ليست بآخر عجائبك يا دكتور مرسي

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم

أنا بصراحة بدأت أشعر بالخوف على الدكتور محمد مرسي، هذا الرجل أنا أعلن حبي غير المشروط له، فهو رجل فعلاً أهلاً للحب.

أسأل الله أن يوفقه وأن يسدد رأيه وأن يرزقه البطانة الصالحة وأن يقوي شوكته ويحزم شكيمته، وأن يصرف عن جهل الجهلاء وسفه السفاء وحقد الماكرين.

فاجئ الدكتور محمد مرسي المصلين في مسجد الفاروق بالتجمع الخامس يوم 6 رمضان بأنه دخل ليصلي معهم صلاة العشاء والتراويح وأصر إمام المسجد أن يأمهم الدكتور مرسي في الصلاة وهذا ما حدث بالفعل.

وأثناء التراويح بين الركعات ألقى الدكتور المهندس سيادة الرئيس محمد مرسي كلمة رقيقة في المسجد.

وكان من أظرف التعليقات على يوتيوب

مش مصدق نفسي من مبارك لرئيس يصلي بالناس الحمد لله الحمد لله الحمد لله ربنا يوفقك ويعينك علي حمل الامانه ويكفيك شر الفاسدين

//youtu.be/http://www.youtube.com/watch?v=MQWriSyGCt4

ايوة يعنى ايه هى اخر عجائبة ؟؟
انه راح صلى ؟؟

طول ما فى ناس فاكرة ان الرئيس كويس علشان بيصلى هنفضل فى تخلف دائم
وبصراحة الموضوع زائد جدا عن حده واصبح كل شيىء يقوم به الرئيس انه معجرة وعجيبة وله حكمة فى ذلك وكأننا نقوم بصنع فرعون اخر

أخى احمد اخونا ابوانس لا يقول ان من العجائب انه يصلى ولكن يقول ان الفرق بين رئيس جمهورية يقف امام بالناس فى الصلاة ورئيس كنا لا نراه يصلى الجمعة واذا اقترب منه اى مواطن فرحمت الله عليه

أحمد عكاشة، حل عن دماغي
التخلف اللي انت بتتكلم عنه ده فيه ناس تانيه هي الأولى بأن تحتفظ به كنيشان مطبوع على دماغها ليوم الدين.
طبعاً الكلام ما ينفعش يترد عليه لا من مضمونه ولا من شكله.
باي باي.

الموضوع لا ياخذ بهذا الشكل واحمد لا يقصد بانه تخلف انه يصلى ولكن يقصد اننا لا نصنع فرعون مثل مبارك ولكن ياخذ عليك كلمة (باى باى) يا ابو انس فانت تعلم ماذا تعنى ومن يقولها

هو فرعون كان بيصلي

ومالها كلمة باي باي يا عبد الظاهر، دا حتى كلمة شيك وحلوة مش أحسن ما نقول “السلام عليكم ورحمة الله وبركاته” فنبقى متخلفين.

ههههههههههه لا خلينا متخلفين احنا فى رمضان

شوف يا عبد الظاهر، أنا بصراحة ما كنتش ناوي أبرر ردي بأن أنتقد الكلام ورفضته مضمونا وشكلاً، ولكن فقط نظراً لاهتمامك بالموضوع سأبين لماذا أنا كتبت مثل هذا الرد.

أولاً أحمد لا يكل ولا يمل من وصف مخالفه بالتخلف وبالجهل، وأحياناً بالتكفير (يعني مكفر للناس) وذلك لأتفه الأسباب، وإذا عاتبته يقول: “يا أبو أنس أنا مش قصدي عليك، أنا قصدي على الناس التانية المتخلفين” فين بقى الناس التانية دول يا حج عبد الظاهر، مش موجودين، ما فيش أمامه إلا ابو أنس.

