هل هناك فائده من وجود كليه الحاسبات والمعلومات ؟

كنت عايزه اعرف من وجه نظر المهندسين
هل هناك فائده من وجود كليه الحاسبات والمعلومات ؟
ام نكتفي بكليه الهندسه شعبه حاسب الي ؟

كليه الحاسبات والمعلومات اعتقد انها كليه حديثه الولاده نظرا لاستخدامات الحاسب الالى في كل المجالات
لكن مجال دراستها لا الم به جيدا كي احكم عليها
واذا كانت كهندسه الكمبيوتر فاعتقد انها زياده عدد من الكليات بأسماء مختلفه لوضع الجديد فقط
يعني ياهند بتقصدي وجه نظر المهندسين من اي اتجاه؟
كوجودها
ام كفائتها
ام ماذا؟

طبعا ياسمسم كوجودها وفائدتها
الكليه صحيح حديثه الولاده بس هي تخصصها البرمجه وكنا عايزين ناخد راي المهندسين لان فيه بعض المهندسين الي بيعترضوا علي وجود الكليه وبيقولوا انها زياده عدد الكليات ولا يوجد ما يميز كليه الحاسبات والمعلومات عن خريج كليه الهندسه شعبه حاسب الي

رأيي الخاص

الاختصاص أصبح ضرورياً في كل مجالات الحياة

وطبيعة الدراسة في سوريا لايوجد إلا كلية تسمى: هندسة المعلوماتية ولها أهمية

( من ناحيةالتسجيل فيها ) أكبر من دراسة الطب البشري وأصبح فيها تخصصات

ولو أنها كانت موجودة يوم تخرجت من الثانوية العامة لما درست غيرها

جزاك الله خيرا بشمهندس ريمون بس ياريت تصوت في الاستطلاع علشان مفيش غير البشمهندس احمد وهو جاوب بالرفض
فعايزين حضرتك مؤيد معانا
احنا في الكليه اكتر موادنا هي البرمجه وما يتعلق بها بدرس تقريبا 10 او اكتر من لغات البرمجه غير المفروض الطالب بيتعلمه لوحده علشان يتفاعل مع اخر التحديثات في البرمجه

ردي السابق يحمل معنى الموافقة

وصوتت الآن بنعم

وإلى المهندسة smsm الفكرة واضحة

ما أهمية (فائدة ) وجود كلية خاصة لدراسة الحاسب ( الكومبيوتر )

وما يتعلق به من معلومات و خصوصاً لغات البرمجة

جزاكم الله خيرا بشمهندس ريمون

اخواني
وصل ما اردتم توضيحه من السؤال
-----------------
اكيد التخصص منيح للانسان في دراسته وتحديدها متل الى عم بيحضر رساله في مجال معين من مجاله العام وهادا مابيقلل من قيمه مجاله
هندسه الكمبيوتر دراستها في مجالات عامه بالنسبه لفتح كليه في تخصصها فقط
بس بعدين وين تفعيل هؤلاء الخرجين
هل من خريجوا الهندسه او الحاسبات والمعلومات في مقدورهم صناعه هذا الحاسب من كله دون استيراد اي جزء منه؟؟ وهل في مقدورهم صنع برمجه جديده ؟وليس تعلم البرمجه وكل مايخص الحاسب فقط وليسوا صانعوه؟؟
هادا هو السؤال؟ عندما اردت توضيح لمعنى سؤلك اختي؟
على العموم كل شئ جديد يهتم بمجال معين ومخصص خاصه في استخدام الجميع
مؤيد

جزاكي الله خيرا بشمهندسه
بالنسبه لتخصصي اقدر اجاوبك عليه صناعه التقنيه نفسها دي ضمن درستنا يعني احنا مش بندرس برمجه بس ولكن ايضا بندرس ازاي نصنع البرمجه زي لغات البرمجه الموجوده
المفروض ان الجيل الجديد من خريجي هذه الكليه عندهم القدره علي بناء لغات برمجه متكامله وكمان نظم تشغيل وكل ما يخص ببرمجه الحاسب
اما الجزء الخاص بصنع الكمبيوتر كاله فهذا ليس تخصصنا ولكن هو تخصص خريجي كليه الهندسه شعبه حاسب الي
ياريت اكون فهمت سؤالك صح
والاجابه كانت كافيه بالنسبه ليكي

