أكتب أى سؤال عن الهندسة البحرية هنا؟

مشكور أخي هذا الكتاب موجود لدي لكن كنت اتمنى ان تتوافر مقالات علمية عن هذا الموضوع

ما رأيك ياخي العزيز بالملاحة البحرية التى تدرس في الاكادمية الاردنية للعلوم البحرية إني اتمنى ان اصبح قبطان سفينة فهل تنصحني ان اترك الهندسة المدنية والتحق بالآكادمية الاردنية للعلوم البحرية ام لا

انا مهندس بحري تخرجت العام الماضي و حابب اعمل ماجستير في الهندسة البحرية في مصر ارجو تزويدي بالمعلومات اللازمة وعن شروط القبول انا متخرج من جامعة تشرين بسوريا و بدي اسأل عن فرص العمل كمان في حال نلت شهادة الماجستير

ممكن تعمل فى الأكاديمية البحرية أو فى كلية الهندسة جامعة الأسكندرية
للأسف ما عنديش فكرة عن التفاصيل

marainy_dai شكرا لك أخي على هذه المعلومات بس الله يخليك بتمنى مساعدتك بالاجابه على سؤالي واللي هو :
كيف مبدأ التسجيل في فرع الهندسه البحريه نوع دورات يعني رسوم التسجيل وسنين الدورات حتى التخرج
بتمنى منك الاجابه السريعه لاني عنجد ضايع بهالموضوع وبدي سجل بالفرع بالشهر 2 انشاء الله …
وشكرا الك مره تانيه …

بسم الله الرحمن الرحيم
الاول أحب أشكركم على المنتدى الجميل دوت انا بجد والله كنت مبسوط اوى لما بالصدفة بكتبت فى البحث " هندسة بحرية " كنت قاصد إنى أدور على بعض موديلات جديدة لماكينات caterpiller 34012 marine وبعد الاسبير بارتس بتاعتها

فعلطوووووووول إشتركت فى المنتدى
احب اعرفكم بنفسى … انا اخوكم مهندس أمير الاقصرى … من الاقصر انا يمكن اكون كبير شويه … انما مش مشكلة عادى بئا ياريت تسمحولى اكون زميلكم فى المنتدى وانا تحت امر اى مهندس اتو مهندسة فى اى سؤال ان شاء الله ربنا يوفقنى واجاوب عليه فى مجال الميكانيكا البحرية … طبعا ده مع احترامى الجامد للمهندس marin_die … وياريت يسمحلى انى افوز معاه ولو بجزء بسيط من إفادة اخوانى المهندسين الجدد فى المجال … قال رسول الله صلى الله عليه وسلم “” من كتم علما ألجم بلجام من نار يوم القيامة " صدق حبيبنا رسول الله صلى الله عليه وسلم
او زيارتى فى فروع شركتى … شركة مارين تراك للأعمال البحرية وصيانة محركات الديزل … الفرع الرئيسى بالاقصر
ومنتظر منكم الاسئلة بعون الله … واعذرونى ان تأخرت عليكم فى الردود بس أكيد حيكون لظروف شغل او سفر …

اخيكم فى الله … م. أمير الأقصـــرى

ألكل في المنتدى بيرحبو فيك
نورتنا
انشاء الله الفائدة للجميع

أنا معى دبلوم صناعى قسم ميكانيكة ديزل ومعى باسبور أسود وحتميات من الاكاديميةوأعمل فى الوحدات البحريةلاحدى الشركات المصرية من الممكن ان أخذ كورس الهندسة البحرية من الاكاديمية البحرية بالاسكندرية وزى سلوك ممتاز أرجو ان تفيدونى بكل الخطوات اللى اعملها و الورق

اللى أعرفه…إنك ممكن تاخد كورس مهندس تالت أ
و بعدين كورس مهندس تالت ب
و ساعتها حتبقى شهادتك مهندس تالت
علشان تاخد الكورسات لازم يكون معاك خدمة بحر لفترة معينة

