أنواع أسطمبات القطع ( القص)

مساء الخير يابشمهندس ارسلت الى رسالة طلبت من حضرتك شرح اسطامبة تفتيح شباك المكيف الصحراوى وانا بعمل فى مجال صناعةالاسطمبات وارجو منك التكرم والرد علية حتى لو بالشرح وجزاك اللةكل الخير

مساء الخير يابشمنهدس ارجو الرد على الرسالة التى ارسلتها الى حضرتك وانا بعمل فى مجال الاسطمبات فى ورشة وانا بتعلم من حضرتك وربنا يزيدك من علمة

هذا الجزء يجتاج لتصنيعه 4 مراحل ( أسمطمبات قطع وتشكيل ثم مرحلتى ثنى على الثناية ) حتى يكتمل الجزء ويحتاج لتصميم ووقت كبير … فأرجوا أن تحدد المطلوب بالتحديد وأنا سوف اساعدك فى حل ورالرد على أستفساراتك.

متشكرين على الرد ياهندسه موضوع التنايةسهل اناعاوزشكل اسطمبة القص الاهى فى طرف قص والاخر درجة ميل بدون قص عاوز شكل او صورة ولك جزيل الشكر وانامعجب بذكائك وربنايزدك من علمة

تحت أمر يا باشمهندس وسوف اجهز وأرفق لك بعض الصور المطلوبة فى اقرب وقت ممكن ان شاء الله.

كما وعدناكم : مرفق ملف مراحل انتاج وش التكييف على الأسطمبات

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
نشكركم على هذه المعلومات القيمه عن الاسطمبات
ونرجو من احد الاعضاء مساعدتنا فى معرفه اسعار اسطمبه تفتيح ابواب المكيف الصحراوى
واين اماكن التصنيع الجيد لها
e mail / bdran_cool@yahoo.com

الموضوع ممتاز استاذى المهندس صلاح يحيى

جزاك الله خيرا مهندسنا عبد الظاهر

كيف احسب خلوص ابلونج يقطع 2 سم

هل هو من 1 الى 2 من 10 هل هذاصحيح

لانى بفضل الله تعالى قد قمت بعمل ابلونج 55x25 فى سمك 1.5 يدوى بتصليدها بالمبه وبضل الله تعالى هى الان تعمل

[FLV][FLV][/FLV][/FLV]

يمكنك حساب قيمة الخلوص وهو عبارة عن 0.075 من سمك الخامة بالمم المطلوب قطعها

اشكرك على هذه المعلمه اخى الفاضل وبارك الله فيك

والله انى سعيد جداجدا بالاشتراك فى هذا المنتدى واول مره اشترك فى منتدى

وتشرفنا بأشتراك معنا

مهندسى الفاضل بعد السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

سوال بعد اذن حضرتك هل خلص اسطمبات قطع الصاج هى نفس خلوص اسطمبات الاستنلس

اعرف انا قوة المكبس تختلف ولاكن الخلوص هو فى الصاج مثل الاستنلس

ولحضرتك جزل الشكر

قيمة الخلوص ( 0.075 من سمك الخامة ) المطلزب قطعها يعتبر قيمة الخلوص المتوسط للأنواع المختلفة للخامات المطلوب قصها أو قطعها . ويوجد جداول مخصصه تحدد قيمة الخلوص المطلوب لكل حامة على حده .

أما قيمة الخلوص للصلب الناشف ومنه الاستنلس عابره عن ( 0.07 لكل مم سمك ) .

جزاك الله خيرا ياهندسه على الرد وبارك الله فيك وجعله فى ميزان حسناتك يوم القامه انشاء الله اخيك فى الله ايمن صابر

بعد اذن حضرتك ياباشمهندس كيف اعرف انها صلب k 100 قبل عمل اى شى ماهو الاختبار فيها وجزاك الله خيرا معلش انا اسف على الازعاج واشكر حضرتك على مساعدتى