ثانياً:

ايوة يعنى ايه هى اخر عجائبة ؟؟
انه راح صلى ؟؟

أيوه هي دي إحدى عجائبه وليست آخرها إن شاء الله، ولو كان راح لعب ماتش كورة كان بردو هاتبقى من عجائبه، ولما فتح صدره في ميدان التحرير كانت إحدى عجائبه، بل ولما ترشح عن غير اختياره وانتخبناه كلنا عن غير اختيارنا فهذه أيضاً إحدى عجائبه، بأن صار رئيساً علينا بالإكراه من نفسه ومن أنفسنا.

ولو كان رقص بلدي في الشارع كانت بردو هاتبقى إحدى عجائبه.

هل نحن تعودنا على هذا في مصر؟ أو حتى في الدول العربية كلها، أليس أمراً عجيباً أن ترى رئيس جمهورية عربي يقف بين الناس بمثل هذه الطريقة.
هل عمرها حصلت إن رئيس جمهورية يصلي بالناس العشاء جماعة؟

بما أنها لم تحدث من قبل فهذا أمر عجيب جاء على غير ما تعودنا عليه.

أظن كلام واضح جداً، آيه بقى التخلف في الكلام ده.

طول ما فى ناس فاكرة ان الرئيس كويس علشان بيصلى هنفضل فى تخلف دائم

شوفت بقى إن الإعلام المضلل أكل دماغك وإن عكاشة أصبح أستاذ الملايين في الإضلال والتخلف.

أولاً الرئيس إذا لم يكن يصلي فهذا لا يصلح الله له شأن، قال الله جل وعلا ولو أن أهل القرى ءامنوا واتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء والأرض.
فالصلاة أمر مطلوب في رئيس الجمهورية لدولة مسلمة، وأن يكون الرئيس متديناً وصريحاً في عقيدته فهذا أيضاً أدعى لصلاح حاله وصلاح البلاد على يديه.
هذه يا مسلم يا عبد الله عقيدتي، انت تعتقدها خير وبركة، لا تعتقدها فهذا شأنك وأنا أرى أن من لا يعتقد ذلك “متخلفاً” أيضاً كما ترى أنت من يعتقد بالكلام المقتبس متخلفاً، فهل نترك الحوار ونركن إلا سب بعضنا بعضاً ووصم بعضنا بالتخلف، هل هذا مستوى منتدى المهندس.
ولكن
هل فقط ديانة الرئيس كافية لصلاح البلاد، بالطبع أنا لم أتناول هذه أبداً في موضوعي الأصلي، وبالتالي فهي خروج عن الموضوع أعتذر أنني لن أناقشها هنا.

وبصراحة الموضوع زائد جدا عن حده

هو أولاً آيه الموضوع؟ وآيه حده بقى اللي زاد عنه ده؟ دا أنا أول مرة أكتب مديحاً في حق مرسي من يوم ما بقى رئيس.

وبعدين يا أخي محمد مرسي من التيار الإسلامي ويمثل كل التيارات الإسلامية التي تحمل المشروع الإسلامي، فرحانين بالراجل وبنسعد بأفعاله التي تشرح صدورنا، آيه بقى موضوع حده ده، احنا بنحب الصلاة وبنحب العمرة وبنحب البكاء في الصلاة وبنحب إن الرئيس يكون بيعمل الحاجات دي كلها، أيدولجيتنا ومعتقدنا -إللي انت لازم تحترمه على الأقل من منطلق المواطنة- بيدعونا لذلك، آيه بقى حده والكلام الكبير قوي اللي اتقال.

واصبح كل شيىء يقوم به الرئيس انه معجرة وعجيبة وله حكمة فى ذلك وكأننا نقوم بصنع فرعون اخر

جملة اعتراضية ليس لها محل من الإعراب، معذرة بجد أرى رائحة الجهل تخرج من بين كلماتها
أولاً هناك فرق بين العجيبة والمعجزة، والعجائب أمرها واسع وأي أمر جاء على غير المألوف صار عجيبة، أما المعجزة فأظنك قبل كده شرحت لنا معناها، يا رب تكون فاكره مش مجرد نسخته من موقع ووضعته عندنا في المنتدى.

