طلب ضرورى جدا هل يشتطيع احد التحويل من سيرفس الي سوليد

لو سمحت اريد تحويل الشكل الذي في المرفقات من سيرفس الي سوليد

انا عندي سوليد 2011 نرجو أن يتم حفظة علي امتداد IGS

الطريقة هي اولا
kint surface حيث يقوم بجعل كل الاسطح ب surface body واحد فقط
والخطوة الثانية هي thikin feature بحيث يقوم بتحويله لسوليد

هذه الطريقة المفصلة ويمكن تجاوزها بخطوة واحدة عن طريقkint surface بتفعيل خيار try to form solid

معلش ممكن تعملها عشان بيزهر معايا خطأ الشكل في المرفقات
شكرا

اية يا جماعة محدش عرف يحولها

طيب انت من فين جبتها ؟

كان في واحد رسمها علي power shape وانا عاوز أعملها scale في x=1.17 y = 1.25 z = 1.25 فا البرنامج رافض يعملها scale عشان سيرفس انا عاوز أحولها لسوليد
أرجو اكون وضحت
شكرا

انا ما عرفت اعملها
حاولت فيها وما زبطت معي

طيب الشكل دة عبارة عن core لمنتج لو اديتك المنتج ممكن تتطلعلي منة core and cavity
ارجو الرد

اديني المنتج وان شاء الله بعمل جهدي اطلعلك منو كور وكافيتي

السلام عليكم
إسمحولي أنبهكم عن سبب المشكلة
شاهدوا الصورة التالية
هناك تداخل في السطوح وهذا هو السبب بعدم إمكانية التحويل لسوليد

وقت وضع السؤال (بتوقيتي المحلي):
27-06-2012 02:28 مساءً
وقت الاستعجال:
27-06-2012 04:25 مساءً

يعني الفرق ساعتين :slight_smile:

يا أخواننا رفقاً بنا، هذه الاستعجالات توحي وكأننا نايمين في المنتدى ومش عارفين نرد على التساؤلات والأيام تمر واحنا نايمين في العسل، على الرغم إن الموضوع كله ساعتين فقط، وكمان ساعتين في قلب النهار في عز الشغل وعدم وجود فراغ. رفقاً بنا ورجاء المحافظة على شكل المنتدى :slight_smile:

يا هندسة، تتذكر السؤال بتاع اسطمبة النفخ، ماهو هو ده نفس الوسيلة التي تستخدم لعمل الكور والكافيتي اللي انت عاوزهم في هذا المثال (هذا الكلام طلع خطأ وأنا هنا صححه لأن الجسم المكون من سطح في السوليدووركس لا يمكنه أن يتحد أو يقطع جسم حقيقي، جاري محاولة طريقة أخرى وهذا فقط للتنويه وتصحيح المعلومة)

على أي حال أنا سأحاول الأن أن أرد على سؤالك وفي حال عدم القدرة سأحاول مجدداً مع النموذج بتاعك لو ما حدش رد عليك على طلبك الأصلي نفسه.

ماشي يا جماعة :slight_smile:

طيب ممكن نشيل السطح المتداخل وبعد كدم ممكن نعمل مكانة اي شكل ونحولة سوليد

ياريت لو ينفع تعمل كدة
شكرا

تمام فعلاً وأنا أحاول انتبهت لنفس المشكلة، حتى أظن أنها موجودة في جنب واحد وليس في الجانبين، مما يعني أن الشكل ربما لا يكون دقيقاً لأنه غير متماثل على الجانبين.

انا أسف يا هندسة بس والله كنت مستعجل
وجزاكم الله خير

والمنتج في المرفقات

مع مراعاة عمل scale x = 1.25 y = 1.17 z= 1.25
شكرا واسف مرة تانية

شكراً لحسن ردك، بس على فكرة كان عندي خطأ في ردي وأنا بينته بالأحمر.

السطح اللي معاك ده التعامل معاه صعب جداً :slight_smile:

لو معاك البرنامج الأصلي بتاعه هاطلب منك طلب إن شاء الله هايريح لنا الدنيا، هل من الممكن أن تحصل فقط على نصف الشكل فقط وليس الشكل كله بالكامل، لأن ظني أن هذا الشكل لديه مشكلة في جنب واحد فقط، ولو زبطناها هايزبط معانا، لأن السوليدووركس مش عارف يتعامل معاه بأي طريقه
يعني أنا جربت أكثر من 4 وسائل، مافيهم واحده نافعة ولكها بسبب إن البرنامدج ما هو قادر يتعامل مع السطح.

تفضل أخي سوزوكي
الملف كما طلبت محول من سيرفس لسوليد بلاحقة IGS

بعد أن تم إزالة الأسطح المتداخلة (المشوها)

الملف بالمرفقات
وهذه صورة له

طيب احنا ممكن نعمل cut للنصف الخطا والنصف الصحيح نعملة سوليد وبعد كدة نعملة ميرور
أية رأيك في الفكرة دي

تمام يا باشا والله تسلملي عيونك والله
بس ممكن تنزلنا الشرح حتي نستفيد منك

وجزاك الله خير

أكيد حاولت أعملها وما عرفتش :slight_smile: علشان كده قلت نعملها على البرنامج الأصلي.

على العموم الفنان رد عليك خلينا نشوف كيف سواها هذا العفريت :slight_smile:

لا دا بيلعب علينا، مخبي الشغل في فولدر علشان ما نشوفها في الصورة، وكمان مرسل الملف iges طيــــــــــــــــــب، ولا يهمك أنا إن شاء الله لازم أخليه ينزل الملف كامل وإلا سنصدر القرار الديكتاتوري رقم 160075 علشان نضع حد لهذه المهزلة وبمقتضاه لن نسمح بوضع أي أسئلة في المنتدى عقاباً للمشرف عزام :slight_smile: