شرح طريقة عمل رابط قيمة للأبعاد لمشاركتها مع أبعاد أخرى و المعادلات

السلام عليكم

نظراً لكثرة السؤال عن خيار Link Values بسبب تغير مكان هذا الأمر إعتباراً من إصدار السوليد 2012

سأشرح الطريقة مع الإصدارات الحديثة بالصور

بعد رسم السكيتش يجب تأكيد الخروج من خيار dimension

شاهدوا بالصورة التالية كيف يبقى خيار dimension مفعّل و للخروج منه نضغط Esc

الآن نضغط بيمين الماوس على البعد المطلوب فتظهر لنا قائمة خيارات مثل الصورة التالية

و لإظهار كل خيارات القائمة نضغط على السهم الموجود في أسفل القائمة و بالتالي يظهر خيار Link Values مثل الصورة التالية

الآن و بعد الضغط على خيار Link Values تظهر لنا نافذة مشاركة القيم و التي يتم من خلالها إضافة إسم للبعد المحدد و هذا الإسم ممكن أن يكون حرف على سبيل المثال كما هو واضح بالصورة التالية

أخيراً وبعد أن إنتهينا يصبح البعد مثل الصورة التالية و يمكن مشاركته مع أبعاد أخرة و إدخاله بالمعادلات

تمام جدا أنا معايا صورة ليك مفهاش الخيار ده حتى بعد ما نفذت جميع التعليمات
لو فيه طريقة أفعل الخيار ده عندى أنا مستنى
معلش إتعب معايا شوية و جعله الله فى ميزان حسناتك

طيب خود الملف الموجود بالمرفقات و بعد فك الضغط عن الملف
قم بإغلاق برنامج السوليد ثم شغل الملف وقم بضغط التالي على كل النوافذ التي تظهر لك
و إن شاء الله تنحل مشكلتك
وإذا لم يظهر لك خيار Link Values فقل لي ما هو إصدار السوليد الذي لديك

للأسف لم يظهر و بقى الوضع كما هو عليه
أنا معايا Solidworks 2012 sp0.0 windows 32 يارب يكون عندك حل إن شاء الله
وبالمرة لا تنسى يا أخى عزام أن تفيدنى فى موضوع برنامج تسجيل الفيديوهات يلى خبرتك على مشاكله
وجزاك الله خيرا و عفاك وفرج الله كربك أنت و السوريين جميعا
شكرا جزيلا

بس خلاص عرفت مشكلتك وهي solidworks 2012 SP 0.0
كانت المشكلة بهذه النسخة وتم تعديلها بالإصدارات الأحدث
يعني مثلاً solidworks 2012 SP 1.0 أو solidworks 2012 SP 2.0 أو solidworks 2012 SP 3.0
فما فوق يجب عليك تحديث البرنامج

ودى أعملها إزاى دى إن شاء الله أرجوك فيدنى هل أنزل نسخة 2012 من جديد بس إصدار أحدث و لا لأ كيف التصرف؟؟؟؟؟
ولا تنسى برنامج التسجيل أنا متواجد حاليا على الفيس لو متاح معاك تكلمنى و لو مش متاح خليها يوم تانى

يا أخى عزام فين كمان ال photoworks اللى فى ال officeproducts فى السوليد 2012 وليست ال photoview 360 لاحظ أنا عايز ال photoworks شكرا

شاهد الموضوع التالي

أما هذه فلم أفهم ما هو طلبك

ألف أل1000ف شكر يا باشا و ربنا يقدرنى وأعمل معاك أى واجب ومجهودك وافر جدا و ربنا يجعله فى ميزان حسناتك فى طلب أخير:
عايز أى داتا (كتب أو فيديوهات أو شرح) ل motion analysis in solidworks لأصدقائى لأنى دى أنا لم أعمل عليها كثيرا و بالتالى مش ملم بها جيدا وعايز أعمل الشغل ده لأصحابى من غير تقصير وربنا يزيدك من نعيمه و يقدرك على فعل الخير.
اللهم فرج الكرب على أهل سوريا و أهل مصر و العرب جميعا وأسترها على أهلنا جميعا.
وبالنسبة للطلب السابق الأخير :
فى إصدار 2010 موجود فى ال office products إختيار إسمه photoworks مش موجود فى 2012 ياريت تفيدنى فى الموضوع ده .
وشكرا جزيلا لك
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته

photoworks بالسوليد 2010 هي نفسها photoview 360 بالسوليد 2012 افسم تغير ولكن خيارات الرندرة نفسها
وتقوم بإضافة photoview 360 من Add-Ins