أما “له حكمة” فمن أين جئت بها؟؟ من صاحب موضوع “من كلامك سنحاسبك”؟

وهل لما نحب الرئيس لأنه صلى العشاء والتراويح يبقى عملنا فرعون جديد، والله العظيم بجد هذه أول مرة أعرف إن فرعون كان بيصلي التراويح فعلشان كده اتفرعن على الناس.

زي الباشا توفيق عكاشة لما بيقول إن صلاة التراويح دليل على أن مرسي يطبق الإسلام المتشدد ويؤسس للدولة الدينية.
هه هه هه هههاي
بقت صلاة التروايح تشدد، أومال لو اعتكف العشر الأواخر هايبقى آيه.

ربنا يستر أحسن تعتكف يا مرسي وتحطنا في موقف محرج.

أدعو معايا يا شباب
يا رب مرسي ما يعتكفش العشر الأواخر، ولا يصلي التهجد
قولوا آمين
أحسن دا ساعتها مش هانبقى متخلفين، دا هانبقى ××××××

خلاص يا ابو انس الموضوع انا فاهم انت بتقول ايه وتقصد ايه ولكن احمد ينظر الى الموضوع بفكر ليبرالى وانت تنظر من اتجاه دينى وان الراجل بيعمل الا مفيش اى رئيس عربى بيعملة واحمد بيتكلم انه معملش حاجة واحنا بتهللنا هنصنع مبارك جديد ولكن والله يا ابو انس انا ارى ان دكتور مرسى فيه الخير ان شاء الله مع انه يوجد امامه شياطين يحاولون افساد كل ما يحاول اصلاحه فى بلدنا وبالنسبه للاخ احمد ياريت تعطى كل ذى حقا حقه الرئيس مرسى راجل محترم بيحاول اننا نكون دولة محترمة عندها بحث علمى وانت واحد عانيت ان بلدك لا يوجد بها بحث علمى يرتكز عليه فكن منصف للحق وانا بحق ارى انك تتجه للمعارضة فقط لا غير

آآآآآمين

ولكن احمد ينظر الى الموضوع بفكر ليبرالى وانت تنظر من اتجاه دينى
يا عبد الظاهر، آيه الاتجاه الديني إني أنقل خبر خاص برئيس الجمهورية ونظراً لأنه أول مرة يحدث في تاريخ مصر الحديث على الأقل فسيمته بحادثة عجيبة.

وبعدين هو من أول يوم أنا خليت أي حدث له علاقة برئيس الجمهورية إلا ونقلته، كل كلماته وحلقات برنامج الشعب يسأل والرئيس يجيب، وكل شئ أنقله، ليه بقى موضوع التراويح ده اللي وقف في الزور.

مش هو ده كلامي

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم

أنا بصراحة بدأت أشعر بالخوف على الدكتور محمد مرسي، هذا الرجل أنا أعلن حبي غير المشروط له، فهو رجل فعلاً أهلاً للحب.

أسأل الله أن يوفقه وأن يسدد رأيه وأن يرزقه البطانة الصالحة وأن يقوي شوكته ويحزم شكيمته، وأن يصرف عن جهل الجهلاء وسفه السفاء وحقد الماكرين.

فاجئ الدكتور محمد مرسي المصلين في مسجد الفاروق بالتجمع الخامس يوم 6 رمضان بأنه دخل ليصلي معهم صلاة العشاء والتراويح وأصر إمام المسجد أن يأمهم الدكتور مرسي في الصلاة وهذا ما حدث بالفعل.

وأثناء التراويح بين الركعات ألقى الدكتور المهندس سيادة الرئيس محمد مرسي كلمة رقيقة في المسجد.
أنا بصراحة مش شايف فيه أي حاجة دينية غير أنني ابتدأت كلمتي بالحمد لله والصلاة السلام على رسول الله، أظن كان المفروض إني أقول “صباح الفل يا جماعة” واللي أدركته في ردي الثاني وعرفت ليه بقى يا عبد الظاهر أنا قلت “باي باي” :slight_smile:

والله لو قرأ كلامي بإنصاف على غير عادته التي لم ينصف فيها إلا القليل، لوجدني قلت بالنص

