الجزء الكهربى فى السفن

السلام عليكم و رحمه الله
ارى ان معظم الموضوعات متعلقه بالجزء الميكانيكى و البحرى فقط و لكن هناك جزء كهربائى هام جدا يشمل اجهزه الملاحه و التوجيه و التكييف و التبريد و المولدات و الحساسات و الانذارات و كافه الاعمال المتعلقه بالكهرباء و الاشارات الكهربيه
ارجو ان يكون موضوعى طريق للمناقشه فى الاعطال الكهربيه و المقترحات و برامج المحاكاه
و كذلك كيفيه الصيانه
انا مهندس اعمل فى مجال بناء السفن خريج هندسه قسم اتصالات سنه 2006 و فى مجال السفن منذ اربعه اعوام
ارجو تبادل الخبرات
شكرا جزيلا لكم

إعجاب واحد (1)

أعتقد ان هناك عدد قليل فى المنتدى من المهتمين بهذا المجال ولكن ربما يمكنك اثراءنا ببعض المعلومات الهندسية حول هذا الموضوع وانا متأكد انها ستجذب انتباه الكثير

إعجاب واحد (1)

طبعا اعمال الكهرباء من اهم الاعمال اللي موجودة على ظهر السفن وهى مسئولة عن زى ماقلت اجهزة التوجيه وكيفية توليد الكهرباء من خلال المحرك الاساسى سواء عن طريق البطاريات بس او بطاريات ومولد ووصلات الكشافات الملاحة والانتنا والطلمبات الكهربية

بس المشكلة انى مش متخصص في الكهرباء بس الواحد بيحب يستفيد من حضرتك لو فيه جديد

إعجاب واحد (1)

بشمهندس رضوان … ينفع وانا خريج هنجسة قسم قوي وآلات اشتغل في مجال السفن ؟

السلام عليكم اخى العزيز رضوان هذه المواضيع مهمة جدا ومن النادر جداً تناولها فى المناقشات العلمية والعملية ويسرني ان اشاركك فى هذا المجال حسب خبرتى العلمية والعملية كما اننى اعمل فى هذا المجال من حيث الدورات التدريبية والصيانة ومتابعة التقنيات العلمية مع المعاهد والجامعات الاوربية والامريكية من خلال شبكة المعلومات , وهنا اطرح بعض المعدات المستخدمة فى السفن ( التجارية - والنفطية - والصيد - والعسكرية ) ومن هذه المعدات هى الاتي :
1- انظمة الاتصالات ( الصيانة وعمليات الفحص والتشخيص والتركيب)
2- انظمة الرادار ( RADAR ) هناك نوعان من حيث الاستخدام
3- انظمة التتبع ( AIS )
4- انظمة تحديد المواقع ( GPS )
5- انظمة تحديد مسار السفينة وتحديد الاتجاه( GYRO COMPASS )
6- انظمة القيادة الالية ( AUTO PILOT )
7- وحدات الطاقة العالية ( 220V - 380 ) التيار المتردد
8- وحدات الطاقة المنخفضة ( 24VDC - 12VDC ) التيار المستمر.
9- اجهزة الكشف عن الاعماق ( ECHOSOUNDER )
10- اجهزة الكشف عن الاسماك ( FISH FINDER )

REPAIR%20RADAR

DSCN0099DSCN0189

3 إعجابات

السلام عليكم ارجو التواصل مع المهندس فاتح اشهوب