداث العباسية أو محمد محمود، لا والله مسجل سياسي من أكثر من 15 سنة.
يعني ابن الكتاتني لو حب يدخل الجيش هايترفض لدواعي أمنية، ابن مرسي، ولا بلاش ابن مرسي لأنه يحمل الجنسية الأمريكية، ابن عصام العريان رئيس الكتلة البرلمانية الكبرى في مجلس الشعب لو حب يدخل الجيش هايترفض لدواعي أمنية. صاحبك أبو أنس لو حب يشتغل في مشروع حفر صرف صحي يمر بجوار بوسطة البريد هايترفض لدواعي أمنية، لأنه كان عضو في بؤرة سلفية -طبعاً ‘لى حد تعبيرهم هي لا بؤرة ولا حاجة- من 10 سنوات، وكذلك ابن حمدين صباحي وغيرهم.

بالمناسبة الجماعة اللي بيشككوا في ان الربيع العربي إنه يتبع أجندات خارجية، إسرائيل هاتموت من الرعب بسبب الربيع العربي وهذا الكلام مش كلام فاضي لا والله حقيقة من داخل النبض السياسي الإسرائيلي.


(أبو أنس المصري) #15

بس للعلم بس المجلس العسكري فعلاً هايموت على شفيق، هذا الكلام رواية وليس نقلاً للأخبار.
بل بالعكس دا فيه نظرات متفائلة جداً -متشائمة جداً بالنسبة لنا- إن الأمر ده كله لعبة هدفها نكش ورق كل القوى إللي ممكن تكون معارضة في يوم من الأيام علشان يضعوا النقاط على الحروف.

تعرف يا هندسة إنه حتى الآن يتم رفض بعض الناس للعمل في الجيش أو الشرطة بسبب “دواعي أمنية” والتفسير بيكون “مسجل سياسي” من كام سنة، هل مسجل سياسي في أحداث العباسية أو محمد محمود، لا والله مسجل سياسي من أكثر من 15 سنة.
يعني ابن الكتاتني لو حب يدخل الجيش هايترفض لدواعي أمنية، ابن مرسي، ولا بلاش ابن مرسي لأنه يحمل الجنسية الأمريكية، ابن عصام العريان رئيس الكتلة البرلمانية الكبرى في مجلس الشعب لو حب يدخل الجيش هايترفض لدواعي أمنية. صاحبك أبو أنس لو حب يشتغل في مشروع حفر صرف صحي يمر بجوار بوسطة البريد هايترفض لدواعي أمنية، لأنه كان عضو في بؤرة سلفية من 10 سنوات، وكذلك ابن حمدين صباحي وغيرهم.

بالمناسبة الجماعة اللي بيشككوا في ان الربيع العربي إنه يتبع أجندات خارجية، إسرائيل هاتموت من الرعب بسبب الربيع العربي وهذا الكلام مش كلام فاضي لا والله حقيقة من داخل النبض السياسي الإسرائيلي.


#16

حتى لو هيموت على شفيق هتبقى احلام واوهام لانه مفيش حد يصدق ان شفيق ممكن ينجح ابدا الا بالتزوير وحتى لو نجح وزى الفل كل التيارات والقوى السياسية هتتوحد ضده بما فيهم الاخوان والمجلس العسكرى لن يستطيع تحمل مثل هذا الامر وخضوضا ان شفيق سيكون مجرد واجهة رئيس


(أبو أنس المصري) #17

ربنا لا يحوجنا لهذا الموقف أبداً.

يا رب أبو الفتوح ينجح لأنه هو الشخص الوحيد من وجهة نظري اللي لو نجح الناس كلها هاتسكت.

لأنه واضح جداً إن كل طوائف الشعب وراه، إلا الفلول والأخوان، وأظن إن أي مرشح غيره يتولى مقاليد مصر سيكون سبباً في بقاء ميدان التحرير محشوداً ضد النظام وهو ما عانينه منه كثيراً الفترة السابقة، لأن الحشد المستمر كوسيلة لاتخاذ القرارات الصحيحة وديمومة اللجوء للمحكمة الإدارية تارة والدستورية تارة أخرى هي بيئة تصلح فقط لحالة الإنعاش وليست بيئة صالحة للحياة اليومية.

اللهم ول علينا من يصلح الله به البلاد والعباد.


(زهير عميري) #18

اللهم امين