فيها اه لما تساعدني استفسار عن مستوي معهد طيران

اريد ان اعرف ما مستوي الدراسه في معهد هندسه طيران
و اه الفرق بانه وبين قسم جامعه القاهره
وهل هو معهد فاشل ذي باقي الهندسات الخاصه

شكرا

أخى العزيز/ الدراسة فى المعهد جميلة جدا وجادة وأعتقد أنه لايوجد فرق بين خريج المعهد وخريج القسم فى جامعة القاهرة.
ولكن لابد من حصولك على تقدير فى أعدادى لتستطيع دخول قسم هندسة الطيران.

بدايه احب اقولك ان انا بدرس في المعهد ده
وكلها سنه والمعهد هيبقى اكاديميه
ثانيا المعهد ده لايعتبر خاص فجميع من يحاضرون بهذا المعهد من الدكاتره هم من جامعه القاهره بل من اشهر من في الجامعه منهم د.مدحت المسيري د.منال عوض د. سمير طوسون وكثيرون
ولو حابب تتأكد من كلامي ابحث في منتديات جامعه القاهره وشوف الطلبه بيتكلموا عن الدكاتره دول ازاي
وحاجه كمان بتوع جامعه القاهر بعد التخرج لازم يعملوا معادله عشان يشتغلوا اما احنا لأ
وصدقني نظام الدراسه موحد بين الجامعه والمعهد وبنشتري كل الكتب من جامعه القاهره
وزي ماقالك اخي محمد لازم تجيب مجموع في اعدادي عشان تدخل طيران

اختك لوتس
طالبه اعدادي

اختي العزيزه لوتس طلبه جامعه القاهره مابيعملوش معادله ولاحاجه دي اسمها تدريب basic
فعلا نظام الدراسه موحد بص لو بصينا للامتحانات هنلاقي جامعه القاهره اصعب بكتير من المعهد
وبالنسبه للمعهد مشكلته ان مافيش حد بيدخل منه في اكاديمه الظباط المتخصصين
وفي حاجه كمان انه مش معترف بيه في رساله الدكتوراه بمعني ان لومعيد حب يعمل دكتوراه لازم يروح جامعه القاهره
وكمان في معهد امبابه مش شرط تقدير في اعدادي علشان تدخلي قسم طيران ده مجرد كلام من الدكتور علي الجندي واحنا حصل معانا كده بس في الاخر كل واحد بيدخل القسم اللي هو عايزه

من يريد العمل في مجال صيانة الطائرات في مصر بعد بكلوريوس الهندسه اهم شيء هام جداااااااا
ال basic وده بياهلك للعمل في مجال صيانة الطيران وبعده للمعندوش وصطه رخصة العمل علي الطائرات بدون تحديد طراز وعلي فكره الدراسات دي مش سهل النجاح فيها ف الbasic مثلا النجاح في امتحانه من 70في المائه يعني الخلاصه لو انت في جامعة القاهرة انتبه لدرستك جدااا وبعد التخرج تقدم لاخذ الbasic لوفي المعهد اهتم بدرستك وخد بالك من ميعاد دورة basic واهتم بيها وعل فكره القليل جدااااااا من شباب معهد امبابه من ينجح بالbasic الدفعه الي اتخرجت من قسم الميكانيكا لم ينجح بها اكثر من 11 فرد ودفعة الافيونكس لم ينجح بها اكثر من 4 من 100طالب!!!

السلام علبكم
ياباشا المعهد ده كويس ودراسته مش وحشه والدكاتره بتةعه أغلبهم من عندنا
بس طبعا جامعه القاهره أعلي من ه بكتير وده والله مش كلامي ده كلام الدكاتره اللي بيدوا عندنا وهناك

ده كلام بالتاكيد صح جدااااا

انا من المعهد ده وان كنت حاسس ان وحش اسئل عن الشغل في شركه مصر للطيران وشوف ان اكتر من 90% من المعهد ده والباقي الي بيجيبوا امتيازات في هندسه القاهره