السلام عليكم
اولا دى اول مشاركه ليا فى المنتدى الجميل دا
واحب اشكر الباش مبرمجه هند على اثاره النقطه دى

لانه تقريبا كليه الحاسبات هى بس الى بتهتم بدراسه البرمجيات وصناعتها
قبل كدا كان رصيد مصر فى صناعه البرمجيات قليل جدا
لكن الحمد لله دلوقتى احنا اتقدمنا جدا

وفعلا كليه الحاسبات ذات اهميه كبيره جدا

جزاكم الله خيرا بشمهندس هاني علي المشاركه معنا

على فكره كليه العلوم قسم الحاسب الالى هى الى بيدرسوا نظم التشغيل امال كليه الحاسبات لغات برمجه وعلى فكره لو حد بيسمع عن كليه النوعيه قسم الحاسب الالى بيخدوا نفس المواد بس زياده ماده تربويه
ومن الاخر كليه الحاسبات هى من اهم الكليه عشان صناعه البرمجه فى مصر ما يعلم بيها الا ربنا عاوزين نعمل زى الهند فى صناعه البرمجه
بــــــــــس مشكله كليه الحاسبات لو واحد خريجى تجاره وخاد شويه دورات فى سنه هيتغل بيها مبرمج احسن زى بتاع حاسبات

[quote=amr_cutie;86453;]على فكره كليه العلوم قسم الحاسب الالى هى الى بيدرسوا نظم التشغيل امال كليه الحاسبات لغات برمجه وعلى فكره لو حد بيسمع عن كليه النوعيه قسم الحاسب الالى بيخدوا نفس المواد بس زياده ماده تربويه
ومن الاخر كليه الحاسبات هى من اهم الكليه عشان صناعه البرمجه فى مصر ما يعلم بيها الا ربنا عاوزين نعمل زى الهند فى صناعه البرمجه
بــــــــــس مشكله كليه الحاسبات لو واحد خريجى تجاره وخاد شويه دورات فى سنه هيتغل بيها مبرمج احسن زى بتاع حاسبات[/quote]
كليه العلوم بيدرسوا صحيح نظم تشغيل بس مش بيدرسوا حاجه عملي معظمه نظري انا عايزه اقولك كمان انهم بيريحوا ياخدوا المحاضرات مع كليه الحاسبات ده في الجامعه الي انا فيها
لكن برده مش بيدرس قد كليه الحاسبات والمعلومات من ناحيه الكم او الكيف
ولا برده كليه التربيه النوعيه قسم الحاسب دول مختصين بجزء معين بس الخاص بالجرافيك
انا مش معاك ان خريج كليه التجاره ممكن يشتغل زي الحاسبات
خريج الحاسبات هو الي بقلل من قيمه نفسه لسبب بسيط جدا عندنا في الكليه في مواد اسمها core coures دي مينفعش تتاخد فيكورسات بره دي بتدرس داخل الجامعه بس
وحاجه كمان ان بره الكليه في الكورسات عمره ما عضو هيئه تدريس هو الي هايجي الكورسات دي ولا كمان معيدين
ولا ايه رايك؟

فى مجال الشغل لما الواحد يتخرج انشاء الله مش هيستفاد الى من حاجات صغيره وهى الى بيتاخد فيها كورسات بره
تانى حاجه كليه التربيه النوعيه مش بياخدوا جرافكس بياخدوا برمجه بس مع ماده تربويه كل سنه
تالت حاجه لو كليه العلوم قسم الحاسب الالى دا المفروض انهم ياخدوا كيفيه صناعه نظم التشغيل وان هما مش بياخدوا عملى دا مش عيب الكليه دا عيب اداره الكليه
واخيرا بس عاوز اعرف انتى فى جامعه ايــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه

هو مفيش حد عاوز يصوت ولا ايــــــــــــــــــــــــــــــــــــه

[quote=amr_cutie;86514;]فى مجال الشغل لما الواحد يتخرج انشاء الله مش هيستفاد الى من حاجات صغيره وهى الى بيتاخد فيها كورسات بره
تانى حاجه كليه التربيه النوعيه مش بياخدوا جرافكس بياخدوا برمجه بس مع ماده تربويه كل سنه
تالت حاجه لو كليه العلوم قسم الحاسب الالى دا المفروض انهم ياخدوا كيفيه صناعه نظم التشغيل وان هما مش بياخدوا عملى دا مش عيب الكليه دا عيب اداره الكليه
واخيرا بس عاوز اعرف انتى فى جامعه ايــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه[/quote]
محدش قال ان الكورسات مش مفيده بس المشكله ان الكورسات بتديلك شغل عملي بس الاساس العملي والتربيط بتاخد في الكليه الي هو العلم الاكاديمي يعني مش هاتروح تاخد كرس سي شارب يقولك مثلا الحاجات المشرتكه بينها وبين الجافا ولا تاريخ السي شارب ولا هي اتعملت ليه ولا حتي هايقولك فكره معايا الخطوه الي جايه ممكن تكون ايه في التطور ده مثال مثلا
تاني حاجه كليه التربيه النوعيه انا عندي عنها فكره سطحيه فمقدرش افتي فيها لكن معلوماتي بتقول انهم بيدرسوا جرافيك
تالت حاجه كليه العلوم قسم الحاسب الالي مختصين بس بدراسه النظريات الرياضيه وكيفيه استخدمها مع الحاسب والا مكنوش عملوا كليه الحاسبات لو فيه حد بيدرس الي بيدرس في الحاسبات وكمان مش بياخدوا كميه البرمجه الي بناخدها معظم المواد الي بيدرسوها رياضيه وفيزياء
حضرتك بقي كليه هندسه؟

على فكره حضرتى (!) مش كليه هندسه

طب انا هسالك سوال واحد وتردى عليه فيه
هو انت لما تيجى تشتغلى باذن الله (عقبال لما اشوفك مديره شركه ميكروسوفت ) هتستفادى ايه مثلا من تاريخ السى شارب

[quote=amr_cutie;86604;]طب انا هسالك سوال واحد وتردى عليه فيه
هو انت لما تيجى تشتغلى باذن الله (عقبال لما اشوفك مديره شركه ميكروسوفت ) هتستفادى ايه مثلا من تاريخ السى شارب[/quote]
هاقول لحضرتك لازم الواحد يكونعارف معلومات عن الحاجه الي هاييشتغل بيها يعني مثلا تقدر تسال الي واخد كورس ده هو بيشتغل علي سي شارب كام يعني فيه منها 3 اصدرات حتي الان علي حسب معلوماتي وفيه فرق بين كل اصدار
كمان الي واخد كورس مش هايعرف ان لغه عائله الدوت نت كلها معلومه علشان تشغل تحت الي بيئه مش زي مثلا السي بلس بلس لازم يكون البرنامج معمول لبيئه معينه
يعني لو عمل برنامج بيشتغل تحت الويندوز لو هو مش عارف انه ينفع انه يشتغل تحت اليينكس علشان هو دوت نت هايروح يعمل واحد تاني علشان يشغله علي اللينكس
وايه هي بقي الدوت نت اصلا فكرتها جت منين من الجافا من حاجه اسمها virtual machine
يعني ايه ؟
تمام لو عايزني اكملك اكمل عادي
لو مش مقتنع برده ممكن اقنعك اكتر

لا كملى يا باشمهندسه بس انتى راحه الفرقه الكام