أعلن حبي غير المشروط له، فهو رجل فعلاً أهلاً للحب.
وإعلان الحب وغير المشروط فهو حق له علي لكونه مسلم ومتبع لتعاليم الدين، وهذه أخوة الإسلام اللي عاجبه يدخل فيها واللي مش عاجبه سيسب خلق الله في حالهم.
هل في هذه فرعنة، أنا لم أقل أعلن دعمي الغير مشروط، وإنما قلت حبـــــــــــــــــــــي، وهناك فرق كبير وأنا لا أكتب الكلام جزافاً ولم أختر كلمة حبي إلا وأنا مدرك لمقتضاها ولم أكتب تأيدي لعلمي بمآلات هذا التأييد.

فكلنا نحب ءابائنا وحبنا لهم غير مشروط، ولكن هل كلنا يؤيد أباه في كل ما يفعل؟
أظنها بسيطة قوي والتفصيل لهذا المستوى في منتدى المهندس بصراحة أمر لا يليق “على الإطلاق :)”

انك بتتكلم ان الرئيس مهتم بالاتجاه الدينى وسعيد بذلك ولكن احمد مهتم بالانجاز العملى ولا يهمه ما يفعلة من صلاة او قيام او انه يتكلم عن الشهر الكريم المهم ما ينجزه من النظافة والمرور والبنزين والاهتمام بالبحث العلمى وهذا هو الاختلاف بينكم

انك بتتكلم ان الرئيس مهتم بالاتجاه الدينى وسعيد بذلك ولكن احمد مهتم بالانجاز العملى ولا يهمه ما يفعلة من صلاة او قيام او انه يتكلم عن الشهر الكريم المهم ما ينجزه من النظافة والمرور والبنزين والاهتمام بالبحث العلمى وهذا هو الاختلاف بينكم[LEFT][COLOR=#000000]

[RIGHT]يا عبد الظاهر يا حبيبي، يعني أنت تظن إن أنا فرحان بالزبالة وما فيش مشكلة عندي إني أتلطع في الطريق بالساعات علشان أروح، وبنزين أو عصير قصب كله زي بعضه، أكيد بالطبع لأ.
وحتى أحمد لا يقصد ذلك. أنا يا عبد الظاهر وبكـــــــــــــــــــــــــل بساطة كل ما هنالك إن الرئيس صلى ولأول مرة يحدث هذا الأمر فلذلك نقلته.
أكرر لو كان لعب ماتش كورة خماسية كان بردو هايبقى حدث عجيب لأنه أول مرة يحدث وهو على غير العادة
ولو كان رقص بلدي في فرح ابن الحاجة فتكات كان بردو هايبقى حدث عجيب لأنه أول مرة يحدث وهو على غير العادة

فين بقى الدين في النقطة دي، وليه الخبر اعتبر إنه ديني، مش احنا كان طول عمرنا زمان بنستعجب إن رئيس أمريكا بيسهر مع الناس وإنه بيحضر حفلات مفتوحة وبيروح النادي وكل هذه الأمور، وكانت “المفاجئة” أو العجيبة سمها كما شئت أنه في مصر أيضاً صار عندنا رئيس يتواجد بين الناس.
تواجده بقى أتى في صلاة تروايح، في عقيقة، في طبل بلدي، في افتتاح محل فول وطعمية، ده مش ذنبي أنا، دا هو نصيبي كده إنها جات في صلاة تراويح.

هو بجد المهم بس إننا ندعي إن الراجل اللي تاعبنا ومش عاجب حد ده إنه ما يصليش التهجد أحسن دا لو صلى التهجد هاتكون كارثة
ادعي يا عبد الظاهر، أو خليني انا أدعي وانت قول آمين.
[/right]
[/color][/left]

السلام عليكم جميعا…تقبل الله طاعتكم…

آيه ده هو هلال العيد ظهر بدري ليه :slight_smile:

فينك يا حج [MENTION=224626]ميمو هندسه[/MENTION]، واحشني جداً والله، بس أنا اللي يئست إنك ترجع تاني.