نصائح قبل شراء لاب توب !

[CENTER]بسم الله الرجمن الرحيم

[RIGHT]قبل ما تشتري لاب توب جديد لازم تتأكد من الحاجات اللي انا هقولها !
.
.
.
1 - الضمان و لازم يكون الضمان من شركة معروفة و ليها اماكن صيانة ف بلدك و تكون شركة مشهورة . اقل ضمان ممكن تاخدة سنة .

2 - Cpu او بيقولوا عليها المعالج و هي اهم حاجة ف اللاب و منها تحدد انت عايز ايه من اللاب من ناحية الشغل او البرامج او تشغيل الفيديو و الأغاني … الخ , اعلى حاجة ف المعالج Corei I7
و هي تقدر تشغل اي حاجة انت عايزها و انصحك بأن لما تجيب لاب تدور على Core I5 , Core I7 .

3 - التخزين ف اللاب نوعين SSD ميزة ده انه سرعته ف النسخ و فتح الصفحات اسرع بس سعة التخزين بتاعته قليل , و التاني HDD و ده بيكون فيه السعة بتاعته اكبر بس السرعة بتاعته بتكون قليلة .

4 - كارت الشاشة لو كنت من اللعيبة اللي بتعشق الألعاب انصحك بكارت شاشة يكون حجمه 2 جيجا بابت او اكتر او لو كنت عايز اللاب ف امور تانية غير الألعاب و البرمجة اللي يريحك بس 1 حلو اللي مش بيشتغل ع البرامج التقيلة و الألعاب .

5 - الذاكرة العشوائية ٌ RAM و منها 4 و 8 و 16 جيجا بايت , استخدماك عادي ف التصفح و كده جيب 4 , تفتح صفحات كتير و تشغل فيديو و اغاني و برامج و العاب جيب 8 , اكتر من شخص بيقعد ع الجهاز و كل شخص يختلف عن التاني ف الأستخدام يعني كل واحد بيخش على حاجات تختلف عن التاني جيب 16 و ده هيكون انسب .

6 - الشاشة لما تجيبها اللي يرحيك من حيث الحجم .

تمــــت 

[/right]
[/center]