أما باقى التفاصيل فممكن تعرفها من الأكاديمية
هات رقمهم من الدليل و كلمهم

السلام عليكم
ازيكم يا احلي شباب هندسة بحرية في الدنيا
احب اعرفكم الاول بنفسي
انا اسمي احمد
اولي هندسة الزقازيق
قسم الهندسة الميكانيكية
انا لسة شايف المنتدي الناهردة وعجبني جدااا جداا جدااا من اي منتدي هندسة تاني
وانا بتصف المنتدي لاقيت قسم الهندسة البحرية فشوفت المواضيع والاعضاء وبصراحة مواضيع كلها ممتازة واعضاء كلهم زي العسل
وحبيت اني انضم لكم واكون عضو معاكو
بس للاسف
انا مش هندسة بحرية
وبخضوص الموضوع دا انا حبيت استفسر استفسار ضغير ومهم جداا يا شباب بالنسبالي
دلوقتي انا عاوز احول ان شاء الله القسم بتاعكوا في هندسة الاسكندرية بعد ما اعدي اولي ميكانيكا الزقازيق علي خير يارب قولوا امين هههههههه
المهم هل ينفع ليا التحويل ولا لاء بجد انا عاوز اعرف ينفع ولا لاء
انا كنت ناوي انزل الاسكندرية ان شاء الله في اجازة نص السنة اسأل هل ينفع ولا لاء
ياريت يا احلي شباب تفيدوني بجد
وياريت تقبلوني عضو معاكو ونكون اصحاب
اسف ان كنت طولت عليكوا وربنا يوفقكم ويوفقني في الامتحنات
وكل سنة وانتم طيبين

هل بالامكان وضع مولد كهربائ يبدا حركتة بالبطاريات وليس الهواء المظغوط وهل يتوافق مع قونين ال Imo

حتلاقى الكلام ده فى SOLAS chapter II-1 Part D
بس خلى بالك الكلام ده بيختلف حسب نوع المركب و عمرها و ممكن كمان حسب العلم اللى بترفعه

هاى عليكم …

انا عملت الباسبور الاسود ( دبلوم كهرياء )

والمفروض انى اخد الحتميات من الاكاديميه البحريه بالاسكندريه

عايز اعرف وقت الدورة وتكليفها ومواعيد التقديم

وعايز اعرف كمان بعد ما اخد هم ممكن اكمل ازاى

او ايه الدراسات المتاحه تانى ليا علشان اعلى مستوايا علميا وايه الشروط

وشكرااا…

الحاجات دى محدش حيقدر يرد عليك فيها غير الأكاديمية
خد رقمهم من الدليل و إتصل

بسم الله الرحمن الرحيم
س-لدى يخت حديد صغير طوله16 متر اريد تركيب محرك ديزل
نوعه جاردنر 160 حصان وفرينو 1/2 فهل يتناسب هذا المحرك مع اللنش ونا هو الرفاص المناسب؟

بسم الله الرحمن الرحيم
س-لدى يخت حديد صغير طوله16 متر اريد تركيب محرك ديزل
نوعه جاردنر 160 حصان وفرينو 1/2 فهل يتناسب هذا المحرك مع اللنش ونا هو الرفاص المناسب؟

اتمنى من المشاركين في المنتدى مساعدتي في الحصول عل أي معلومات حول تكنولوجيا رفع السفن الغارقة على أعماق ضحلة وحبذا لو توفر مقطع فيديو أو صور فوتوغرافية والشكر للجميع … وسيم

هل تملك اي معلومات في مجال رفع السفن الغارقة ارجو الرد السريع

نحن شركه تعمل فى مجال للاعمال البحريه ولقد قمنا بانتشال بعض السفن العالقه
فى الشعب والاماكن الضحله وهذه الاشياء تتوقف على ظروف الشحوط والمكان الذى تمت به عمليه الشحوط وحجم المركب
وللتواصل:
b.edo.20@hotmail.com
0020128606303

ارجو المساعدة أعمل بحث عن الشحوط فى المراكب النيلية واريد تعريف علمى دقيق عن الشحوط