اما موضوع دروس الموشن موجود منها بكثرة داخل الكورسات الموجودة بفهرس المنتدى
و يمكنك أيضاً مشاهدت هذا الرابط

http://www.google.com/#q=motion+analysis+in+solidworks&hl=ar&tbo=d&source=lnms&tbm=vid&sa=X&ei=5mDCUPitGpSxhAeVroHYBA&ved=0CAcQ_AUoAA&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=56b0c5ef0e24bcc9&bpcl=39650382&biw=1440&bih=698

أنا ضفت ال photoview 360 من Add-In فى البرنامج وتعاملت مع الخيارات الموجودة لكن أن عايز ال photoworks دى كانت موجودة فى إصدار solidworks 2010 لأنها مريحانى فى الشغل أكتر.
أقولك على حاجة أحسن شوف الرسايل عندك هابعتلك رسالة الان إقراها و شوف رأيك فى الكلام
سلام عليكم

وكمان ياريت تبعتلى رابط مباشر للفهرس بتاع الكورسات الموجودة بالمنتدى يللى قولتلى عليها الان
شكرا وربنا يوفقك

رابط الكورسات موجود بفهرس المنتدى

طلبك بتلاقيه بكورسات البروفيسور بس هي تورنت وأحجامها ضخمة
فأذا كان الموضوع صعب عليك خليك على الرابط يلي عطيتك ياه بالرد السابق

أخبار الفكرة يللى قولتلك عليها إيه يعنى ما ردتش عليا فيها أنا بعتهالك على الرسايل الخاصة فى المنتدى شوفها و رد عليا و إدعيلى

شـــــــــــــــكرا لكن عندي السوليد فيرجن 0.0
يعني مافي هالأوبشن … على العموم أريد أن أسأل هل Equations تفي بالغرض المطلوب ؟؟
بدال ما نعمل لينك للبعد … منخليه Variable
SOOO …What do you think ???

إذا الإصدار يلي عندك SolidWorks 2012 SP 0.0
يعني مشكلتك نفس مشكلت الأخ رؤوف إذا كنت قرأت كل المشاركات
بتعرف إن الحل بالتحديث لأن هذا الإصدار فيه مشكلة

أما Equations فلا تفي بالغرض فموضوع المعادلات غير موضوع Link Values
وخصوصاً إنت لأن عندك إختبار و خيار Link Values بهمك كتير
لذلك يجب تحديث البرنامج للإصدار SolidWorks 2012 SP 1.0 أو SolidWorks 2012 SP 2.0 أو أي إصدار غير SolidWorks 2012 SP 0.0

ممممممممممممممـــ
طيب ممكن نعرف شو الفائدة الجوهرية من موضوع Link value … ؟؟؟ و شو الاختلاف بين الإكويشن و بينها ؟

مع الشكر الجزيل

Link value لنضيف اسم للأبعاد هذا الإسم يكون هو الرابط
الذي يتم مشاركة ابعاد أخرة به
وبهذا يصبح عند تعديل بعد تعدل باقي الأبعاد

أما equation فهو للمعادلات يعني بكون البعد عبارة عن معادلة

على فكرة موضوع لينك فاليو أنا بطلت استخدمه لي فترة، صرت أسمي البعد مباشرة وبعد ذلك استدعيه بدون مشاكل واستخدمه أيضاً في جداول التصاميم وبدون مشاكل. حتى إني لما انقطعت فترة عن البرنامج رجعت اسأل نفسي هو انا كنت قبل كده باستخدمها في آيه :slight_smile: والحين بس ذكرتوني :slight_smile: أظنها الحين ما هي لازمة للاستخدام بضرورة.