استبليزر relay type افضل ولا بنظام سيرفو ياريت اللرد من متخصصين

شكرا لادمن المنتدى على ارشفه الموضوع ليكن مرجعا لى ولغيرى وشكرا للمهندس الذي افاض بالاجابه على السائل دون ملل وبكل اخلاق …
ولى اضافه بسيطه من واقع تجربه خاصه بالاستبليزر سوار الريلى او الموتورى …وعن تجربه ناجحه للاستبليزر …وجدت ان افضل شئ جمع بين خلاصه ماقيل سابقا هو …
استخدام استبليزر صناعه مصريه يعمل على ريلرى ولكن يكن مزود بفتاح متعدد لرفع قدرك الاستبليزر وانا بالتجربه عندى الاستبليزر مرقم تصاعدى جهدا حسب حاجتى اثبته على المتوسط فاذا اردت تشغيل احمال اقوم اولا بزياده القدرة من مفتاح الاستبيليزر …وهذه الطرييقه عمليه وانسي ان الكهرباء تطلع فجأه وتنزل كل شويه …

إعجاب واحد (1)

استاذ ماجد
ايه رأيك في المثبت الكو المصري 5 كيلو
هل يقوى على تشغيل 2 تكييف كلا منهما 1.5 حصان ام لا
وكيف احسبها
وهل هو فعلا بيخرج 5 ك ام اقل
تحياتي

إعجاب واحد (1)

سلام عليكم بجد مناقشه ممتعه عن انواع الستبليزر رينا يكرمكم المعلومات الجميله …دلوقت بقى فيه تكنولوجيا عاليه حتى فى للريليهات بقيت المنطقه الميته او ال hysterisis أصبحت تدار بذكاء بحيث الجهاز بيقيس التغير ف للكهريا ويقدر يحدد ال hysterisis تبقى كام هل ٤ فولت او ٦ فولت لو ٨ فولت .مع تاثر الدقه تاثر طفيف…شكرا لارشفه الموضوع واليكو جهاز ممتاز على فكره

إعجاب واحد (1)

لو تكرمت ياهندسه عندي استبليزر قديم ايطالي عايز اعرف هو كام ك اعرف اذاي برغم ان الكتابات او العلامات علي الجسم الخارجي غير موجودة او اتمسحت