ارجو الحل سريعا من المهندسين

انا عندلى تكييف 4 حصان شاريه من 3 اسابيع
ساعات اجى الشغل الجهاز ميشتغلش مروحه الفانه اللى جو البيت هى بس اللى شغاله والكومبروسر ممكن يفضل ساعه او ساعتين مش بيقوم ويشتغل او ساعات يفصل وما يشتغلش

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اول شىء ممكن يفصل الكباس هو التيار الكهربائى واكيد اقل من 180 فولت ممكن تقيس التيار الكهربائى اذا كان ضعيف فهذا هو العطل الوحيد وممكن حضرتك ترد عليا وتقولى عملت ايه

اسف حضرتك على التاخير نى كنت مسافر فى عمل وهل ضعف التيار يقلل التبريد

من الممكن طبعا وايضا من الممكن ان يكون الفريون قليل يجب استدعاء فني التكيف لانه لسه بالضمان وقياس الفريوم وانشاء الله خير لا تقلق باذن الله

[COLOR=Red][SIZE=5][FONT=Arial Black][B]ضعف التيار الكهربائى اذا كان الكباس يعمل لا يؤثر على التبريد وانما الذى يؤثر على التبريد هو وجود تسريب فى الغاز من احدى الوصلات فى الراجع او الدفع حتى يفرغ المكيف من الفريون بعد فتره طويله اذا كان التسريب لا يرى بالعين المجرده ولفتره قصيره اذا كان التسريب كبير

[/b][/font][/size][/color]

انا شاكر جدا على اهتمامك لموضوعى لكن انا عندى طبعا فى الكمبوروسراللى بره ماسورتين ماسوره رفيعه وماسوره طخينه الماسورهالطخينه اللى فى الكومبروسر بتنزل ميه نقط نقط بيسطه وعلىها ميه زى ما يكون عليها ندى ميه
والحاجه اتانيه والاهم ان التكييف لسه جديد خالص بقاله اسبوع بس شغال

الميه اللى موجوده على الماسوره الكبيره اكبر دليل على عمل المكيف بكفائه عاليه واذا كان المكيف لا يبرد جيدا وهو بهذه الطريقه فاعتقد ان المكان اوسع من القدره الحصانيه للمكيف

انا بجد شاكرولك جزيل فائق التقدير والاحترام على سعه صدرك لى واهتمامك بى واخر سؤال لى وارجوا ان لا اكون قد اتعبت فى اسئلتى

اوكى انت حضرتك كده ريحتنى بس فى شئ اخير التكييف عندىى ساعات بيكيف جميل جدا لدرجه البروده وساعات تانيه متحسش بيه يعنى تحس انك فريش بس واسف على اسئلتى الكثيره

التكييف المحدود فى قدرته الحصانيه وسعة المكان المراد تبريده له اوقات فى خلال 24 ساعه عمل اولا بالنسبه لوقت الذروه وهو وقت شديد الحراره بعد الظهيره بيكون هناك ضغط على المكيف وخصوصا اذا كانت الوحده الخارجيه معرضه للشمس فى هذا الوقت بيكزن التبريد ضعيف شويه ولا تنزل درجة الحراره عن 27 ولا يكون هناك مجال لفصل المكيف اوتوماتيكيا عن طريق الترموستات الحساسه خصوصا وان كنت ظابط درجة الحراره على درجة اقل من 27 اما اذا كانت قدرة المكيف الحصانيه اكبر من سعة المكان فى هذه الحاله لا يهم المكيف درجة حرارة الجو وانه يبرد الى الدرجه المطلوبه
الشىء الثانى فى الوقت من بعد المغرب وحتى الساعه 9 صباحا هذا الوقت بتكون فيه درجة الحراره قد انخفضت والشمس غابت عن الوحده الخارجيه فان المكيف يعطى تبريد قوى ويصل الى درجة الحراره المطلوبه ويكون آدائه احسن
واعتقد لا داعى للاعتذار فانا فى خدمتكم فى حدود علومى باجهزة التكييف وتحت امر حضرتك فى اى استفسار والسلام عليكم

متشكر جدا جدا جدا

مارايك بالتكييف السامسونج عموما
وبجد اول مره الاقى متابعه فى منتدى زى المنتدى ده بجد ربنا يارب يجعل هذا من حسناتك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اولا حضرتك من اى دوله عشان اعرف ارشدك على انواع المكيفات واقولك رأيى فى السامسنج

لا شكر على واجب وانا اتمنى ايضا لك ولكل الاعضاء ارسال كل الاستفسارات وباذن الله تعالى يكون لدينا الحل المثالي لاي مشكله باذن الله تعالى ونحن بندعوك باسم المنتدى بالانضمام الينا باكثر فاعليه ولتكون ركيزة من ركائز المنتدى وده طبعا بعد اذن ادارة المنتدى ولك مني كل التقدير والاحترام على مشاركاتك

تحية تقدير وشكر للعضو [MENTION=301133]adham505[/MENTION] على اهتمامه بالمنتدى وعلى مشاركاته ايضا ولك منا كل التقدير والاحترام على مجهودك معنا وبالله التوفيق

الاخ الفاضل / مصطفى مشرف منتدى الهندسه الكهربائيه والالكترونيه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كل الشكر والتقدير والاحترام لحضرتك وما تقوم به من مشاركات شيقه ومجهود عظيم فى الوعى والمعرفه وما كنت فى هذا المنتدى لكى اتلقى الشكر ولكنى اقل من ذلك بكثير ورغبتى فى المساعده بما من الله عليا من علومه وفى حدود خبرتى ومعرفتى لعلى قد اكون انجزت عمل افيد به غيرى وخالصا لوجه الله
ولك منى تحياتى واحترامى جعلك الله من الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته