أكتب أى سؤال عن الهندسة البحرية هنا؟

طب أيه هيا القياسات اللى بيتستخدم فى الخزانات الأرضية ؟

للأسف ما عنديش حاجة فى الموضوع ده

موضوع روعه يا باشمهندس
بس انا عندى استفسار مش عارف اكتبه فين
و ملاقتش الا موضوعك
معلش هم ممكن يكون بعيد شويه عن موضوعك بس انا محتاج الاجابه ضرورىىى

انا فى كليه هندسه قسم هندسه بحريه و عماره سفن
و سمعت انى ممكن اتخرج من الكليه و بعدها بروح اتقدم فى الاكادميه و بعد فيها 6 شهور معادله و بتخرج منها على الشغل علطول صح الكلام ده ولا لأ ؟
و كمان سؤال تانى
هو لو انا عملت الحوار ده و اتخرجت ينفع اشتغل مهندس على سفن مدنيه بعيد عن الجيش و العسكريه ؟

السلام عليكم انا سندريلا من اسكندرية وعايزة اسال عن قسم هندسة بحرية وازاى اقدم فية على دورة هندسة بحرية ؟ وبالنسب للشغل هل ينفع ان بنت تطلع شغل علي سفن ؟ولا يبقي فيها مشكلة؟

و عليكم السلام بصراحه مسمعتش عنها ابدا البنات علي حد علمي يبقوا في البر مكاتب التصميم و الاشراف زي نثلا ترسانه الاسكندريه ان شاء الله
و حضرتك عايزه تسالي عن هندسه بحريه في الاكاديميه ولا في كليه الهندسه جامعه الاسكندريه

انا اسمى سمير ولسه متخرج ومش عارف ابدء منين هل ابدء اراجع القرصات اللى خدتها فى الكليه ولا الحياه العمليه ملهاش دعوه باللى احنا درسناه على اعتبار ان احنا فى مصر واعتقد الدول العربيه الدراسه كلها نظرى ومفيش جانب عملى تطبيقىارجو من فضلك افادتى فى هزا الموضوع وارشادى الى البدايه فانا فى حيره شديده وجزاك الله كل خير

إبدأ دور على شغل
و إن شاء الله لما تشتغل إقراء فى المجال بتاعك و قوى نفسك فيه

ما تحطش فى دماغك مضوع نظرى و عملى ده…إعمل اللى عليك و ربنا حيوفقك

اكيد يا بسوم كلامك صح اتكل علي الله ور بنا هيكرمك يا بشمهندس سمير و علي فكره ربنا بيسبب الاسباب

مهندس
يسعد اوقاتك بكل خير وسرور
استفسار
قائد السفينه في برج القياده يعطي اوامر وهذه الاوامر تتجه من برج القياده الى غرفة المكائن ويتم تحويلها من كهربائيه الى ميكانيكيه عن طريق وحده تسمى cpp السؤال هنا هل لديك خلفيه عن هذا اليونت او الوحده …شاكر ومقدر تعاونك .
ابومشعل

جرب الرابط ده مفيد و حيديك فكرة كويسة

http://www.sabb.no/CDA/viewfile.aspx?id=207

كيفية حساب ذراع الاستعدال لزويا الميل من 10-75 لسفينه معلوماتها الطول . العرض .الغاطس الابتدائي

السلام عليكم انا سعيد لانكم قبلتونى فى الوقع ممكن حد يساعدنى عايز أعمل بحث عن الجديد فى محركات الديزل البحرى

حتلاقى كتب عن الديزل و ملفات تانية هنا فى الموقع ممكن تساعدك فى البحث بتاعك

ما فيش عندك أى معلومات تانية ؟

طب دى بارج box shaped ?

و لا مركب عادية

اريد مقارنه بين محركات الديزل والبنزين؟

ما هي أهمية مركز الجاذبيه , و علاقته بالإتزان؟
أرجو أن تكون الإجابة مفصله وشكرا

تجد الاجابه مفصله تماما في ship stability و اي معلومات تريدها ان شاء الله تلاقيها موجوده

انا طالب في المانيا واؤيد ادرس الهندسة البحرية اريد من حضرتكم معلومات اكثر عن هذا التخصص وشكرا

حتلاقى هنا معلومات مفيدة كتير

Welcome to RINA - The Royal Institution of Naval Architects

انا عايز ادرس في الدورات الحتمياتارجو افادتي