كيفية عمل اتزان لتجميع على السوليد وركس؟!

بسم الله والسلام عليكم
عندي سؤال شباب
عندي assembly مكون من shaft ومن الكام راكب عليه connecting rod و cylinder بالطرف الاخر لذراع التوصيل لتحويل حركة الshaft الدورانية لحركة ترددية
المطلوب:
عاوز اعرف ال balance ل assembly علشان لو محتاج حمل خارجى اضيفه للاتزان اثناء الدوران

• هل فى خاصية فى ال sw تقدر تفيدني
    ولا لازم برامج متخصصة فى ال finite element
    شكرا جزيلا مقدما
    تحياتي…

السلام عليكم

اذا فهمت قصدك فانت بحاجة لمعرفة Center of mass و Moments of inertia

لمعرفة ذلك :
evaluate … mass properties

وتشوف المعلومات اللي تريدها

الله يفتح عليك بش مهندس احمد
تمام كلامك وخصوصا كمان اعرف ان الامر اسهل فى نسخة 2013
لكن انا عاوز اشوف الاسيمبلى وهو فى حالة حركة هيفضل متزن ولا لأ
لانى جربت زي ما بتقول بس مع كل حركة بيتغير ال center of gravity ودا طبيعي

ولو فرضنا مثلا من غير حركة مجرد تجميع بس
المفروض اننا اضيف فى الكتلة او اقلل منها لحد ما يوصل center of gravity
عند صفر Xصفر Z
y=.اى قيمة
تمام كده؟؟؟

ولو فى حاجة تانية فى البرنامج ممكن اعرف بيها ياريت تعرفى
شكرا على تعبك واهتمامك يا هندسة

نعم يكمن
لكن انت بحاجة اولا انك تعمل motion analysis study

وبعد انهائها بشكل صحيح تحصل على الاجابات

شوف المرفقات

هجرب وابلغك ان شاء الله

عندي سؤال غبي شوية معلش استحملني
انا ازاى اعرف ان ال assembly دا فى حالة الحركة خرج من منطقة الاتزان ولا لسه متزن

شوف يا ممدوح، أنا فهم من سؤالك إنك عاوز تعمل اتزان للعمود بحيث لما يدور لا يتعرض لقوة طرد مركزي من أحد جوانبه وإنك عاوز قوى الطرد المركزي تلاشي بعضها بعضاً، صح كده ولا غلط؟؟

لو في هذه الحالة فالهدف هو أن يكون مركز الثقل يقع على محور الدوران، فلو فرضنا أن محور الدوران هو z فلابد أن يكون قيمة x , y صفر في هذه الحالة، وحسب تقديري حتى الآن فموقع مركز الثقل على المحور z لن يؤثر كثيراً.

أما بالنسبة لقولك

لانى جربت زي ما بتقول بس مع كل حركة بيتغير ال center of gravity ودا طبيعي

طبعاً أنت تقصد “تتغير” أي قيمة الإحداثيات لمركز الثقل، أما وضعية مركز الثقل نفسها بالنسبة للتجميع فلا تتغير، وأظنك تتفق معي في ذلك.

إذن إذا اتفقنا على ذلك فبمجرد معرفتك لموضعه في أي وضعية للتجميع فهذا يعني أنك تعلم موضوعه في وقت آخر، وعليه بقي فقط أن نعلم مقدار الكتلة المراد وضعها في الاتجاه المعاكس لموضع مركز الثقل.

وأيضاً بالنسبة لقولك

ولا لازم برامج متخصصة فى ال finite element

ومين قال إن سوليدووركس غير متخصص، لأ هو طبعاً متخصص في حسابات finite element بس لازم النسخة بتاعتك تكون متكركه صح علشان تفعل Solidworks Simulation وهو نسخة متطورة عن برنامج Simulation Express المجاني الموجود مع برنامج سوليدووركس أي نسخة، وكمان وانت تنصب البرنامج على جهازك هناك اختيار يكون غير مفعل حتى تفعله أنت بنفسك وهو تنصيب برنامج COSMOS/M GeoStar هو النسخة المعقدة والأكثر تقدماً وهي تشبه برنامج أنسيس ولكني أظن أن الحاجة لها تكون شبه نادرة في مستويات حساباتنا.

حمداً على السلامة يا أحمد هل وصلت لجدة ولا لسه؟ المفروض إنك اليوم مداوم، صح؟؟

معذرة لصاحب الموضوع