بصوا يا شباب هندسة ازاى تختار القسم اللى تدخله؟

اشكرك جزيل الشكر على هدا التوضيح وهي فكره جميله عن فروع الهندسة
اشكرك مره اخرى على الاسلوب الى طرحت فيه الفكره والتلخيص الرائع

ومزيدا من العطاء والجهد

ألف شكر ليك على الموضوع الجميل دا

بس ليه مش كاتب أي حاجة عن قسم بحرية

و لا بتروكيماويات ؟؟

شكرا على الموضوع الرائع

[COLOR=black][B][I]طيب انا هقول كلمتين وأجري على الله …اولا يا زميلي العزيز صاحب الموضوع …سلامي ليك اولا …واضح انك في قسم ميكانيكا ومعنى انك في قسم ميكانيكا يبقى مجبتش المجموع اللي هو في اعدادي …كلامك في نسبة تحيز رهيبه …المهم مش ده موضوعنا …انا هقولك على حاجه ليك وللكل اعتبرها نصيحه من أخ …أنا حولت من بترول وتعدين السويس علشان مستريحتش ومعجبتنيش ,الكليه اللي ممكن تعتبرها حلم كتير قوي من الطلبه ,ورحت القاهره وكنت مبسوط ومش ندمان ,المغزى من كلامي …ادخل المجال اللي انت بتحبه واثبت كفاءه وانسى انك تحتاج لوسطه ولا لفلوس بس اثبت كفاءه …اولا اللي انت متعرفوش ومش عارف ازاي دي فاتت عليك قسم هندسة الكيميا ده ابن عمي كان فيه خريج 2004 هو حاليا شغال في الشركه العامريه للبترول بمبلغ بسم اله ما شاء الله وكمان هو اشتغل في الشركه دي بعد ما اشتغل في اتنين قبلها بس للاسف كانو في مناطق بعيده قوي اسكندريه كانت اقرب حاجه ليه …وفي نفس الوقت والله اعرف مهندس ميكانيكا زي الفل …اقدر اقولك انه شغال زيو زي الباش كاتب ,اظن متخيل المنظر …عايز اوضحلك في النهايه انك ادرس اللي بتحبه واثبت كفاءه وبعدين الشغل …سيبهولو هو مهو مينفعش كل حاجه تبقى عليك …أذكرو الله بقى …وأسف انني طولت …السلام عليكم …

ملحوظه : انا قسم ميكانيكا[/i][/b][/color]

كلامك جميل بس فين كلامك عن الكهربا الباور؟

اهلا بحضرتك معنا فى المنتدى
ولا يهمك حصل خير
وان شاء الله هحاول اجمعلك كل المعلومات عنه

اية اخبار مجال البترول فى مصر و خارجها و هل هيخلص فعلا ؟

و هل فية شغل حر ولا لازم توظيف؟

و المرتبات؟

و اى معلومات…؟

*بلنسبة لميكانيكا اية اسهل و امتع الاقسام و المواد ؟

شكرا

على العموم مش هنعتبر دا عدم اهتمام لكن هنعتبر دا جهل وان سيادتك نسيت ان ف مصر بجامعة الاسكندرية قسم صغير ف العدد لكن كبير جدا على المستوى العالمى وهو قسم الغزل والنسيج لكن عشان تاخد فكرة سريعة عن القسم طلبة القسم بتدرس جميع مواد الكلية بالاضافة الى مواد التخصص ثانيا هذه الصناعة تمتد الى داخل جميع الصناعات ف العالم ارجو ان سيادتك لا تتجاهل وجود هذا القسم بعد ذلك وشكرا.

والله فعلااا يارتني كنت دخلت كمبيوتر من الاول ولخصت