كيف يمكن عمل محرك البحث داخل المواقع؟

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
في كثير من المواقع يوجد محركات بحث داخل الموقع اريد الفكره البرمجيه لعمل هذه المحركات؟
انا كان عندي فكره ولكني اراها صعبه وغير مجديه
الفكره هي:
عمل قاعده بيانات تحتوي علي كلمات محدده واماكن هذه الكلمات ولكن في هذه الحاله لان يتم تخزين جميع الكلمات بالاضافه الي كيف سيمكن اختيار الكلمات التي ستوضع في قاعده البيانات

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

إذيك يا هند إيه الأسئلة الجامدة ده:)

أولاً: أياً كانت فكرتك فأنت لازم تجربيها علشان تقدرى تحكمى عليها وكمان علشان تقدرى تحسنى ما أداء الفكرة .

ثانياً: شوفى اللينك ده إن شاء الله يساعدك
http://www.codeproject.com/aspnet/IndexingServer.asp

جزاك الله خيرا بشمهندسه هبه
بس علي فكره دي حاجه بسيطه جدا في شغل الكليه عندنا

عمل قاعده بيانات تحتوي علي كلمات محدده واماكن هذه الكلمات ولكن في هذه الحاله لان يتم تخزين جميع الكلمات بالاضافه الي كيف سيمكن اختيار الكلمات التي ستوضع في قاعده البيانات

فعلا هذه هى فكرة محركات البحث الموجودة فى المواقع وبتعتمد على فهرسة جميع الكلمات الموجودة فى الموقع ووضعها فى جدول بقاعدة البيانات مع اللينك الخاص بها وطبعا هذه العملية تسبب ضغط كبير على السيرفر وقاعدة البيانات

كيف يتم عمل الفهرسه هل يتم تسجيل كل الكلمات الموجوده في المواضيع كلها ام كلمات معينه واذا كان كده كيف يتم اختيار الكلمات ؟

بيتم تسجيل كل الكلمات طبعا الموجودة فى الصفحة وهذا المتبع ولكن يمكنك تحديد ما تردين مثلا اذا كان لديك مكتبه كتب فمثلا يمكنك تخزين عناوين الصفحات فقط وهى اسماء الكتب ويقوم المستخدم بالبحث فى العناوين فقط او مثلا البحث باسماء المستخدمين كما موجود فى المنتدى وكل فئة بحث بيكون لها جدولها الخاص والمفهرس فى قاعدة البيانات

معلش يابشمهندس احمد سؤال كمان
هل موضوع التسجيل في قاعده البيانات ده بيتم يدويا ولا اليا واذا كان اليا بيتم ازاي ؟

لا طبعا بيكون أليا وعموما فى نظام المواقع وتطبيقات الانترنت مفيش حاجه يدويه خالص
وبيكون عباره عن Query بسيط موجود فى اول صفحه يعنى اول ما تفتحى الصفحة اول مره بيشتغل ويضيف الكلام فى قاعدة البيانات ولو فتحتى الصفحة مره تانيه بيشوف هل فيها كلام زيادة يضيفه ولا زى ما هى
وطبعا Query يعرفها الناس اللى بتتعامل مع قواعد البيانات ازاى يضيف بيانات فى جدول
والبيانات اللى بنضيفها هى الكلام الموجود فى الصفحة او عنوانها او عناوين الصور الموجودة لو عايز نعمل بحث عن الصور او الاعضاء

مقال مفيد
http://searchenginewatch.com/showPage.html?page=2168031

افادكم الله
جزاك الله خيرا بشمهندس احمد